Zuipt olie, rookt niet!

HiSpEM

Die hard MF'er
17 mrt 2008
752
0
Hengelo
Hallo mede MF-ers,

Ik heb een probleem met mijn Suzuki GS500E uit '90. De motor verbuikt hevig olie en ik weet niet waar ik het probleem moet zoeken. Ik heb de laatste keer het verbruik bijgehouden en kom op een onvoorstelbare 1L/800km uit. Dit is naar mijn mening veel te veel. Het rare hierbij is dus dat de motor geen pluimpje rook laat zien.

Dit laatste is eigenlijk net niet helemaal waar. Ik ben gisteren wezen toeren met een paar mensen en heb gevraagd of diegene achter mij in de gaten wilde houden of er rook uit mijn uitlaat zou komen. Hoe hard ik ook aan mijn gas trok, er kwam geen rook uit, dus dit was in principe in orde.

Nu is het enige probleem dat wanneer hij eventjes stationair draait en ik wil optrekken dat de motor dan geen gasreactie heeft en terugvalt in toeren. Hierbij komt er wel rook uit de uitlaat, maar dan zwart. Verder staan de mengselschroeven goed afgesteld dus daar zit het probleem ook niet. Stationair loopt ie ook prima, alleen als ik wil wegrijden niet dus.

Ik ben dus redelijk het spoor bijster met wat er met mijn motor aan de hand zou kunnen zijn.

Bedankt voor jullie aandacht :}

:W

Edit: Compressie op beide cilinders is 10 Bar :9
 
Laatst bewerkt:
1liter op 800km is nog niet zo onvoorstelbaar hoor, en dat hoef je inderdaad nog niet te zien. Als de compressie goed is en tijdens het rijden is er geen rook te zien (ook niet bij sterk remmen op de motor), dan kan het best wel eens aan de olieschraapveren liggen.

Oliepeil wel in de gaten houden want bij lange snelwegritten kan het soms erg hard gaan.

Zwarte rook en terugvallen in toeren is meestal teveel benzine in de mix. Zwarte rook uit beide uitlaten of voornamelijk aan 1 kant?
 
Laatst bewerkt:
1liter op 800km is nog niet zo onvoorstelbaar hoor, en dat hoef je inderdaad nog niet te zien. Als de compressie goed is en tijdens het rijden is er geen rook te zien (ook niet bij sterk remmen op de motor), dan kan het best wel eens aan de olieschraapveren liggen.

Oliepeil wel in de gaten houden want bij lange snelwegritten kan het soms erg hard gaan.

Zwarte rook en terugvallen in toeren is meestal teveel benzine in de mix. Zwarte rook uit beide uitlaten of voornamelijk aan 1 kant?

Zwarte rook aan 1 kant omdat ik ook maar 1 uitlaat heb :9. Maar ik vind 1:800 toch wel aardig fors.
 
..als je motor veel te rijk staat, gaat hij ook olie verbruiken
(niet verbrande mengsel gaat naar beneden(carter)..olie wordt te dun,..en ga zo maar door .. zou je dus haast aanraden dat eerst op te lossen !

Idd, maar hij staat niet veel te rijk :P . Sproeier is standaard 122.5 en de mengselschroeven staan allebei standaard 2 1/4 uitgedraaid. Dus hier ligt het niet aan iig ;)
 
Hoeveel benzine verbruikt ie dan ?

Verder: kijk eens heel goed bij het keerringetje van je koppelingsdrukstift (zit achter het voortandwielkapje, om de keerring zelf te vervangen moet dr nog wel wat los dacht ik).
Heb ooit hetzelfde gehad bij een GSX550, die verbruikte ook een liter per 3-400km zonder te roken en zonder dat dr eigenlijk ooit iets onder lag.
Toen 1 keer een druppeltje zien liggen nadat ie een nacht op de zijstandaard had gestaan, die keerring gecontroleerd, voor de zekerheid maar vervangen en het was weg.

Kleine kans, maar als dat het is kom je dr goedkoop mee weg :P
 
Hoeveel benzine verbruikt ie dan ?

Verder: kijk eens heel goed bij het keerringetje van je koppelingsdrukstift (zit achter het voortandwielkapje, om de keerring zelf te vervangen moet dr nog wel wat los dacht ik).
Heb ooit hetzelfde gehad bij een GSX550, die verbruikte ook een liter per 3-400km zonder te roken en zonder dat dr eigenlijk ooit iets onder lag.
Toen 1 keer een druppeltje zien liggen nadat ie een nacht op de zijstandaard had gestaan, die keerring gecontroleerd, voor de zekerheid maar vervangen en het was weg.

Kleine kans, maar als dat het is kom je dr goedkoop mee weg :P

Hij verbruikt 1 op 22 ongeveer, en ik ga direct kijken naar die keering. Bedankt voor de tip! :}
 
Klephoedjes versleten, als hij stationair draait heb je onderdruk in het inlaat kanaal dat de olie langs de klepstelen naar binnen zuigt. Zodra je optrekt komt in 1 keer de olie naar buiten.
 
Klephoedjes versleten, als hij stationair draait heb je onderdruk in het inlaat kanaal dat de olie langs de klepstelen naar binnen zuigt. Zodra je optrekt komt in 1 keer de olie naar buiten.

Ik zat ook inderdaad aan de kleprubbers te denken, dat zal het waarschijnlijk ook wel zijn maar ik vind het vreemd omdat als ik bijvoorbeeld in de 2e versnelling rijdt en hem hard doortrek tot de 10.000 rpm, dan het gas loslaat en hem laat afzakken naar 5.000 rpm en hem daarna weer lostrek heb ik ook onderdruk maar dan komt er geen rook uit de uitlaat.

En wat adviseren jullie me, olie blijven bijgooien of kleprubbers vervangen?

:} :} :}

:W
 
Volgens mij, heb ik die staan! Alweer een tijdje terug vervangen.

Waar haal jij die olie dan zo goedkoop?

full


Deze is het, wil geen reclame maken maar als je het wilt weten ik haal hem bij F.Cattier in Ambt Delden
 
Even een schopje,

Ik ben er achter gekomen dat wanneer ik de motor koudt start dat als ik dan een beetje aan het gas jengel (lees max 4000rpm) dat er dan toch wat blauwe rook uit de uitlaat komt. |(
 
Even een schopje,

Ik ben er achter gekomen dat wanneer ik de motor koudt start dat als ik dan een beetje aan het gas jengel (lees max 4000rpm) dat er dan toch wat blauwe rook uit de uitlaat komt. |(

dat verklaard volgens mij niet het hoge olie verbruik.
heb je al eens gekeken in luchtfilterhuis of daar grote olie sporen zijn. misschien carterdruk hoog.
ook dat aftap plugje eens los nemen kijk eens wat daar uit komt.
 
Ik denk ook aan klep seals.

Deze kunnen best versleten zijn.
Het kan natuurlijk ook dat er een gescheurd is.

In de regel zijn ze versleten dat komt meestal doordat de klepstelen te veel speling hebben en dat is een gevolg van een smeerprobleem.

Oftewel een smeerprobleem of verkeerde olie.

Vervangen zonder de kop te demonteren is wel mogelijk, echter komt het probleem terug.

Kop demonteren. nieuwe klepgeleiders en kleppen + seals is afdoende.

Of een kop revisie financieel haalbaar is t.o.v. waarde van de motor valt te betwijfelen.

Door rijden en olie bij blijven vullen is goedkoper.
 
Ik denk ook aan klep seals.

Deze kunnen best versleten zijn.
Het kan natuurlijk ook dat er een gescheurd is.

In de regel zijn ze versleten dat komt meestal doordat de klepstelen te veel speling hebben en dat is een gevolg van een smeerprobleem.

Oftewel een smeerprobleem of verkeerde olie.

Vervangen zonder de kop te demonteren is wel mogelijk, echter komt het probleem terug.

Kop demonteren. nieuwe klepgeleiders en kleppen + seals is afdoende.

Of een kop revisie financieel haalbaar is t.o.v. waarde van de motor valt te betwijfelen.

Door rijden en olie bij blijven vullen is goedkoper.

Inderdaad, daar sla je de spijker mee op zijn kop. Ik heb besloten dat de motor het niet waard is om de boel uit elkaar te draaien en voor elkaar te maken. Ik ben oktober 25kW af dus dan gaat hij gewoon de verkoop in en tot die tijd. Keep filling, keep keep filling. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan