zwaardere rollers ipv lichtere

outbackjack

MF'er
25 sep 2007
249
9
Vaak lees ik dat er lichtere rollers geplaatst worden in een scooter. Als ik het goed heb trekt de scooter dan vooral sneller op. Het toerental wordt hoger en het brandstofverbruik ook.

Omgekeerd geredeneerd zou je dan met zwaardere rollers langzamer optrekken en minder brandstof verbruiken.

Mijn Silverwing heeft standaard 28 gram rollers, wat gebeurd er als ik er 31 grams oid in plaats (mits leverbaar natuurlijk)???
 
Het verhaal lichter=sneller optrekken gaat niet altijd op.

Zwaardere rollen kan ook voor sneller optrekken zorgen, hangt van de complete set-up af.
Wat jou scooter in de standaard set-up gaat doen als je alleen zwaardere rollen gaat monteren heb ik geen idee van.
Kwesti van testrollen kopen en gaan proberen totdat je de juiste gewichten hebt gevonden die je tevreden stellen.

Te zware rollen gaat je trouwens ook een extra verbruik opleveren.
 
Laatst bewerkt:
Jack, lichtere rolletjes zal niet veel uitmaken bij een viertakt, zwaardere ook niet.

Het centrifugesysteem van de vario maakt bij lichtere meer toeren, waardoor je zelfs schade aan zou kunnen brengen. Zwaardere rolletjes doet hem langzamer optrekken, en hij moet aan het begin meer gewicht ronddraaien. Hiermee zou je wel een iets hogere topsnelheid kunnen hebben.

Je zou beter een andere variateur kunnen kopen, waarbij het materiaal van de variateur lichter is, zodat het geheel lichter draait. zie voorbeeld

http://cgi.ebay.it/HONDA-SILVER-WING-600-VARIATORE-POLINI-MAXI-SPEED-8-R_W0QQitemZ380002501373QQihZ025QQcategoryZ10064QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

grz,
 
Laatst bewerkt:
... Je zou beter een andere variateur kunnen kopen, waarbij het materiaal van de variateur lichter is, zodat het geheel lichter draait.
Wat je hiermee bereikt is een kleiner vliegwieleffect, de krukas spint sneller op.

Mij lijkt dat de winst van een lichtere draaiende massa vooral speelt bij hoogtoeren schakelmachientjes en in mindere mate bij de relatief laagtoerige viertakt scooters die bovendien niet schakelen.

Als je echt de acceleratie wilt offeren voor zuinig rijden zou je een grotere (diameter) voorste variator in combinatie met een langere riem kunnen overwegen (als dat bestaat en past natuurlijk). Daarmee kun je ook op de snelweg met iets lagere toeren rijden maar dat gaat natuurlijk ten koste van de levendigheid.

~[edit] Zo te zien is er http://www.okapi38.com/okapi/Essais_Machines/Honda/html/honda_transmission.htm (weinig plek)...
 
Laatst bewerkt:
wat gek, mijn riem heeft alleen maar ribbels aan een kant. Zitten die aan de bovenkant voor de versteviging, of hebben ze nog een nut?

En Jack, je had toch gewoon maar een SH300 moeten kopen, rijdt lekker 1 op 30... *D ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan