zuinige toermotor?

scholpat

MF'er
11 jul 2004
215
0
Beverwijk
In verband met afstanden van 120km/dag zoek ik een zuinige en lekker zittende toer motor, onder zuinig versta ik een verbruik van 1 op 20 of meer bij woon werk verkeer.
Iemand suggesties?
 
Versta je een transalp,gs500e of cb500 ook onder tourmotor? Die zijn geloof ik vrij zuinig. Denk dat daarmee waarden van 1:20 haalbaar zijn.

Als je grotere jongens zoekt wellicht de bmw k1100-serie of boxer-serie. Maar 1:20 wordt dan lastiger...

Geef maar eens wat suggesties wat je precies zoekt...

want een MZ 2-takt is ook heel zuinig ;)
 
Haha, nouja ik zoek dus een motor waar ik relaxed die afstanden elke dag op kan rijden. Ik heb nu een sport tour en dat begint toch een beetje te irriteren na een uurtje. Gezien de slechte vergoeding zoek ik er ook nog eens een die zuinig rijd, want motoren rijden al stukken duurder dan bijv een dieselbakje.. maarja dan sta ik weer in de file :P
 
De zuinigste motoren die ik heb gehad waren de Honda NTV650 en de BMW K75S. 1:20 was haalbaar.
De R1100RS was een middenmoter wat brandstof betreft. 1:16
De zuipschuit was de Honda Africa Twin. 1:13
En binnenkort kan ik je alles vertellen over de v-strom 650. Moet ook zuinig zijn.

Maar je rechterpols moet ook wel op de eco-stand staan natuurlijk :)
 
yzf600r.jpg

Yamaha YZF600R, ook wel ThunderCat genaamd.

In Nederland niet meer nieuw te koop, :( maar kijk eens hier http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelfeatures/25/features.aspx (YZF600R USA).

Rijd er zelf al zo'n 120dkm op met een woonwerkverbruik van 1:20,2 en ik leg elke dag zo'n 110 km af. :]



Allerbelangrijkste tip: ga proefrijden :]

En kijk ook eens naar andere zogenaamde sporttoerders als ThunderCat/Ace, TDM, VFR, ST2/4, Sprint RS, CBR600F, XJ6/900 etc.

Succes.


**Edit, ik zie nu pas dat je ook sporttour rijdt, maar welke weet ik niet en ik blijf van mening dat sommige ST's wel al je vragen beantwoorden **
 
Laatst bewerkt:
Op het moment rij ik een R1100R, 1:18 is goed te realiseren maar je moet dan wel rustig rijden.
Ik rij zelf 18.000/jaar woon-werk en ook voor mij is de brandstof een (grote) kostenpost.
Ben al een tijdje bezig met een dieselproject voor een motor.
Het duurt alleen zo ontzettend lang voordat ik overal een antwoordt op krijg. Ook ben ik allerlei opties aan het uitwerken.
Een verbruik van 1:36 1:40 moet dan zeker realiseerbaar zijn en omdat het om een nieuw ontwerp diesel gaat denk ik dat de motor nog veel zuiniger kan zijn. Het vermogen is wel (25-30 Pk)voor een 1000 cc motor.

Gr,
Henk
 
Diversion XJ600S, doet 1:20 of beter, maar heeft wel een ketting
Diversion XJ900S, doet 1:18 tot 1:22 en heeft een cardan, wat ideaal is als je elke dag 120km rijdt
Beide hebben een halve kuip, dus zit je redelijk beschermd.
Zie ook de beide grote diversiontopics hier in [toerfietsen]
 
Honda Deauville voor comfortabel en zuinig rijden! Ik doe 1:20 zonder enige inspanning te leveren om echt zuinig te zijn. Actieradius van 320 km + 80 km reserve. Cardanas - ingebouwde zijkoffers, 2 bergvakjes in dashboard waarvan 1 afsluitbaar. Met topkoffer een fijne reismotor. Makkelijk zelf te onderhouden.
 
men bandit had ik laast op 1:19 :) men vader zen xj 900 1:20 lekker zuinig allebij :)
 
Tja, de Deauville en de Diversion zijn absoluut verstandige motoren. Dat wil zeggen als je alles optelt (cardan, verbruik, comfort) kom je op deze motoren uit. Maar als je een sport-tour motor gewend bent, heb je dan voldoende lol aan een van deze fietsen? :?
 
Als je zuinig wilt rijden kijk dan ook naar onderhoudskosten.
Je moet de fiets in pricipe zelf kunnen onderhouden.
Alle onderhoud dat in de werkplaats gedaan moet worden kost erg veel geld.

Gr,
Henk
 
Er zijn op papier genoeg motoren die met gemak 1:20 rijden.
Maar helaas, de werkelijkheid is zoveel harder :( .
Maar ik rijd nu alweer een heel poosje op een Kawasaki Gt 550 in de rondte, en ja, hij haalt echt de 1:20. Met rustig rijden (lees: sportief toeren)is 1:23 ook heel goed mogelijk :} .
Daarnaast stuurt hij goed, is ongelovelijk betrouwbaar en je hoeft nooit de ketting te smeren.
Nee, voor mij voorlopig niets anders...
Enne, bij speurders enzo staat er soms wel eens 1 voor rond de 500 euro's...
War houd je dan nog tegen.
suc7
 
Er zijn op papier genoeg motoren die met gemak 1:20 rijden.
Maar helaas, de werkelijkheid is zoveel harder :( .
Maar ik rijd nu alweer een heel poosje op een Kawasaki Gt 550 in de rondte, en ja, hij haalt echt de 1:20. Met rustig rijden (lees: sportief toeren)is 1:23 ook heel goed mogelijk :} .
Daarnaast stuurt hij goed, is ongelovelijk betrouwbaar en je hoeft nooit de ketting te smeren.
Nee, voor mij voorlopig niets anders...
Enne, bij speurders enzo staat er soms wel eens 1 voor rond de 500 euro's...
War houd je dan nog tegen.
suc7

Ssssstt, Buck. Maak 'ze' nou niet wijzer dan ze zijn. Ik wil tzt nog voor een prikkie een ander kopen. Als deze 'op' is. ;)
 
eergisteren voor het eerst getankt met mijn V-strom650. 1:23 !!! Bovendien was de tank nog lang niet leeg. Een actieradius van 450km moet mogelijk zijn.
 
Ik heb een NTV 650 gehad, die haalde makkelijk 1 op 20, soms 1 op 21 (rustig).
 
Wil je echt goedkoop rijden: Koop een Enfield Taurus. Heeft een gemiddeld verbruik van 1:35. Jammer genoeg moet je er wel zijn top van ongeveer 80 km/h, zijn acceleratie als een bejaarde slak en zijn amechtig puf puf puf puf puf bijnemen :) :) :) :) :) :) Dus misschien toch niet helemaal geschikt als tourmotor, maar je maakt er wel ongelooflijk de blits mee :]
 
Heb sinds kort een Honda NTV 650 die doet altijd 1 op 20.
Ik doe geen moeite om zuinig te rijden dus zuiniger moet mogelijk zijn...

Gr ntv650hetnet.nl
 
Terug
Bovenaan Onderaan