Zuinigste betaalbare motor

Ha, net weer de herhaling van Top Gear in Vietnam gezien... Volgens mij dus de Honda Super Cub; schijnt 1:146 te halen.

klopt ja maar das een 49cc (brom) of 69cc (motortje) scooter achtig 1 cilindertje.

met 25km/u ofzo continue draaien die dingen 1 op 150 ofzo.

maarja ik durf te wedden dat een GSXR1000 met 25km/u continue op 1 rechte weg ook wel 1 op 100 loopt dan :P
 
en rijk bent van de ww vergoeding die je grotendeels in je zak kan steken :)

maar of het in de winter ook een beetje relaxed rijden is...


Juist in de winter relaxed!
Zeer snel op temperatuur.
Geen pekelpijn aan je mooie motor.
Glijdt er een wiel weg, zet je ff een voetje neer en de glimmende kant blijft boven.
Wordt het koud, zet je een schermpje erop, "lelijk" is ie toch al.
Toegenomen benzieneverbruik in de winter? Wellicht een halve cent per km, auw.
Zou je een keer onderuit gaan, weinig schade door geen platic en weinig gewicht.
Per ongeluk te veel gas geven? Vrijwel uitgesloten.
Geen bijterige remmen etc etc etc.
 
Laatst bewerkt:
Of de verijdelde all-road variant van de NTV, de transalp. Net een tweede aangeschaft en met flink doorrijden toch nog een 1:20 op de eerste getankte 13l gehaald. M'n eerste haalde met lekker gas geven in de alpen zomaar een 1:23. enkel de ketting is ten opzichte van de NTV wat nadelig maar met die 50pk die er aan trekt sta je ook niet elke week je ketting te stellen. Mijn inziens dus geen nadeel.

Dit komt uiteindelijk toch weer neer op je eigen merk promoten he. M'n XT doet trouwens zo een 585km op zijn 30l tank. Ben ik ook erg blij mee :)

Leon
 
Zoals iedereen zegt hangt het af van je rijstijl.

De F800ST die ik heb vind ik behoorlijk zuinig, zelfs bij asociaal rijden (ideaal zo'n boordcomputer...)

Maar als het over overal kosten gaat met je met een oudere Cb500 / ntv / transalp veel beter af.
 
Laatst bewerkt:
Een zuinige betaalbare motor is de Enfield-diesel uit India.
Ik weet niet of ze nog worden verkocht maar in Duitsland heeft een firma gezeten die ze voor de europese markt verkocht.
Gaat niet echt hard 100 per uur max. Onderhoud is marginaal. Een verbruik van 1:60-70 moet te behalen zijn en dat met ca.1 euro per liter.
Je kan er ook 25% plantaardige olie bij mengen, maar het voordeel is miniem.

Sammie heeft er zelf een in no-time gebouwd en is ook goedgekeurd.
Er zijn nog sites/clubs met dieselmotorfanaten. Dieselkraft o.a. is zo'n club. Extreme dieselbiking een andere. Dat zijn nagenoeg allemaal zelfbouwmotoren.
Maar daar vind je niet per definitie de zuinigste motoren.
Een Dnepr met zijspan (350 Kg?) verbruik 1:35. Maar andere kunnen ook 1:20 lopen .
Loew-gmbh bouwt ze fabrieksmatig maar dat kost toch wel een paar euro's.
 
Laatst bewerkt:
M'n eerste haalde met lekker gas geven in de alpen zomaar een 1:23. enkel de ketting is ten opzichte van de NTV wat nadelig

Een kettingoverbrenging is zuiniger als een cardan overbrenging en ook betaalbaarder, dus in een topic over de zuinigste betaalbare motor zou ik dat niet nadelig durven noemen :+
 
Laatst bewerkt:
Een kettingoverbrenging is zuiniger als een cardan overbrenging en ook betaalbaarder, dus in een topic over de zuinigste betaalbare motor zou ik dat niet nadelig durven noemen :+

Honda cardans staan bekend als oersterk (behalve de allereerste serie GoldWings), dus of ketting onder de streep voordeliger is, vraag ik me af.
 
Honda cardans staan bekend als oersterk (behalve de allereerste serie GoldWings), dus of ketting onder de streep voordeliger is, vraag ik me af.

Het zal in ieder geval wel een flinke tijd duren voordat je de extra aanschafkosten eruit hebt. Daarbij moet je cardan ook echt niet kapot gaan (kleine kans ik weet het) want volgens mij mag dat ook wel wat kosten :P
 
Laatst bewerkt:
Het zal in ieder geval wel een flinke tijd duren voordat je de extra aanschafkosten eruit hebt. Daarbij moet je cardan ook echt niet kapot gaan (kleine kans ik weet het) want volgens mij mag dat ook wel wat kosten :P

+1, en dan heb je nog het extra verbruik, en een fiets met kettingoverbrenging kan je ook zo een langere overbrenging op zetten om nog zuiniger te rijden O-)
 
Ik heb een BMW F650GS. Die is ook wel redelijk zuinig.
Met veel 80 km/u wegen en binnenweggetjes kom ik uit tussen de 1 op 25 en 1 op 30.
Die 5 liter is denk ik het verschil tussen doorrijden en rondtuffen. :]
Kleine cylinderinhoud + injectie zijn hier vlgns. mij gunstige factoren. Kan mij voorstellen dat meer cylinders ook meer wrijvingsweerstand hebben, maar dat valt denk ik voor de meeste rijders weg tegen de voordelen van 2 of meer cylinders.
 
Laatst bewerkt:
Uit die test op pagina 1 vind ik deze wel zuinig.

Honda Innova 1 : 52,6
 
Lijkt me sterk, met een 2 cilinder heb je ook grotere zuigers, zwaardere lagering etc.

Denk dat het verschil hem eerder zit in de langere slag > lager toerental.
 
Uit die test op pagina 1 vind ik deze wel zuinig.

Honda Innova 1 : 52,6

Bij 55-60 km/u.

Het ging niet over snelheid maar over zuinigheid.
Dan is deze honda de koploper, al is het een scooter.

Mooi voor woonwerk, maar niet als je er de snelweg mee op , 9 Hp.

Engine
Engine Type Air-cooled 4-stroke SOHC single
Engine Displacement 124.9cm3
Bore & Stroke 52.4 x 57.9mm
Compression Ratio 9.3 : 1
Carburation 18mm APB-type carburettor
Max. Power Output 9 bhp at 7,500 rpm
Max. Torque 10Nm at 5,000 rpm
Ignition Capacitor Discharge (CDI) with electronic advance
Starter Electric and Neutral kick
Transmission
Gearbox Centrifugal clutch semi-automatic with 4 gears
Final Drive Enclosed roller chain
 
Laatst bewerkt:
250cc is meestal wel zuinig (1:30/35) kan je ook prima mee op de snelweg, als je een beetje rustig rijd. Verder zitten veel zwaardere motoren op de 1:25/26/27 dus ik denk dat dat op dit moment als zuinig mag worden gezien tenzij je gaat kijken naar extremen als een enfield diesel.
 
Laatst bewerkt:
De Hr. kilowattkniepert is me al voorgegaan.
Neme een enfieldje met defect blok(geodkoop)
prop er een chinees imi-yanmarblokje in (niet de allergoedkoopste nemenm,maar nog steeds goedkoop)
prutse de andere dinegn die je nodig hebt er op en je hebt voor ca. 1000 euro een fiets die 110km/h loopt bij 1 op 55.
Anders moet je gewoon een jawa 638 of 640 kopen voor 200-500 euro die 1 op 24 lopen..
Deze dingen zijn zo lelijk dat je niet bang hoeft te zijn dat iemand er aan komt!
 
denk dat deze duc , de zuinigste is , ha,haa
full
 
~
Wat is zuinig?

Een 125cc is altijd zuinig, maar als je er snelweg mee gaat rijden of boven de 75 komt is het niet zuinig meer (toerental!!)

een 250 zelfde verhaal

denk dat je toch het zuinigste uit bent qua verbruik met een CB500 of een NTV en dat spul..

gewoonweg simpele motoren die het altijd doen en geen hoge vermogens leveren, die zijn altijd zuinig. (1:18-20)~



Dit is niet helemaal waar, ik rijd een zx6r met 120 achterwiel pk's en rijd 1:20, en dan rijd ik nog niet eens rustig
 
Zo had ik er niet direct over nagedacht maar goed als we het zo gaan spelen zal ik mijn berekeningen er bij gaan halen :P.
Het lichaam verbrandt per seconde ongeveer 400 joule bij een aanhoudende snelheid van 18km per uur.
Uitgaande van mezelf een dag woonwerk 25km omgerekend is dit zon 480 calorieen per dag.
Dat is ongeveer per dag wat overgewichtig nederland nodig heeft aan verbranding extra per dag om wat kilos kwijt te raken. dus in principe hoef je daar een hele tijd lang niks meer voor te eten :P.
 
Terug
Bovenaan Onderaan