Zundapp DB200 1939

Heb zojuist de compressie gemeten met een china meter , ik kwam koud op 75 PSI ?
Dat is 5,17 bar en de fabrieksopgave is 6,is dus niet optimaal maar wijkt ook niet schokkend veel af.
Verder is het geen hoogtoerige motor bij 60km draait hij 3100tpm,max vermogen is bij 4000tpm.
 
Laatst bewerkt:
We hebben het hier over een laagtoerige 2takt uit het jaar kruik. Toen reden de meeste auto's niet eens harder als 80km/u.
En vrachtwagentjes hooguit 60km/u.
Dus zou er niet teveel van verwachten
Fabrieksopgave is 80-85,maar of dat ook haalbaar is rechtopzittend met tegenwind is maar de vraag.
 
Je hebt het blok toch losgehad?
Dan zit je nog in de inrijfase, dus rustig aan!
De eerste twee tankjes 50, daarna rustig opbouwen.
Je brommer verzuipt niet, maar is gewoon nog niet 'los'..
 
Naast ontsteking is er ook caburatie, lees mijn eerdere post nog eens.. laatste pohing van mijn kant
 
Naast ontsteking is er ook caburatie, lees mijn eerdere post nog eens.. laatste pohing van mijn kant
Carburatie is zeer belangrijk bij een 1 cilinder,een versleten carburateur gaat daarbij niet helpen,zijn er nog nieuw
delen voor te krijgen dan de oude zeker vervangen,zoals de gasschuif,naald en naaldbuis,dat zal zeker helpen met
afstellen,nog beter is een hele nieuwe carb maar dat zal wel niet meer te krijgen zijn,verder kan je als er nog andere
sproeier maten zijn eerst proberen met een aantal maten groter totdat de motor slechter gaat lopen en vandaar uit steeds een
aantal maten kleiner proberen tot hij het beste loopt.
 
Eerst inderdaad maar even rustig inrijden lijkt me wel een goede optie . Was gewoon even benieuwd als hij ook iets hoger in de toeren wou . Op dat filmpje loopt die zundapp erg goed . Eerst vanavond maar blokje om toeren met 50/60 km/h
Ik heb 3 jaar een jawa perak gehad 250cc 2takt en die liep een goede 100 . Die was ook iets nieuwer 1951 .


@sammie carburateur kan ik nameten met schuifmaat maar ik kan weinig onderdelen krijgen en een NOS carburateur is er niet meer te krijgen . Ook niet in polen of bij jean davids . Kan er tijdelijk een nieuwere 20mm bing op zetten . Kijken hoe dat gaat .

@PLR

Blok heeft ook wel 30/35 jaar stil gestaan . Dus inderdaad eerst maar even los rijden .
 
Je kan voelen met je wijsvinger of de schuif te veel speling heeft, en ik denk wel dat het te herstellen is er zijn mensen die dat doen.
Alleen een andere type carb er op zetten als je de juiste bezetting ervan voor deze motor voorgeschoteld krijgt..
 
Hij begint steeds lekkerder te rijden/lopen . denk dat hij inderdaad even los moest komen .

Nu ga ik er eerst volgend jaar van genieten en dan wellicht weer verkopen voor een nieuw project , vind stiekum sleutelen leuker dan rijden :Y
 
Nee nog niet inderdaad hoor , maar je weet maar nooit als ik mijn droom motor kan vinden voor een redelijk prijs dan gaat deze wel weg .
Ooit zal ik nog eens een barnfind indian scout / powerplus willen hebben , OF een PMZ A-750 (wel 10x zo zeldzaam als een indian)
De zundap is een leuk geslaagd project , maar voor mij gewicht (Ben aardig stevig) is hij best gevaarlijk , zoals vanmorgen was ik mooi naar mijn werk met de zundapp , maar ik moet 3 stoplichten door en achter mij zaten meerdere auto's die volgens mij te laat waren op hun werk , die begonnen al te toeteren van 'schiet nou op' tja ik kan gewoon niet zo snel met dat ding helaas . maar hij gaat zeker nog niet weg , volgende zomer eerst mooi wat KM's maken .
 
Eerst inderdaad maar even rustig inrijden lijkt me wel een goede optie . Was gewoon even benieuwd als hij ook iets hoger in de toeren wou . Op dat filmpje loopt die zundapp erg goed . Eerst vanavond maar blokje om toeren met 50/60 km/h
Ik heb 3 jaar een jawa perak gehad 250cc 2takt en die liep een goede 100 . Die was ook iets nieuwer 1951 .

Dat is (was) mijn db200 op dat eerste filmpje. Veel harder dan 70 reed hij ook niet.

Geen andere carburateurs erop zetten. Lekker origineel houden.
 
Nee ik hou hem origineel . Heb er wel vrede mee dat hij niet de snelste is .
Wellicht is hij niet zo geschikt voor dagelijks vervoer ( klein stukje 100km/h weg en 2 x 5km 80 weg) , binnendoor kan helaas niet .
 
Nee ik hou hem origineel . Heb er wel vrede mee dat hij niet de snelste is .
Wellicht is hij niet zo geschikt voor dagelijks vervoer ( klein stukje 100km/h weg en 2 x 5km 80 weg) , binnendoor kan helaas niet .
Ik had vroeger een Honda 125cc twin,die vond ik al levensgevaarlijk en die haalde plat op de tank nog 135,maar met een
stevige tegenwind en rechtop zittend hielt het bij 80 wel op en dan halen zelfs vrachtwagens je in,dat was geen pretje in de winter
iedere keer een natte douche van een vrachtwagen,en dan de windvlagen om je oren krijgen als ze me inhaalden. 🤪 :)
Die langzame apparaten zijn leuk om in het weekend op achteraf weggetjes een stukje mee te tuffen maar meer ook niet.
Tegenwoordig is het ook alsof iedereen haast heeft,schiet je niet op gaan ze bovenop je achterwiel zitten rijden,uitermate
irritant.
 
Laatst bewerkt:
Laat ik nou slechts 7km van m'n werk wonen. En alleen een dijk hoef te rijden eer ik er ben. Mocht je dit pareltje willen verkopen later kun je me altijd een PB sturen.
 
Een PMZ ga je niet vinden; die worden 'massaal' teruggekocht door de Russen, wat je ook al ziet gebeuren met ander oostblok-spul..
Dan de Indian Powerplus barnfind...succes, niet teveel Discovery channel kijken; American Pickers is hartstikke fake...echt.
Je hebt meer kans om onder een meteoriet terecht te komen..
Bezoek in mei de volgende swapmeet/ AMCA bij Max in Raalte, dan heb je de meeste kans op iets leuks..
 
Een PMZ ga je niet vinden; die worden 'massaal' teruggekocht door de Russen, wat je ook al ziet gebeuren met ander oostblok-spul..
Dan de Indian Powerplus barnfind...succes, niet teveel Discovery channel kijken; American Pickers is hartstikke fake...echt.
Je hebt meer kans om onder een meteoriet terecht te komen..
Bezoek in mei de volgende swapmeet/ AMCA bij Max in Raalte, dan heb je de meeste kans op iets leuks..
Klopt maar voor mij (redelijk jong a 27 jaar) is een veteraan motor niet haalbaar kwa prijs .
De leuke/mooie project beginnen bij 15.000 euro . nu is de zundapp dat lang niet waard en sparen kan ik helaas niet .
American pickers zie ik nooit na , ik kijk eigenlijk helemaal geen TV , heel veel fake ertussen .
Er is een NL zon american motorcycle museum , allemaal hartstikke leuk maar DOOD zonde dat ze daar weg roesten .
Wellicht dat ik ooit nog eens een contact kom met 'the holy grail' , ik heb ooit onderhandeld met een duitser voor een zwarte Indian 741-B voor 6500 euro .
helaas had iemand hem erop gewezen dat de motor veel meer waard was en weg was mijn droom motorfiets , ben ik nog steeds zuur van .
Paar weken later stond hij bij dutch lion te koop voor 14500 euro .


Vergeet die 100- en 80 weg maar heel snel.


ja dat zal ik doen , levensgevaarlijk eigenlijk die 100 weg , maar ik wou het zo graag naar mijn werk met de zundapp:P *O*


Heb je nu al toestand en afstelling van carb bekeken?


Nog niet opengehad sammie , maar omdat hij steeds beter loopt laat ik het eerst even , bougie is nog steeds bruin , dus echt schraal lopen doet hij niet ivm valse lucht .
 
Dus een 741 is je droommotor?
Richt je blik dan richting Rusland of Nieuw Zeeland/ Australië...daar zijn de meeste van de 27.000 stuks terecht gekomen.
In Nederland duikt er af en toe ook wel eens eentje op, zolang je de mensen kent en 'in het circuit' zit.
Reken op 10+K..

De prijzen van WW2-duits zijn al enige jaren flink stijgende, harder dan geallieerd spul.
Ik zou de Derbi niet wegdoen, hij is vergelijkbaar met mijn Awo425; mooi voor het tokkelwerk met (gekietelde) bromfiets snelheden.
Lekker relaxen
 
Laatst bewerkt:
Dat is 1 van de dromen ja , mijn 'echte' droom is deze :


Deze Of :

Deze

Maar die powerplus was bij Bonhams was hij volgens mij +- 70.000 dollar , en die PMZ hebben we het niet over ;( ;(
 
Vandaag +- 60 km gereden met de zundapp , voor de wind rijdt hij prima , in de wind met mijn gewicht nog net geen 40 , dat moet echt beter kunnen , Wel met een grote glimlach hij rijdt leuk maar constant toeterende auto's achter me is waardeloos . dat is gewoon gevaarlijk zelf op 60 weggetjes .
Ik heb voor sammie de carburateur foto's gemaakt maar die lijkt nog zeer goed / geen speling erop , gasnaald lijkt ook nog niet zo oud , foto zal ik later uploaden .
 
Ik hoop deze een keer te vinden:
25_01_2105_zundapp_K800_01.jpg

De heilige graal van Zúndapp

Als je zoiets vind moet je er meteen heen en cash afrekenen, natuurlijk wel zeker weten dat het is wat je denkt.
Ik heb een keer een R35 gekocht maar dat bleek (na informeren en framenummer check) een EMW te zijn ipv een BMW. Wel de rechtszaak daarna gewonnen en het geld teruggekregen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan