Zwaarder blok in honda cb200 1976, hoe en welke?

mr_maarten

Rookie
6 okt 2017
3
0
kalmthout
Hallo, Ik ben Maarten en ben sinds kort in het bezit van een honda cb200.
Ik ben bezig met de fiets om te vormen tot een caféracer. Ik zou graag de motor
vervangen omdat ik hem nogal traag vind en nogal wat km's heeft.
Ik dacht aan een motor van een cb400 (2 cilinder). Heeft iemand een idee of dit past zonder het frame aan te passen? Andere opties mogen ook bv. de motor van een honda cb450 nighthawk.

alvast bedankt! :}
 
Kun (mag) je ,wetteljk gezien, de cilinderinhoud verdubbelen zonder iets aan de papierkraam te doen? Of moet er altijd gekeurd worden?
 
CB200 is de rare eend in de Honda familie, geen idee wat de blokmaten zijn.

Het blok van een cb250/350/360 komt waarschijnlijk kwa afmetingen het dichts in de buurt als je groter wilt.

Ik heb hier een cl360 staan, dus als jij goed je blok maten en afstanden van de montage punten doorgeeft kan ik het wel ff vergelijken.

Mooiste is denk ook om vooral ff de hoogte van het blok door te geven. Ik heb een vermoeden dat het niet eens past.

Of je doet zelf een beetje onderzoek, plaatjes vergelijken van de 200 met de 350.
 
Ik heb toen ik net begon met rijden een 1,5 jaar met een CB200 gereden. Ruim 1:30 en over het fietspad waar het kpon omdat dit toch niet opviel, zo'n klein fietsje. Het frame is geperst blik volgens mijn geheugen en ik zou daar niet zomaar iets zwaarders in durven hangen zonder angst te hebben voor de constructie.

Al is hij ingeschreven, met een 400 of grote blok is hij zoiezo illegaal dus ik zou het niet doen.

Benno
 
Kan je lassen?
Zoja, koop dat blok.

Koop dat blok, leg hem eronder of ernaast, pas het frame aan zodat het past.

Zal inderdaad niet legaal zijn maar dat is verder voor jouw.
Een motorfiets moet aan bepaalde voorwaarden voldoen, is het niet mogelijk om een volledige custom motor te maken die aan al die eisen voldoen die goed gekeurd word?
Zal niet makkelijk worden betreft stevigheid van het frame maar als het minimale aanpassingen zijn..?
 
Kan je lassen?
Zoja, koop dat blok.

Koop dat blok, leg hem eronder of ernaast, pas het frame aan zodat het past.

Zal inderdaad niet legaal zijn maar dat is verder voor jouw.
Een motorfiets moet aan bepaalde voorwaarden voldoen, is het niet mogelijk om een volledige custom motor te maken die aan al die eisen voldoen die goed gekeurd word?
Zal niet makkelijk worden betreft stevigheid van het frame maar als het minimale aanpassingen zijn..?

Ik ben op het moment een cb50 naar een 125 twin aan het ombouwen, het is allemaal redelijk makkelijk pas te maken, maar waar ik bijna op stuk liep was de hoogte van het blok.

Nu is 50cc 1cilinder niet veel hoger als 125cc 2 cilinder, in dat opzicht maakt het niet veel uit. Toch had ik nog maar iets van 1cm speling op het bovenste punt, net genoeg om het kleppendeksel nog te kunnen verwijderen.

De stap van 200 naar 350cc twin wordt dan ineens een stuk groter.

Alles afhankelijk van de slag van het blok natuurlijk.
Maar volgens mij is de 200 ook eerder een opgeboorde 125cc dan een verkleinde 350.
En dat geldt trouwens ook voor het frame..

Je zou is moeten kijken hoeveel speling je nog hebt tussen klepdeksel en frame, en dan de slag van de 200 vergelijken met de 350.
Daar zou je dan denk ook al best veel uit kunnen halen.
En de 350 blokjes vind ik persoonlijk ook vrij hoog. Ze zijn compact, maar hoog..

Je zal moeten meten..

Een nieuwerwetse 250cc 4 cilinder zou daarintegen waarschijnlijk wel passen, maar daar is het frame dan weer niet echt geschikt voor omdat de nieuwe 250 een sloper ligging heeft..
 
Een CB350/360 is wel wat sneller maar als je toch bezig bent dan zou ik er gewoon een dikke ééncylinder in hangen. KTM 525 ofzo. Of een luchtgekoelde XR600 als het "simpel" moet blijven. Simpel is relatief natuurlijk.
 
en zo kommen we wat sneller aan de apk voor motoren gewoon zo door gaan

Ach, als je het netjes doet is er niks aan de hand, het is niet zo dat je met een 350 ineens 250km/u gaat..

Haal je met de 200cc plat op de tank 120, ga je met een 350 comfortabel 140.
Ik kan je zo zeggen wat veiliger is..

Het frame van de 200 kan het denk wel aan, de vraag is alleen of het blok past..

En of het wel verstandig is, ook in economische zin.

Je moet een 350 blok kopen en alles wat daarbij komt kijken, (uitlaten?) , je cb200 wordt praktisch onderkoopbaar, en als je veel moet aanpassen, nooit meer te herstellen naar orgineel, en dus ook praktisch waardeloos.

Ik zit in hetzelfde schuitje met mijn cb50, maar die verkoop ik toch nooit meer, waardevol voor mij, maar onverkoopbaar. Hooguit zou het nog een circuit fiets kunnen worden. ( en hopelijk een gruwelijk snelle :+ )
 
Ach, als je het netjes doet is er niks aan de hand, het is niet zo dat je met een 350 ineens 250km/u gaat..

Haal je met de 200cc plat op de tank 120, ga je met een 350 comfortabel 140.
Ik kan je zo zeggen wat veiliger is..

Het frame van de 200 kan het denk wel aan, de vraag is alleen of het blok past..

En of het wel verstandig is, ook in economische zin.

Je moet een 350 blok kopen en alles wat daarbij komt kijken, (uitlaten?) , je cb200 wordt praktisch onderkoopbaar, en als je veel moet aanpassen, nooit meer te herstellen naar orgineel, en dus ook praktisch waardeloos.

Ik zit in hetzelfde schuitje met mijn cb50, maar die verkoop ik toch nooit meer, waardevol voor mij, maar onverkoopbaar. Hooguit zou het nog een circuit fiets kunnen worden. ( en hopelijk een gruwelijk snelle :+ )
We hebben het over ruim een verdubbeling van vermogen en koppel.
Het gewichtsverschil van ruim 25Kg zal ook niet alleen in het blok zitten.
Een cb350 heeft een top van 170KM/h en dat zal in een lichter frame alleen maar hoger zijn.
 
We hebben het over ruim een verdubbeling van vermogen en koppel.
Het gewichtsverschil van ruim 25Kg zal ook niet alleen in het blok zitten.
Een cb350 heeft een top van 170KM/h en dat zal in een lichter frame alleen maar hoger zijn.

Kan wel zijn, maar neem van mij aan dat je met een cb/cl/oud ding echt niet harder wil dan 140km/u.

Met een cb200 zit je alleen maar te planken, met een 350 blok doe je het gewoon veel rustiger aan terwijl je net zo hard rijd.

Ik betwijfel of het frame van een 200 minder sterk zou zijn als dat van een 350. Het gewichtsverschil zit hem denk meer in de overige onderdelen, een 350 is echt met alles een maatje groter.

De 200 is een slag kleiner als de 350, alles is compacter zit dichter op elkaar, dat maakt het frame ook relatief sterk/stug.

Zelfde vergelijking gaat op voor mijn project, 50 frame versus 125 frame.
Het 50 frame is compacter, en daardoor minder torsie gevoelig.

Ik heb beide frames naast elkaar gehad, ik heb meer vertrouwen in het compacte frame als het grotere.

Maargoed, ik weet ook niet hoe het 200 frame eruit ziet, ik vermoed dat het in essentie een 160/175 frame is, een raar tussenmaatje dat Honda ook even heeft gehad.
 
Kan wel zijn, maar neem van mij aan dat je met een cb/cl/oud ding echt niet harder wil dan 140km/u.

Met een cb200 zit je alleen maar te planken, met een 350 blok doe je het gewoon veel rustiger aan terwijl je net zo hard rijd.

Ik betwijfel of het frame van een 200 minder sterk zou zijn als dat van een 350. Het gewichtsverschil zit hem denk meer in de overige onderdelen, een 350 is echt met alles een maatje groter.

De 200 is een slag kleiner als de 350, alles is compacter zit dichter op elkaar, dat maakt het frame ook relatief sterk/stug.

Zelfde vergelijking gaat op voor mijn project, 50 frame versus 125 frame.
Het 50 frame is compacter, en daardoor minder torsie gevoelig.

Ik heb beide frames naast elkaar gehad, ik heb meer vertrouwen in het compacte frame als het grotere.

Maargoed, ik weet ook niet hoe het 200 frame eruit ziet, ik vermoed dat het in essentie een 160/175 frame is, een raar tussenmaatje dat Honda ook even heeft gehad.
Waarom wil je niet harder met zo'n ding?
 
Omdat het 40jaar oud is.

Niet dat het niet zou kunnen, maar als je harder gaat rijd het ook gewoon niet comfortabel meer.

140 is een prima snelheid, dan rij je nog acceptabel comfortabel, veilig wat remmen betreft, en het motortje houd het ook vol.

Harder moet je gewoon niet willen met oud spul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan