zuigerveren RS250 vervangen?

M.Biaggi#1!

MF veteraan
8 sep 2003
3.753
244
Mijn RS250 heeft bijna 8000km op de teller...
Nu ga ik hem volgende week openhalen om de koolaanslag van de zuiger/cilinderkop etc.te verwijderen.
Ik heb alle pakkingen etc.besteld,alleen wil ik met de zuigerveren even afwachten,en deze eerst even bekijken,alvorens er nieuwe om te doen.
Mede door de prijs van €60 excl.b.t.w....
Maar mochten er nu wel nieuwe om moeten,dan moet ik ze volgende week alsnog bestellen met de nodige levertijd....terwijl ik volgende week vakantie heb,en wil rijden!!! :]

Heeft iemand ervaring hiermee?Zouden ze aan vervanging toe zijn bij 8000km?

graag jullie ervaringen!

zit nicaseal want in die dingen toch ??? zo ja zou ik gewoon nieuw zuigertjes er in doen want de zuiger slijt ook en voor als je niet zin hebt om te w8en op de levertijd dan zou ik gewoon nieuwe er in doen

ik had me me crossmotor altijd dat een zuiger zetje goed koper was dan een verenzetje

als je er ook een nieuwe zuiger in doet doe er dan zekerweten ook nieuwe naaldlagers er in kan je een vastloper schelen vooral na 8000 km

Ik zou het apparaat helemaal niet openhalen. Als hij goed rijdt en alles functioneert goed moet je er niks aan doen. Als hij goed loopt met goede olie zoals TTS is er ook weinig koolaanslag. Gewoon zuigers vervangen bij de normale km stand.

Hoe weet je dat er overtollig koolaanslag op zuiger en kop zit?
Als je een goede afstelling hebt en goede olie (TTS) hebt, dan is er geen kans op overtollig koolaanslag.

En kan iemand mij eens duidelijk vertellen, waarom bij een 2-takt bij een 15000km. de zuiger(s) aan vervanging toe is (zijn).
Ik vind dit onzin.
Als de boel goed afgestelt is en de toleranties goed zijn, dan zie ik geen reden waarom de boel te vervangen.
Bij verdenking van te veel slijtage, zou ik eerst de compressie meten.
:]

gemiddeld zijn de zuigers van de rs250 in std staat buiten de tolerantie's na 16000 km, en dus aan vervanging toe.
Als je met een mooi afgewerkte cilinder rijd (Knappe bevels enzo) dan zie je soms aanzienelijk langere levensduren (Tenzij je echt timingen aanpast en dus meer vermoegn zoekt en automatisch vaak meer toeren draait.
Zuigerveren slijten aanzienelijk sneller, hou gewoon de slotspeling in de gaten.
Koolafzetting duidt op slechte olie (Met castrol A747 weinig tot geen koolafzetting waargenomen)

Verder vind ik TTS niet echt een superolie, dan raad ik eerder Castrol A747 aan.

Ik zou het apparaat helemaal niet openhalen. Als hij goed rijdt en alles functioneert goed moet je er niks aan doen. Als hij goed loopt met goede olie zoals TTS is er ook weinig koolaanslag. Gewoon zuigers vervangen bij de normale km stand.
ik doe er altijd castrol TTS in...
Ik vind alleen wel dat de uitlaatdempertjes iets vettig zijn,vandaar dat ik er van uitga dat er ook wel iets van aanslag intern zit...

Mijn dempers zijn ook iets vet aan het einde behalve na een snelle rit. Dit komt omdat de dempers niet heet genoeg worden aan het eind. Dan blijft het daar een beetje zwart. Als de motor regelmatig flink open getrokken wordt, is er weinig koolafzetting op de zuiger en cilinder.
Mijn AF1 was helemaal brandschoon van binnen toen ik hem open maakte. Ik verbaasde mij daarover. Er zat echt helemaal niets geen vuil op de zuiger. Ook met TTS gesmeerd.

of ff voor 2,50 een wonder middeltje door de benzine :} waar je het meeste last van zult hebben is roet in de uitlaat over het algemeen word het in de cylinder heet genoeg om niet veel roet over te laten ( niet dat het echt veel zal zijn met tts )

btw moet je maar eens gaan rijden met r2 olie van castrol ik merkte op me brommer wel een verschil in optrekken ( was wel na 2 keer tanken ) ging meer toeren draaien en top ging van 90 naar 95 en toen ik er een nieuwe band op deed naar 105 ( band was wat groter ) gaat btw om een kawasaki AR50 helemaal orgineel op de 20mm carb en homoet uitlaat na ook nog wat geveilt in de originele 50cc *D )

nee beter laat hem gewoon gerust, maak hoogstens je powervalves en proper(gewoon 4 boutjes los kapje los en laten uitlopen en dan es met motorreiniger erop en terug dicht
verder gewoon met goeie olie rijden,niet direct gaan scheuren bij koudstart en niet te ruw met het terugschakelen
dan is der niks aan de hand,geloof me nou maar

nee beter laat hem gewoon gerust, maak hoogstens je powervalves en proper(gewoon 4 boutjes los kapje los en laten uitlopen en dan es met motorreiniger erop en terug dicht
verder gewoon met goeie olie rijden,niet direct gaan scheuren bij koudstart en niet te ruw met het terugschakelen
dan is der niks aan de hand,geloof me nou maar
kan dat,gewoon motorreiniger erop spuiten?
komt dat niet in de cilinders?

hoe kan da in de cilinders komen?(kan trouwens gaan kwaad eh)ge moet uw schuiven der niet uithalen eh gewoon goed in spuiten en een keer of 10 op en neer bewegen dat 't overal goed ontvet is

tts is zeker een goeie olie al koos ik toch voor den agip speed(tegenwoordig bestaat er geen slechte olie of benzine meer tenzij je van die onbekende prul gaat kopen)

ja kan die pakkingen beter houden en als je ca 18000 km hebt gedraaid laat 'm dan open gooien of doe 't zelf en maak dan eens alles los en vervang het
je zal zien dat hij bij die km's nog goed presteert en de zuigers helemaal niet gesleten zijn.
ik ken mensen die 25 zelfs 30000 km met hun rs hebben gedaan zonder wissel van zuigers

ben lekker eigenwijs,en doe de zuigerwissel bij 12.000km
Uiteraard doe ik dit zelf.
Ik bewaar de pakkingen,dan hoef ik komende winter alleen nog maar een set zuigers á€200 te kopen.

Hoorde trouwens dat er ook yamaha?? zuigers inkunnen,die schijnen lichter te zijn....

ja je bent heel slim bezig biaggi
eerst geld er tegenaan smijten dat niet nodig is en naderhand gaan lopen prullen met dichtingen(ik denk dat je toch maar best met goeie dichtingen kan rijden zunne) ge ga spijt krijgen als ge 'm nu voor niks gaat opendoen(laat je zuigers en cilinders anders maar eens aan een garagist zien die geeft me wel gelijk tenzij hij je die troep verkocht heeft :+ -

je kan zuigers van een rgv nemen(heb ik ook gedaan) zien er 't zelfde uit en zijn eigelijk ook dezelfde aangezien aprilia destijds het 250cc blok concept over gekocht heeft van suzuki,die van een rd/tzr zijn heel anders van afmetingen

Ik weet niet waar iedeeen z'n zuigers vandaan haalt, maar originele aprilia RS250 zuigers kosten 71 euro per stuk, incl veren.
Dit is wel exl circlips en piston pen, maar die kosten bij elkaar een tientje ofzo.

Terug
Bovenaan Onderaan