zwaardere alternator

Justice Strike

MF veteraan
12 nov 2006
4.439
0
Amsterdam
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een alternator op een motor te vervangen en daar een zwaardere voor in de plaats te zetten. Nu heb ik wel eens gezien dat op sommige motoren er een extra dynamo op de aandrijving gezet kan worden, maar dat lijkt me ansich een nogal omslachtige manier om meer stroom te krijgen.
 
Bij sommige motoren zit er standaard een open dynamo op. ik ga ervan uit dat die dus wel tegen wat regen kunnen, al vind ik het er ook vreemd uitzien.

Technisch bekeken vraagt TS niet of het nodig is om een andere dynamo erop te zetten, maar of het kan.

Ik kan je vertellen dat je bij supersport motoren dit gelijk kunt vergeten, tenzij je zelf iets op de krukas fabriceert. Je kunt er lang niet altijd bij komen op een normale manier zonder dat je oliepannen moet aanpassen/vervangen. Bij jou motor weet ik het eerlijk gezegd niet.
 
Laatst bewerkt:
Is de dynamo zo buiten het blok niet onderhevig aan regen, zand en pekel? En kan die daar tegen ?
Een auto is echt niet waterdicht onder die kap.

Maar, zo'n gedrocht van een dynamo los naast het blok is wel iets wat "je moet willen". Is er ook een manier om de bestaande dynamo wat "op te voeren"?


En, meer stroom is een ding, zuiniger doen met de stroom is een andere oplossing.
Achterlichtje vervangen door led's, Xenon lampje in de koplamp, led-jes als knipperlichtje... dat scheelt bij elkaar toch ook weer een setje koude-klauwen-handschoenen.

Koplamp 55 -> 35 watt,
andere verlichting 10 -> 1 watt
knippers en remverlichting 3 * 21 -> 1 watt (die je heel weinig gebruikt).

Zijn er nog meer besparingsmogelijkheden?



Edit:
Ik gebruik zelf een setje handschoenen die ik 25 jaar geleden gekocht heb:
DSCN0488.jpg


Deze handschoenen waren niet goedkoop, maar wel lekker warm. Zo warm dat ik mijn handvatverwarming (tweedehands motor, zat er al op) er maar afgehaald heb, ik gebruik dit toch niet. En, dat de accu langzaam leegloopt van handvatverwarming is mij bij de GS500 ook opgevallen.....
 
Laatst bewerkt:
zal ik eens naar gaan kijken. Het is voornamelijk de voeten de handen en de borst, (langs de rits volgens mij komt daar kou naar binnen)

de borst is nogal vreemd omdat daar toch een ritsluiting zit een flap en dan weer knopen en klittenband. maar misschien rits ik de jas niet goed dicht. De voeten en de handen... tja ik he thermosokken geprobeerd en thermohandschoenen. Meestal is dat meer dan genoeg om zelfs onder nul mij veel te warm te houden (en geen last van koudzweet te hebben) maar dat mag niet baten. ik zal even rondkijken. Misschien is het idd niet nodig.

Overigens is het idd wel een optie om te gaan bezuinigen op dingen die stroom trekken. Geeft me een excuus om mooie rizom[a knippers te kopen ;).

Xenon ga ik nog niet doen. is me nu nog even te duur. Maar motovision scheelt volgens mij ook al wat in stroom. :)
 
Je hebt ook beschikking over je grootlicht, wanneer je rijdt heb je meer dan voldoende capaciteit, je zit dus lang niet aan de maximale capaciteit van je dynamo.
Je hebt alleen eerder een probleem wanneer je vaak en lang voor stoplichten staat, dan laad je dynamo onvoldoende bij en zal je accu eerder leegraken.
Ik zou dus eerder kiezen voor een grotere of extra accu.Blijf je ook warm wanneer je 20 kilometer snelweg rijdt bij -4?
Dan wordt het tijd om te kijken wat er mis is met je motor. _O-
Zou OMA het ook zo koud hebben?

Ik heb een heel goed textiel pak voor in de winter en dan ook temperaturen van -4C mogelijk op de snelweg, zonder het koud te krijgen.
In mijn leven heb ik het pas 1 keer echt koud gehad, tijdens mijn diensttijd: 's nachts midden in de Bremervörde (D) een bruggetje tussen twee weilanden "bewaken" in januari, bij -10 en ijzel met standaard camo. BRRRRR......dat was koud, daarna heb ik het nooit meer koud gehad.... ;)
 
Ik neem aan dat in die kleding ook een thermostaat zit.
Hierdoor zal je niet constant dat vermogen gebruiken.


Klopt, met vol vermogen kom je gaargekookt op je bestemming aan. Mijn ervaring met Gerbing handschoenen is dat je, als het licht vriest, je misschien aan een kwart vermogen al ruim voldoende hebt. En misschien is het een idee om ipv. van een zwaardere "voeding" een klein beetje energie te sparen door je achterlicht met LED's te verlichten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan