Zwaaiende snelheidsmeter

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
15.921
8.525
Driebergen
Facebook
De teller van mijn Yamaha XS650 (jaren '70 ding) lijkt naarmate de snelheid toeneemt steeds meer op een ruitenwisser als iets wat redelijk precies de snelheid aangeeft, waar zou daar de oorzaak van kunnen zijn?
 
Ik had dat bij mn oude honda in de winter... tellerkabel was bevroren, wapperde tussen de 50 en 150 op de snelweg. Misschien dat de kabel smeren helpt, volgens mij het makkelijkste wat je kan proberen.
 
Ik heb wat dingen om te proberen, dank voor de tips :}

Net de carburateurs afgesteld en de remmen vrijgemaakt dus ik verwacht een enorme toename in snelheid en dus tot ik het fix een nog enthousiaster teller :W
 
Door zo'n zwaaiende teller heb ik eens een gebroken teller-naald gehad. De naald zwaaide zo hard dat hij tegen het 0 KM/h nokje kwam en brak. De oorzaak leek een versleten teller (Honda cbx750). Wat ik ermee wil zeggen is rijd niet te lang door voor er meer stuk gaat wat miss lastig te vinden is voor een jaren 70 motor
 
Laatst bewerkt:
De teller van mijn Yamaha XS650 (jaren '70 ding) lijkt naarmate de snelheid toeneemt steeds meer op een ruitenwisser als iets wat redelijk precies de snelheid aangeeft, waar zou daar de oorzaak van kunnen zijn?

Wat moet jij trouwens met een XS650 ?
Heeft geen 200+pk’s, gaat ook geen 200+km/u.

Eerst al een kompleet originele gsx1100 en nu een XS650.

Word je oud :?


:+
 
Door zo'n zwaaiende teller heb ik eens een gebroken teller-naald gehad. De naald zwaaide zo hard dat hij tegen het 0 KM/h nokje kwam en brak. De oorzaak leek een versleten teller (Honda cbx750). Wat ik ermee wil zeggen is rijd niet te lang door voor er meer stuk gaat wat miss lastig te vinden is voor een jaren 70 motor
Dat is mij vorige week nog gelukt...was opeens de oranje naald kwijt |(

Zelfde verhaal verder, maar dan met een GSX400E. Teller vliegt alle kanten op- binnen een seconde van 50 naar 180km/h, soms ook met wat herrie erbij.

Nieuwe kabel getest, geen effect
Opnemer bij het voorwiel schoongemaakt (en door 3 motormonteurs bekeken), geen effect
Dan blijft alleen de teller over. Uit elkaar gehaald en gesmeerd, geen effect. Ik heb voor €15 een 2e handse tellerset gekocht en het hoop daarmee gefixt te hebben.
 
Wat moet jij trouwens met een XS650 ?
Heeft geen 200+pk’s, gaat ook geen 200+km/u.

Eerst al een kompleet originele gsx1100 en nu een XS650.

Word je oud :?


:+

Ik heb nog steeds die twee 200+ pk brommers, gisteren nog het nieuwe zadel voor ééntje opgehaald en vandaag de nieuwe retourpomp dus die zijn echt niet uit de picture, integendeel })

Die XS is een lekker ruig verbouwd ding, echt geinig!
 
Dat is mij vorige week nog gelukt...was opeens de oranje naald kwijt |(

Zelfde verhaal verder, maar dan met een GSX400E. Teller vliegt alle kanten op- binnen een seconde van 50 naar 180km/h, soms ook met wat herrie erbij.

Nieuwe kabel getest, geen effect
Opnemer bij het voorwiel schoongemaakt (en door 3 motormonteurs bekeken), geen effect
Dan blijft alleen de teller over. Uit elkaar gehaald en gesmeerd, geen effect. Ik heb voor €15 een 2e handse tellerset gekocht en het hoop daarmee gefixt te hebben.

Zo erg is het bij mij gelukkig niet zeg.
 
Ben met de teller bezig geweest, hij moest sowieso open omdat één van de twee schroefjes die de wijzerplaat op zijn plaats houd was los getrild. Zag er verder goed uit, deze teller heeft blijkbaar geen reservoirtje met dempingsvloeistof... ik heb het oude vet van de tandwieltjes van de kilometerteller verwijderd en opnieuw ingevet, heeft vermoed ik geen effect op de snelheidsmeter maar ik was er toch ;)

De aandrijfkabel heb ik van binnen schoongemaakt en opnieuw geolied. Waar ik bij de montage achter kwam is dat de kabel klem komt te zitten tussen de teller (die niet op de originele plaats zit) en het contactslot. Ik ga kijken hoe de teller het nu doet en eventueel zorgen dat de kabel meer ruimte krijgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan