Ik heb een Moto Guzzi Norge 1200 GTL met het volgende probleem:
Wanneer de motor een tijdje stil gestaan heeft, bijvoorbeeld een dag, en ik ga weer rijden, dan is direct na het wegrijden alleen met heel veel kracht, met de wreef van m'n voet, de schakelpook naar twee te krijgen. Verder op- en terugschakelen gaat ook erg zwaar. Na een straat wordt het bedienen gemakkelijker, na een paar kilometer is het weer soepel, zoals altijd.
Ik zet de motor altijd in de schuur op de bok in neutraal. Voor het starten van de motor schakelt het gemakkelijk van N naar 1 en 2.
Het eerst heb ik het gemerkt rond de zomervakantie. Ik heb het idee dat het geleidelijk erger wordt.
Het is een motor met droge plaat koppeling en cardan. De olie is 10w60, net als vorige winter, toen was er niets aan de hand. De koppeling is hydraulisch.
Ik heb eerst gedacht aan koude dikke olie, maar vorig jaar was het op koudere dagen geen probleem. Verder schakelt de bak voor het starten soepel. En in de zomer speelde het ook al. Daarbij is na een paar kilometer de olie nog niet echt warm. Trouwens, dan zouden meer Guzzirijders dit ervaren.
Ik heb gedacht aan niet helemaal ontkoppelen. Misschien wat drukverval in het hydraulische systeem, dat na een paar keer knijpen weer op druk is. Maar tien keer knijpen voor het starten maakt geen verschil. Daarbij lijkt mij tijdens dat zeer zwaar schakelen de motor prima ontkoppeld.
Ik heb de vraag ook in het Moto Guzzi Norge GTL topic voorgelegd, maar het riep niet direct herkenning op (tot nu toe).
Eigenlijk is het nu geen groot probleem, eenmaal op weg heb ik nergens last van. Maar misschien is het een signaal van een groot probleem dat ik voor kan zijn.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Wanneer de motor een tijdje stil gestaan heeft, bijvoorbeeld een dag, en ik ga weer rijden, dan is direct na het wegrijden alleen met heel veel kracht, met de wreef van m'n voet, de schakelpook naar twee te krijgen. Verder op- en terugschakelen gaat ook erg zwaar. Na een straat wordt het bedienen gemakkelijker, na een paar kilometer is het weer soepel, zoals altijd.
Ik zet de motor altijd in de schuur op de bok in neutraal. Voor het starten van de motor schakelt het gemakkelijk van N naar 1 en 2.
Het eerst heb ik het gemerkt rond de zomervakantie. Ik heb het idee dat het geleidelijk erger wordt.
Het is een motor met droge plaat koppeling en cardan. De olie is 10w60, net als vorige winter, toen was er niets aan de hand. De koppeling is hydraulisch.
Ik heb eerst gedacht aan koude dikke olie, maar vorig jaar was het op koudere dagen geen probleem. Verder schakelt de bak voor het starten soepel. En in de zomer speelde het ook al. Daarbij is na een paar kilometer de olie nog niet echt warm. Trouwens, dan zouden meer Guzzirijders dit ervaren.
Ik heb gedacht aan niet helemaal ontkoppelen. Misschien wat drukverval in het hydraulische systeem, dat na een paar keer knijpen weer op druk is. Maar tien keer knijpen voor het starten maakt geen verschil. Daarbij lijkt mij tijdens dat zeer zwaar schakelen de motor prima ontkoppeld.
Ik heb de vraag ook in het Moto Guzzi Norge GTL topic voorgelegd, maar het riep niet direct herkenning op (tot nu toe).
Eigenlijk is het nu geen groot probleem, eenmaal op weg heb ik nergens last van. Maar misschien is het een signaal van een groot probleem dat ik voor kan zijn.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?