zwabberen achterkant K100

Daan3

Rookie
8 nov 2004
7
0
biddinghuizen
Ik heb een BMW K100 uit '89. Indien ik lange bochten boven de ca 110km/u pak (bijv afrit snelweg waar advies 90 is en die je dan met 130 pakt) begint mijn achterkant/achterwiel flink te zwabberen. Op zo'n moment dien ik snel mijn gas terug te doen, anders dans ik de bocht uit. Op rechte hobbelige wegen heb ik geen last van dansen/deinen. Ik heb alles al op speling gecontroleerd en de balhoofdlagers vervangen. Een ander achterwiel met andere band geprobeerd, maar het probleem blijft aanwezig. Wat kan dit zijn en hoe kan ik dit controleren alvorens ik geld ga uitgeven aan nieuwe onderdelen wat naderhand niet blijkt te helpen?
 
geen speling op de achterbrug ??
geen rotte achterwiellagers ??
geen vering die verrot is ??
geen achterband die aan vervanging toe is ??
just my 2 (euro)cents
 
Nee, alle speling is eerder uitgesloten.
Ik geloof zelf ook de achterschokbreker. Een hyperpro veer (een progressieve vervangingsveer) kost nieuw ca €110,-. Is dit een goede optie en wat is het eigenlijk? Waar kan je ze het best kopen? Wat zijn de alternatieven?
Hoe komt het trouwens dat ik het zwabberen pas boven de 110 km/u in lange bochten ervaar?
Tja, vragen te over.
 
De originele achterdemper van de K100 heeft idd geen beste naam. Als je bandenspanning goed staat is de demper vervolgens de belangrijkste 'verdachte'.
 
Oke, ik ga van het weekend deze met een kennis uitwisselen.
Tevens wil ik de voorvering nog een keer checken voordat ik er andere veren in stop. Weet iemand welke olie en hoeveelheid er in in K100 voorpoot moet? Ik meen eens gelezen te hebben dat er een schrijven is geweest dat er 10(0) meer per poot in moet.
 
Oke, ik ga van het weekend deze met een kennis uitwisselen.
Tevens wil ik de voorvering nog een keer checken voordat ik er andere veren in stop. Weet iemand welke olie en hoeveelheid er in in K100 voorpoot moet? Ik meen eens gelezen te hebben dat er een schrijven is geweest dat er 10(0) meer per poot in moet.
Méér olie lijkt me geen goed idee. Je doet er olie in met de veer eruit en de vork ingeveerd en dan vullen tot zo'n 135 mm van de bovenrand (check het werkplaatsboek!). Het kan ook makkelijker als ie een aftapplug heeft, dan werk je met de opgegeven hoeveelheid. Als het boek SAE 10 aangeeft, zou je het met 15 kunnen proberen om de demping wat stugger te krijgen. Maar als je de vork te slap vind is een setje WP veren uiteindelijk toch de échte oplossing. Overigens vind ik de 'slapte' van een K100 vork wel meevallen, maar dat is heel persoonlijk ...

edit: ik heb laatst WP veren in m'n XJ900S gebouwd. Dat scheelt écht! Van slappe dweil naar serieuze voortrein. Eindelijk voel ik wat ik doe als ik rap de bocht door ga. En dat met élke snelheid.
 
Laatst bewerkt:
Voor je echt dingen gaat vervangen. Een K100 is niet de meest ideale fiets om bochten door te vliegen. Zeker als de banden wat versleten zijn wordt hij wat "onrustig", om maar eens een eufenisme te gebruiken. Kijk dan ook eens naar de bandenspanning en speling in de ophanging. Zelf lijkt 110 in een bocht met de aanbeveling 90 meer dan genoeg van het goede. Zeker op een K100.

btw: Als je een complete hyperpro achterdemper voor €110,- kan leveren houd ik me aanbevolen. Dit is dus alleen voor de veer. Monteren moet je dan zelf doen.
 
Laatst bewerkt:
Méér olie lijkt me geen goed idee. Je doet er olie in met de veer eruit en de vork ingeveerd en dan vullen tot zo'n 135 mm van de bovenrand (check het werkplaatsboek!). Het kan ook makkelijker als ie een aftapplug heeft, dan werk je met de opgegeven hoeveelheid. Als het boek SAE 10 aangeeft, zou je het met 15 kunnen proberen om de demping wat stugger te krijgen. Maar als je de vork te slap vind is een setje WP veren uiteindelijk toch de échte oplossing. Overigens vind ik de 'slapte' van een K100 vork wel meevallen, maar dat is heel persoonlijk ...

edit: ik heb laatst WP veren in m'n XJ900S gebouwd. Dat scheelt écht! Van slappe dweil naar serieuze voortrein. Eindelijk voel ik wat ik doe als ik rap de bocht door ga. En dat met élke snelheid.

Heb laatst WP voorvering bij mijn Xj600s vervangen, Serieus dit is een geweldige ingreep. Het gaf mij iig een stuk meer zekerheid bij hogere snelheden.
 
tav de schokbreker Hyperpro klopt dat. De veer 105 en compleet 715 pleuroos. Eerst maar even met een kameraad een normale schokdemper uitwisselen.
 
tav de schokbreker Hyperpro klopt dat. De veer 105 en compleet 715 pleuroos. Eerst maar even met een kameraad een normale schokdemper uitwisselen.
Als het inderdaad de achterschokbreker is zal een veer alleen je niet veel helpen, de demping is waarschijnlijk vertrokken. De Boge dempertjes die BMW in de jaren 80 (tot 1990) gebruikte is goedkope rommel, als je geen sporen van lekkage ziet is dat waarschijnlijk omdat de laatste druppel er al een decenium geleden uit is gedruppeld. Later (>91 geloof ik) heeft BMW Showa's gebruikt (ik had er een op mijn K100RS-16v), veel beter maar die zijn nogal duur. Boge maakt tegenwoordig wel goed spul, maar ik zou persoonlijk voor een Hagon gaan, veel waar voor je geld (nee, ik heb geen aandelen in Hagon):

http://www.hagon-shocks.co.uk/HagMono.htm (zie sectie over K100)

Succes met dat gezwabber!
 
Terug
Bovenaan Onderaan