Zuiniger rijden door hogere temperaturen

Radjan

MF'er
24 apr 2018
62
32
Even een technische vraag. Ik ben zojuist terug van 4 weken Marokko met de CRF1000 Africa Twin. Normaal gesproken rij ik met de Twin zo rond de 1:20 met een maximaal haalbare 1:22. onderweg naar Marokko, door Frankrijk en Spanje werd de motor iets zuiniger maar in Marokko haalde ik met normaal doorrijden 1:25 en soms zelfs 1:27 . Ik denk dat dit te maken heeft met de volume van de lucht die toeneemt door de hogere temperaturen of zou het komen doordat er minder brandstof nodig is om de lucht op de juiste temperatuur te krijgen ? Weet iemand met technische kennis hoe dit echt zit ? Zomaar een vraag uit nieuwsgierigheid.
 
Een redelijke lucht/brandstofverhouding is ongeveer 14:1.
Als die 14 delen lucht minder zuurstof bevat, dan moet de electronica de hoeveelheid brandstof daarop aanpassen.
Om het mengsel niet te rijk te maken moet de hoeveelheid brandstof naar beneden bijgesteld worden.
Gevolg daarvan is een lager verbruik (maar ook een geringer vermogen dat de motor kan leveren).

Maakt me niks uit of je die twee in kg. of in L meet.
Om dezelfde snelheid te houden heb je hetzelfde vermogen nodig, dus geef je wat meer gas. Dan verbruik je toch weer meer? Uiteindelijk heb je dezelfde hoeveelheid kg brandstof nodig om een zelfde afstand met dezelfde snelheid te rijden. Zou wel mooi zijn, we bieden gewoon dunnere lucht aan en je motor wordt zuiniger…

(Dat warme lucht een lagere weerstand geeft, staat hier even buiten. Dat geeft in ieder geval een stukje besparing)
 
Om dezelfde snelheid te houden heb je hetzelfde vermogen nodig, dus geef je wat meer gas. Dan verbruik je toch weer meer? Uiteindelijk heb je dezelfde hoeveelheid kg brandstof nodig om een zelfde afstand met dezelfde snelheid te rijden. Zou wel mooi zijn, we bieden gewoon dunnere lucht aan en je motor wordt zuiniger…

(Dat warme lucht een lagere weerstand geeft, staat hier even buiten. Dat geeft in ieder geval een stukje besparing)
Conclusie:
Warme lucht kan onmogelijk invloed hebben op hoeveel brandstof een ICE verbruikt.
Is dat ook opgelost.

Spass bei Seite: dunnere lucht zal een ICE inderdaad minder brandstof doen verbruiken.
Maar ook minder vermogen doen leveren.
 
Conclusie:
Warme lucht kan onmogelijk invloed hebben op hoeveel een ICE verbruikt.
Is dat ook opgelost.
IMG_0898.gif
 
Gooi er niet stiekem iets meer benzine in wanneer je weet dat je lange stukken gaat rijden?

Bij mijn motor gaat het eerste streepje er af bij +- 80km. Elke vakantie gaat die pas bij 100 maar dan giet ik hem ook tot het randje vol.
 
@Radjan : Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de temperatuur invloed heeft op het verbruik. Ik houd van de motor en auto het verbruik bij en deze voer ik in mijn boekhoudprogramma in. Deze heeft ook de mogelijkheid om dit te vergelijken met de temperatuur van de tankdag. De gegevens over de temperatuur komen van KNMI.

Het maakt niet uit of het de auto of motor is, maar je ziet duidelijk dat het verbruik rond het vriespunt temperaturen hoger is dan bij 20 °C.
In de afbeelding zie je mijn verbruik van mijn vorige motor die ik 8 jaar heb gehad. Dit zie ik ook bij de overige voertuigen waarvan het verbruik is bijgehouden.

Verbruik versus temperatuur.png
 
En branden is een chemische omzetting he :) voor de puristen.

In een bbq, open haard, of ice, woningbrand, is het de zuurstof die het doet.

Al het andere geeft de juiste omstandigheden om dat plaats te laten vinden.

Geen zuurstof, einde feestje.
 
Zuurstof brandt niet.. het zorgt er voor dat ontbrandbare stoffen kunnen branden aka oxideren met vuurverschijnselen.
Naast zuurstof zijn er nog tal van andere oxidatoren die onder vuurverschijnslen eea kunnen doen laten ontbranden.
 
Zuurstof brandt niet.. het zorgt er voor dat ontbrandbare stoffen kunnen branden aka oxideren met vuurverschijnselen.
Naast zuurstof zijn er nog tal van andere oxidatoren die onder vuurverschijnslen eea kunnen doen laten ontbranden.
Kwestie van definitie
 
On topic:
In koude lucht zit meer zuurstof per liter dan in warme lucht.

Dus ongeacht of t de verbeanding doet, of helpt, of faciliteerd, of plant, of wat dan ook; koude lucht heeft potentieel meer vuur per liter dan warme lucht.

Dito voor hoogte. Meer zuurstof op zee nivo, dan hoog in de bergen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan