zwabberen

Hayahar

MF veteraan
7 mrt 2009
7.282
1
Teuge
Ik heb een tijdje geleden een andere Hayabusa gekocht en er direct nieuwe banden onder gekregen, de nieuwste van Michelin.
Nu heb ik soms het gevoel dat de hele motor een beetje "zwabbert" bij snelheden tussen 80 en 120km per uur. Alles al eens opnieuw laten balanceren en na laten kijken, maar hij blijft het doen. Voelt niet gevaarlijk aan, alleen irritant. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, hoe is dit opgelost?
 
bij een belgisch motorblad, 'k dacht motorrijder, hebben ze ook wat problemen gehad met een busa die slecht stuurde, blijk dat een van de stangen waar het motorblok mee in het frame hangt gebroken was.
wel eens kijken of achterwiel recht zit , wielen goed uitgebalanceerd zijn.
bandenspanning enz.
weet niet of er een stuurdemper op zit, als deze niet te hard staat
 
Klink als fladderen (low speed wobble), hoewel dat meestal paatsvindt tussen 60 en 100. Dat is een trilling die "eigen" is aan de motor (de eigenfrequentie van het rijwielgedeelte). XJ 900s waren er bv. berucht om. De originele band is vaak zo gekozen dat deze trilling goed uitgedempt wordt, dus het kan aan de nieuwe band liggen. Die Michelin kan ook gevoeliger zijn dan de originele (of vorige) band voor het negatieve effect op fladderen veroorzaakt door de stuurdemper, zoals Kriske al opmerkte, of het effect van een iets te strak afgesteld balhoofdlager.
 
Ik heb het weleens gehad op een ZZR 1100, toch ook geen machine die bekend stond om zwabber gedrag.

Het was kort nadat de voorvork open was geweest vanwege lekkende keerringen etc. Blijkbaar waren de stelschroeven voor de instelling van de vering ook helemaal uitgedraaid, waardoor er heel weinig demping was.

Na op internet naar standaard posities van de vering te hebben gezocht, en de stelschroeven weer grofweg in de originele positie gezet te hebben, was het gezwabber weer over. Moeite van het controleren waard.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan