Zwaar gaande koppelingshevel fixen naar soepel?

DaDragon

MF veteraan
18 jul 2005
2.033
0
Apeldoorn
Vandaag ben ik voor mijn vriendin bij een motor wezen kijken. Een gsx600f uit 1993.
Alles was verder prima in orde alleen ging de hevel van de koppeling erg zwaar.

Zou dit verholpen kunnen worden door een nieuw kabel te monteren?

of kunnen er nog andere dingen zijn?
 
ja daar dacht ik ook al.. maar ik dacht misschien dat er nog iets anders kon zijn.

WD40 heeft nauwelijks smerend effect, al helemaal niet als de kabel al zo zwaar gaat.

Hiervandaan is het niet te bepalen wat er eventueel fout aan is. De korf kan zijn ingelopen, er kunnen verkeerde vervangingsveren zijn gemonteerd, de koppelingshevel kan aanlopen of de kabel staat op het punt het te begeven.

Maar als je 'm wil kopen stel je toch als eis dat de koppeling in orde wordt gemaakt?
 
WD40 heeft nauwelijks smerend effect, al helemaal niet als de kabel al zo zwaar gaat.

Hiervandaan is het niet te bepalen wat er eventueel fout aan is. De korf kan zijn ingelopen, er kunnen verkeerde vervangingsveren zijn gemonteerd, de koppelingshevel kan aanlopen of de kabel staat op het punt het te begeven.

Maar als je 'm wil kopen stel je toch als eis dat de koppeling in orde wordt gemaakt?

Nee want de prijs is er ook naar.
En mijn vriendin is nog bezig met d;r rijbewijs halen dus heb nog even tijd om dit te fixen.

Zelf ben ik niet bang om te sleutelen. Tenminste... ik kan een nokkenasketting en kleppen vervangen zonder problemen. Dus ga ervanuit dat dit ook wel mee zal vallen.

maar wilde gewoon even wat mogelijkheden weten wat het eventueel kan zijn.
Dan weet ik beetje waar ik kan zoeken als de kabel toch nog goed is.
 
wat ik in m,n wphb voor m,n kx500 heb staan is dit :

je kunt gewoon de kabel even losmaken bij de hevel,
dan de kabel omhoog steken .
daarna een zakje erom met een elastiekje vastbinden en wat verse motorolie erindoen.
daarmee krijgt het rustig de tijd om je hele binnenkabel te bevloeien .

wat ook wel is kan wezen ,miss hebben ze een nieuwe zelf thuis erop gezet,
en zit ie niet goed gemonteerd.
het punt is dat zon kabel nergens scherp de hoek om mag !!
check dus wat z,n natuurlijke loop is .. kopphevel -->blok
mgoed dat zul ook wel snappen ma toch .


dit moet je zeker weer ene goeie kopp. opleveren,
mijn crossert heeft een koppelingetje wat met 2 vingers boterzacht gaat

anyway succes gewenst :Y
 
Als er (met weinig ervaring) gezelfknutseld is, tamelijke kans dat het ligt aan zoiets lulligs als het ontbreken van 1 of beide "tonnetjes" op de buitenkabeluiteinden; dat vreet in.
 
om het vervangen van de koppelingsplaten nog wat uit te stellen,
doen ze wel eens wat zwaardere drukveren in de koppeling...
het is dan idd zo dat je het zwaar in moet knijpen.
 
Je hebt een special tool (kost weinig) daar kan je de kabel me doorsmeren, en doe maar niet met motorolie want in de buitenkabel zit een tefon huls in waar de binnenkabel doorheen loopt
Het mooiste spul is motorex Jokerr440 om je kabel mee door te smeren.En anders gewoon vervangen.
 
Checken of je kabel nog goed is.
mooi vloeiend laten lopen. met wat smering.

als die dan nog zwaar gaat.

zoek eens op internet op :

EZ pull moose (koppelingshendel)
en zoek eens op :
heveltje verlengen op blok.

als je beide aanpassingen doet moet het easy peasy koppelen worden.

suc6
 
Ok bedankt iedereen tot zover voor de bruikbare antwoorden.

Vrijdag ga ik em ophalen en heb nog 1,5 maand om het voor elkaar te krijgen.

Als er nog andere tips zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag.


bedankt! :)
 
om het vervangen van de koppelingsplaten nog wat uit te stellen,
doen ze wel eens wat zwaardere drukveren in de koppeling...
het is dan idd zo dat je het zwaar in moet knijpen.

of er wordt een extra plaat gemonteerd.
ringetjes onder de koppelingsveren.

een teflongevoerde kabel mag je niet smeren.
na verloop van tijd is wel de teflon versleten, dan moet je een nieuwe kabel kopen.
als je de kabel voor aanschaf wil uitsluiten kan je hem wel smeren, dat is bij teflon erg tijdelijk maar dan weet je wel of het de kabel of de koppeling is.
 
Het glijlagertje van de koppelingshendel wordt nogal eens vergeten te smeren. (Dat geldt trouwens ook voor je remhendel) Even los halen schoon maken en smeren met wat vet laat de boel ook wat lichter lopen.
 
Het glijlagertje van de koppelingshendel wordt nogal eens vergeten te smeren. (Dat geldt trouwens ook voor je remhendel) Even los halen schoon maken en smeren met wat vet laat de boel ook wat lichter lopen.

Vandaag heb ik de suzuki dealer gebeld. En deze wist eigenlijk wel zeker dat het aan de kabel ligt.
En de prijs: €18:50

Dus vrijdag of zaterdag ga ik even langs om het even te laten controleren..
 
Bij een gsx-f zit er een mechanisme om de koppeling aftestellen op het blok. Daar zit een wormwieltje wat sterk vervuilt kan zijn. Dit zorgt voor een zwaar gaande koppeling.

Als je dit uit elkaar neemt en opnieuw voorziet van vet dan moet het een stuk soepeler gaar, eventueel in combinatie met een nieuwe koppelings kabel.

succes
 
Bij een gsx-f zit er een mechanisme om de koppeling aftestellen op het blok. Daar zit een wormwieltje wat sterk vervuilt kan zijn. Dit zorgt voor een zwaar gaande koppeling.

Als je dit uit elkaar neemt en opnieuw voorziet van vet dan moet het een stuk soepeler gaar, eventueel in combinatie met een nieuwe koppelings kabel.

succes


Ok tnx. Dit zal ik uiteraard ook meenemen naar de dealer.. Die zijn vliegensvlug en arbeidsloon is ongeveer 25 euro. (zie die aan de telefoon).

Dus daar ga ik niet voor klooien.. Dus bedankt iedereen voor je bijdrage. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan