Zumo met "u nadert"

mean-machine

uut Ee
3 jun 2013
11.894
7.126
Veluwe
Afgelopen weekend iets raars op mijn Zumo 350.

Ik had van een track in Basecamp een route gemaakt. Deze was ca 320km. (met dus slechts 2 waypoints: start en eind)
Na ca een km of 50 te hebben gereden verschijnt er ineens een grijs blok in mijn scherm met "U nadert"
De paarse lijn die normaal de route aangeeft was verdwenen. Wel kan ik op het scherm zien dat pijlen die in de routelijn staan zoals bijv op een rotonde wel worden aangegeven. Ik zie dus alleen hier en daar een pijl maar de paarse lijn die er ook zou moeten staan, die is verdwenen.
In mijn scherm zie ik ook ineens 2 oranje vlaggen van 2 (harde?) waypoints, maar dan wel NAAST de route geplaatst.

Uiteindelijk besloten om de route maar te beëindigen en opnieuw te laden.
Vanaf daar ging alles verder weer goed.

Wie kan er zeggen wat er aan de hand is/ was en wat ik evt fout kan hebben gedaan?
 
Nouja dat hoeft niet... Misschien te weinig kennis hier. Vraag het op het forum van waypoint? Of misschien weet @JaVaWa het wel
 
Ik had na 1 wk nog zero reactie.
Daarom zelf al conclusie getrokken dat ik bij waypoint zou moeten zijn.

JA, ik zit ook op het waypoint-forum.
Is mij bekend dat Javawa ook hier op MF zit.
Maar kennelijk is dit een niet alledaags fenomeen.

Overigens heb ik dit euvel ook al ooit al wel eens eerder gehad.
Nu in 8jr is dit de 2e keer dat 't me overkomt. Daarom benieuwd wat het zou kunnen zijn.
Als er een oplossing gaat komen, dan kom ik mettertijd hier op MF er wel op terug.
 
Ik heb een Zumo 390 en heb het ook 2x gehad, 1x vorig jaar en 1x vorige week. Beide keren op dezelfde route Luxemburg terug naar huis. (lijkt dus reproduceerbaar)

Ook ik moest de route stoppen en opnieuw starten, verder geen problemen meer.

De Zumo 660 van mijn maat was daar helemaal de weg kwijt.
 
Het is in elk geval geen wijd verbreid probleem, aangezien de Zumo 350 niet meer actief ondersteund wordt en in 2016 de laatste firmware update gekregen heeft zal er ook geen oplossing voor dit zeldzame probleem komen.
Misschien dat het ding minder goed overweg kan met een lange route die je uit een spoor gemaakt hebt, in stukken knippen van de route kan misschien helpen.
Of een keer een harde reset van de Zumo en opruiming van de GPX folder.
 
Ik heb in een ver verleden ook een 350 gehad en er staat mij inderdaad wel zoiets bij. Had volgens mij te maken met het profiel in de Zumo zelf, nl. off road. Nooit begrepen hoe die daar op terecht kwam, maar zou te maken kunnen hebben met via-punten die toch niet echt netjes op de weg staan.
Dat laatste zie ik zelf veel bij tracks uit MRA die ik dan ik BaseCamp converteer naar een route. In MRA gebruik ik de TomTom kaart voor het betere kronkelen maar het blijft mij verbazen hoe TomTom en Garmin de wegen toch op detail verschillend neerleggen, want in het ontglitchen zit daarna vrij veel werk.
 
Ik ben gestart met download van een track van Moto73.
Die heb ik in Basecamp geladen en vervolgens van de track een route laten berekenen. Deze weer in de Zumo gestopt.
Je zou dan toch zeggen dat Basecamp de route wel op de weg 'gedwongen' moet hebben??

Unglitschen is niet van toepassing.
Want mijn route had slechts 2 (harde) waypoints, een startpunt en een eindpunt.
(trouwens unglitschen hoef je niet zelf te doen want daarvoor bestaat toch een programmaatje?)
 
Dat je route 2 harde punten zou bevatten is vrij logisch, maar er zijn tenslotte nog een flink aantal via-punten die BaseCamp in de route stopt. Geen idee hoe jij dat doet, maar ik bepaal in BC zelf dat aantal via-punten, afhankelijk van de lengte en ook de mate van kronkelen. Want dat gaat nu eenmaal in BC op een andere manier dan bij een track die je in de Zumo omzet naar een route en als enkele via-punten duidelijk naast de weg liggen, dan blijven ze daar ook, met een virtueel "uitstapje" tot gevolg.

En het klopt dat er een programma is voor ontglitchen, maar dat doe ik gewoon zelf in BC, ingezoomd tot op 20m. Beetje nerd-achtig, maar wat geeft 't.
 
Ik zie nu dat in BaseCamp 4.7.4 niet meer om het aantal via punten gevraagd wordt als je een spoor wilt omzetten naar een route.
Dat zou volgens de handleiding wel moeten en heb ik in het verleden ook ecbt gezien.
Nu gaat start bij de keuze Maak route de conversie direct en krijg je een route met inderdaad slecht een begin en eind punt.
Ik kan me voorstellen dat de navigator er weer moeite mee heeft zo'n route zonder via punten goed om te zetten.

[EDIT]
Net BaseCamp 4.7.4 vervangen door 4.7.3, zelfde probleem met spoor omzetten naar route: geen vraag om het aantal via punten.
Terwijl ik wel degelijk sporen in mijn lijst heb staan die omgezet ziijn naar routes met 100 via punten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu ook 4.7.4.
Toch kan ik me niet herinneren dat ie ooit om aantal te maken waypoints heeft gevraagd.................. :?
(maar dat kan ook aan mij liggen)

Bij dubbel-klik op de track in de Basecamp-browser komt ie met een paar duizend posities.
Als je dan op 'maak route' klikt dan gaat ie zelf aan het werk, en komt met een paarse route met alleen een begin en eindpunt.
Meer is het niet!
 
Om die keuze te krijgen moet je het profiel eerst even op "Direct" zetten. Daarna kan het terug naar het gewenste profiel. Eerdere versies van BaseCamp zetten ook spontaan nog eens een vinkje bij toesteloverdracht, aanpassen aan toestel, en dat wil je niet dus wel even checken. Ik heb er de laatste tijd geen last meer van.
toesteloverdracht.jpg
 
Even een track omgezet naar een route en inderdaad, dat is nu zoals je zegt. Krek hetzelfde als in de XT, alleen langzamer. In vroegere versies van BC kreeg je een route met veel te veel punten dus dat was geen doen, en zeker niet onderweg met een oudere Garmin toen die nog alle punten afriep (Lang leve Unflag). Uit die tijd stamt dan ook de truc met het profiel "Direct" om het aantal via-punten te kiezen. Want dan kun je de route in BC nog aanpassen en onderweg nog eens herberekenen als je dat zou willen.
 
Even een track omgezet naar een route en inderdaad, dat is nu zoals je zegt. Krek hetzelfde als in de XT, alleen langzamer. In vroegere versies van BC kreeg je een route met veel te veel punten dus dat was geen doen, en zeker niet onderweg met een oudere Garmin toen die nog alle punten afriep (Lang leve Unflag). Uit die tijd stamt dan ook de truc met het profiel "Direct" om het aantal via-punten te kiezen. Want dan kun je de route in BC nog aanpassen en onderweg nog eens herberekenen als je dat zou willen.
Hm inderdaad, je krijgt alleen de vraag om het aantal via-punten als het Profiel op direct staat:

1624511809805.png

Als een ander profiel geselecteerd staat zoals Motor of Rijden komt die vraag niet en krijg je een route met alleen een begin en een eindpunt (de eindeloze hoeveelheid route-punten die daarbij gemaakt worden zie je alleen terug in de GPX file). Zet je zo'n route in een navigator, dan ben je weer erg kaart afhankelijk of de route wel precies over de weg loopt.
 
Laatst bewerkt:
Het openen van een GPX file met een route, gebaseerd op een track, geconverteerd met een ander profiel dan "Direct", met bijv. kladblok geeft inderdaad de coördinaten. Zowel in BC als in MP zie je die niet meer terug. Betekent dus inderdaad dat je voor de conversie van het spoor al de glitches verwijderd moet hebben en dat is bij een track niet te doen.

Dus hou ik het bij mijn werkwijze:
Het spoor converteren met profiel Direct en afhankelijk van de bron pakweg 50 via-punten. Daarna het juiste profiel kiezen en de route gelijk trekken met het spoor indien nodig. En daarna nog de glitches er uit.

Klaar is TenCats. :Y
 
Glitches ontstaan als de gebruiker punten net naast de weg plaatst. Als je het maken van een route (van een track) aan BaseCamp overlaat zullen ze niet ontstaan. Overigens kun je bij een spoor net zo goed glitches laten verwijderen als bij een route als je het niet met de hand gaat doen…
https://www.javawa.nl/unglitcher.html
 
Ben ik het niet mee eens, want een track gebaseerd op de TT-kaart vanuit MRA komt niet netjes terecht in BC, en na de conversie zet BaseCamp de punten daar neer waar het spoor loopt. Zie de bijlage.
De wegen liggen bij TT en CN simpelweg niet altijd op dezelfde plek. Dit is wel behoorlijk ingezoomd, maar het maakt duidelijk wat ik bedoel.

MRATrack_nr_route.jpg
 
Da's apart dat hij dat doet, bij de trackpunten daaronder (waarBC een andere weg kiest) doet hij dat weer niet...
Bij BC op de Mac kan ik het niet reproduceren, als de track niet te ver van de weg ligt volgt de route netjes de weg zonder glitches.
(en als hij wel ver genoeg van de weg ligt krijg je een off road stuk)
 
De route wijkt alleen van de verharde weg bij de verkeerd geplaatste via-punten en gaat voor de rest z'n eigen gang, gebaseerd op de instellingen van het profiel.
Bijgaand het track zoals vervaardigd in MRA en geïmporteerd in BaseCamp. Ook tref je aan de daarvan afgeleide route, gemaakt in BaseCamp, met 50 tussenpunten. Het is een willekeurige route tussen zomaar ergens 2 punten, maar dat geeft verder niet. Wat wel geeft, zijn de naast de weg geplaatste punten door BC en dat zie je duidelijk als je punt voor punt even afgaat in de route en daarbij tevens inzoomt. In de TomTom kaart zit bijvoorbeeld bij Stein een rotonde die op de CN kaart niet bestaat, dus daar staat het viapunt helemaal fout.
Ik heb de route verder niet gelijk getrokken want dat was niet het doel van deze exercitie.

Track-Test.jpg


GPX viewer
 

Bijlagen

  • Track-Test.gpx
    791,8 KB · Weergaven: 3
Oh wacht, als je er eerst een directe route van maakt en deze later omzet naar een berekende route gaat het inderdaad fout; dat is eigenlijk ook heel logisch. Als je de track direct omzet naar een route via wegen krijg je dat probleem niet.
 
Laatst bewerkt:
Als je toch per se extra viapunten in je route wilt hebben kun je dat met JaVaWa RTWtool doen, daarmee kun je zelf de interval bepalen en komen er nooit glitches voor.
 
RTWtool kan van een track geen route via wegen maken, zoals je ziet in de opties kan het er alleen een directe route van maken. Voor een route via de wegen is een kaart noodzakelijk, en die zit niet in RTWtool...
De juiste methode is dus het converteren van een track naar een route via wegen in BaseCamp. Je krijgt dan een route zonder glitches, maar slechts met twee viapunten. Is op zich voldoende, maar als je toch meer viapunten wilt stop je de route in RTWtool en kies je de optie "Viapunten toevoegen". Bij de instellingen kun je de afstand tussen de viapunten opgeven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan