Zuinige scooter voor woonwerk verkeer 150 tot 300 cc?

kww

MF'er
30 mei 2009
115
7
Nieuwe Pekela
Hallo

Wat zijn de leuke motorscooters in een prijsklasse van 1500 euro ongeveer die lekker zuinig zijn en niet al te grof/lomp?
Dit voor woon-werkverkeer op een traject waar maximaal 80 gereden mag worden.
Desondanks zou een beetje pittige scooter wel wenselijk zijn.
Het zou ook wel handig zijn als de helm onder de seat past, al is dat niet noodzakelijk.
Wat zijn de aanraders?
 
Welke zijn dan echt de aanraders, en waar moet ik qua verbruik rekening mee houden?
Betrouwbaarheid is natuurlijk wel een must, maar ik ga ervan uit dat dat bij al deze merken wel goed is.
 
Inderdaad betrouwbaar zijn deze wel,ze zijn alle drie wel zuinig,de Honda heeft een start stop systeem dus als je voor een stoplicht staat stopt de motor ermee en zo gauw je gas geeft start de motor weer scheelt wel iets benzine
 
Die Nmax155 mag je wel wegstrepen, die ga je niet vinden met een budget van 1500 euro.
Zo'n PCX150 wel, dat is zeker geen verkeerde scooter en heel zuinig. 1:30 tot wel 1:40 is niet onmogelijk.
De Burgman200 ken ik niet persoonlijk, geen ervaring mee.
Uiteraard zijn alledrie betrouwbare merken.
 
Ik rijd zelf sinds kort een PCX 150, van 2017 (model 2014-2017). Bevalt prima. Ik ben 1.93 m, zit er goed op. Ik zou er geen 2 x 50 km per dag mee willen rijden, maar met mijn 2 x 20 km is het prima. Beenruimte zat. Een hoger windscherm is wel prettig

Veel onderhoud is met weinig technische kennis goed zelf te doen, en ik verbaas me over het verbruik… Ik kom op ongeveer 1:44. Heb een normale rijstijl, ik let niet extra op om zuinig te rijden. 130 kg en heerlijk wendbaar maar ook bij 80 km per uur voldoende stabiel.

model 2014 of nieuwer mist de bult op het zadel die het eerste model had. Dat eerste model heb ik ook kort gehad, dat zadel beviel me niet. Het zadel van dit model bevalt me stukken beter.

Succes met de keuze, en als je vragen over de PCX hebt hoor ik je wel!
 
Een pcx haalt inderdaad makkelijk 1:40 en rijdt 90 km pu comfortabel, mits n andere ruit.

Echt pittig kom je natuurlijk meer bij n 300 cc, maar dan is budget weer te krap.
PCX is ook wat kleiner.
 
Ja inderdaad dat zijn ook goede scooters
Er zijn genoeg modellen om uit te kiezen ,je zal op YouTube kunnen kijken en vergelijken
 
Honda Spacey? Dat is tenminste nog een beetje leuk...

Eigenlijk zijn al die lichte scooters <400cc wel aardig zuinig toch?
Ik zou in elk geval de Chinese meuk laten staan. Maar dat is vooral omdat ik mijn vragen heb bij de kwaliteit.
 
Ik heb inmiddels wat gelezen over de verschillende modellen.
Het valt me op dat de Honda SH150I en de Pes150I veruit de zuinigste modellen zijn.
Een verbruik van 1 op 40 a 45 kwam ik regelmatig tegen.
De suzuki sixteen zou iets van 1 op 30 rijden, de scarabeo 250 rond de 1 op 20.
De pcx vind ik dan weer een wat loggere model, net als de brugman en de yamaha.
Ik ben met 172 ook niet zo lang.
 
Ik denk dat je budget van 1500€ te laag is. Je zal al goed moeten zoeken om nog iets deftigs te vinden dat meer is dan een 50cc of een oud beestje.
Doe er 1000€ bij en je hebt veel meer keuze.
Een 125 - 150cc zal zo rond 1 op 40 lopen, een 250 - 300cc zo rond 1 op 30. Die Scarabeo 250 aan 1 op 20 heeft ergens een gat in de tank of zo, dat is abnormaal veel.
 
Ik rij een Honda PCX 150 uit 2016, rijd fluitend 1 op 40, maar reed nu zelfs 322 km op een tank van 7 liter. (1 op 46)

Voor 1500 euro kan je wellicht ook nog een fatsoenlijk exemplaar vinden. (je hebt model 2010-2015) en vanaf 2015 de verbeterde versie.

Is meer dan geschikt voor 80km wegen, gelet op je budget kan je ook weinig meer verwachten, zeker geen 300cc.

suzuki heeft naar verluidt meer onderhoudskosten.
 
Ik heb inmiddels wat gelezen over de verschillende modellen.
Het valt me op dat de Honda SH150I en de Pes150I veruit de zuinigste modellen zijn.
Een verbruik van 1 op 40 a 45 kwam ik regelmatig tegen.
De suzuki sixteen zou iets van 1 op 30 rijden, de scarabeo 250 rond de 1 op 20.
De pcx vind ik dan weer een wat loggere model, net als de brugman en de yamaha.
Ik ben met 172 ook niet zo lang.

Nee een pcx is allesbehalve log.
Sterker nog, het is meer n grote bromscooter en soms moet je 2 x kijken om te checken of t geen bromscooter is.
 
Hallo

Wat zijn de leuke motorscooters in een prijsklasse van 1500 euro ongeveer die lekker zuinig zijn en niet al te grof/lomp?
Dit voor woon-werkverkeer op een traject waar maximaal 80 gereden mag worden.
Desondanks zou een beetje pittige scooter wel wenselijk zijn.
Het zou ook wel handig zijn als de helm onder de seat past, al is dat niet noodzakelijk.
Wat zijn de aanraders?
Ik heb tot voor kort een Honda PCX gehad (2021) en weer ingeruild. Maar voor 80 km/h woon werk verkeer is hij prima. 1:47- 1:51, dus zeer zuinig.
 
Mijn scarabeo 300 heb nog nooit onder de 1 op 30 gekregen.
Met 80 km wegen zal hij wel 1 op 35 lopen.
 
Zeker niet log idd die PCX, uitermate wendbaar. 300cc is beduidend groter. (en 2 x zo duur ook vaak)
 
Die heb ik ook gehad in 2008 die sh 150i
Met mijn rijstijl haalde die soms de 1 op 29 niet eens.
Met heel rustig rijden 1 op 34.
 
Als zuinigheid van belang is kun je ook de Honda Vision110 overwegen, die verbruikt echt 1 op niets en komt ook in alle weersomstandigheden makkelijk over je minimum van 80 (bij mij, met scherm, koffer en gewicht van 91 kg). Probleemloos en heel fijn handelbaar ding.
Helm past bij dit model trouwens ook onder de seat (hoewel voor mij door de koffer niet noodzakelijk).
 
Als zuinigheid van belang is kun je ook de Honda Vision110 overwegen, die verbruikt echt 1 op niets en komt ook in alle weersomstandigheden makkelijk over je minimum van 80 (bij mij, met scherm, koffer en gewicht van 91 kg). Probleemloos en heel fijn handelbaar ding.
Helm past bij dit model trouwens ook onder de seat (hoewel voor mij door de koffer niet noodzakelijk).

Een 110'er zou ik (achteraf, na ervaring) niet willen aanraden. Ja, het kan heel goed hoor met 80 km/u wegen, maar met een 150cc'er heb je net even wat meer pit, kan je net even makkelijker inhalen waar nodig en het belangrijkste: je kan naar voren bij de verkeerslichten. Je bent vlot weg, daar waar je met een 110'er net te traag bent. Laat ik het zo zeggen: Ik waagde het niet met mijn Suzuki Address 110, maar wel met mijn NMAX 155. Die trekt echt wel voelbaar vlotter op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan