Zwakke punten Yamaha Radian?

Ik heb zelf een tijdje een Yamaha radian gereden.

Kosten die ik heb gehad;
Uitlaatsysteem was bij de middelste colletcor geheel verrot.
kosten toen 600 gulden om te vervangen.
Achterem die niet werkte of vast zat.
Koppakking die spontaan begon te lekken.
etc etc.

Verder was het een leuke fiets om op te rijden maar na een 3/4 jaar was ik alle problemen zat en is hij de deur uitgegaan.

Greetzz
 
redelijke probleemloze fiets maar de gelijkstroomdynamo geeft wel eens problemen, maar is optelossen et nieuwe koolborstels.
De ouder xj hadden er ook last van maar de latere xj,s hadden een wisselstroomdynamo.
Let er wel op dat de electronica anders is.
Groeten Ruud
RG Tuning
rgtuning.rojodesign.net
 
De tank is wat klein, en de voorvering is standaard wat te slap, dit kun je oplossen door een dikkere olie te gebruiken, het machientje rijdt verder echt goed en remt ook meer dan gemiddeld goed voor zo'n fiets.

Echt sportief bochtjes pakken moet je niet gaan doen, het frame lijkt van een soort gummi gemaakt...


Haha, exact wat ik voelde met die Radian, slappe voorvering en vork, en een frame van rubber.
Daar kwam ik pas achter toen ik een Monster ging rijden...
Verder niets dan lof over de Radian, is ben zeer onder de indruk van de staat van de materialen na bijna 18jaar.
Echt een superding met een betrouwbaar superfijn blok.
 
Vroeger wel eens een lesje op een Radian gedaan, maar viel me toen op dat ie erg flitsend stuurde en lekker sterk was (vergeleken met een Diversion). Heeft ook iets van 78 pk ofzo. Heb ergens alleen nog een occassionboekje van 10 jaar terug liggen waarin vermeld werd dat er een poosje een aantal Radians in een zeecontainer in (jawel) zee hebben gelegen en dat die ook de markt op gegaan zijn na de import.
 
Slap worden van frame kan te maken hebben met roestige delen ervan. No kidding. Checken. Met de 1,385 m. wielbasis moet torsie niet storend voelbaar zijn. Wel wil de Radian als gevolg van de kleine wieltjes 'in de bocht vallen' als je begrijpt wat ik bedoel. Maakt 'm aan de andere kant geschikt voor kruip en sluipwerk door heavy traffic. 1 Op 17 voor een Radian??... dan heb je alleen maar zitten scheuren en kleine stukjes gereden. Heb je toch dat verbruik, dan laten nakijken. Power? 56 pk. Plenty voor deze kleine rascal. Zesbak eigenlijk overbodig, je blijft schakelen.

Is de overall indruk prima (en dat kan heel goed, want gek genoeg vind je veel low mileage Radians die voornl. binnen hebben gestaan) dan doe je een goeie koop. Let verder op de normale zaken die je bij een andere motor ook zou checken: werkende verlichting, aangrijpen koppeling, remmen, ketting, rook uitlaat e.d. O ja, let even op vettigheid bij blok. Beetje kan geen kwaad; ze zweten allemaal een beetje.

Leuke van de Radian is dat je aan een lege accu geen probleem hebt. FF rennen, erop springen en laten opkomen in 2 of 3. Doe dat maar eens met een beetje twin... Not dus.
 
Laatst bewerkt:
De Radian was 15 jaar geleden mijn eerste motor.
Nadelen vond ik de kleine tank en de warme knien die je er op kreeg omdat je er altijd mee tegen het blok zit.
Verder vond ik de afwerking toen erg goed.
En reed hij erg lekker.
Echt een toppertje.

Etna
 
redelijke probleemloze fiets maar de gelijkstroomdynamo geeft wel eens problemen, maar is optelossen et nieuwe koolborstels.
De ouder xj hadden er ook last van maar de latere xj,s hadden een wisselstroomdynamo.
Let er wel op dat de electronica anders is.
Groeten Ruud
RG Tuning
rgtuning.rojodesign.net
Borstels wisselen bij een DC-dynamo lijkt me normaal onderhoud en waarschijnlijk geen heksentoer om te doen.
Wat bedoel je met "Let er wel op dat de elektronica anders is"? :?
 
Over het algemeen proef ik uit de reacties dat het een fiets is die je best kan hebben.
Redlijk probleemloos en voorzien van een betrouwbaar blok.
Wel wat opmerkingen over een elastieken frame en in bochten vallen door een kleine wielbasis.
Dat laatste lijkt me prettiger dan het tegenovergestelde, wat je vlgs mij bij choppers hebt. Mijn huidige CB650SC heeft ietwat van dat gedrag alhoewel het geen chopper is.
Ik denk dat het bochtengedrag min of meer overeen zal komen met mijn andere motor, de CB400F.

Als belangrijkste nadelen heb ik nu :

Roestvorming op het frame
Relatief slap frame
Mogelijk een gelijkstroomdynamo, wat met vervangen borstels oplosbaar is
Licht olie zweten bij de kop (mogelijk)
Sappe voorvering, oplosbaar door er iets dikkere olie in te doen
Loopt eigenlijk het beste met het originele uitlaatsysteem

Bij het bekijken dus goedletten op :

Roestvorming op frame
Op laadstroomlampje letten ivm dynamo
Blok controleren op (overmatig) oliezweten
Uitlaatsysteem moet roestvrij zijn


Ik heb er een paar op het oog :

1986, 58000km, €1750'=
1986, 25000km, €2450'=
1986, 36000km, €1250'=

Als de 25000km 25000miles blijken te zijn (=40000km), dan lijkt die fiets me veel te hoog geprijsd.
De 58000 en 36000 zijn km's, de tellers daarvan zijn km-tellers ipv mijlentellers.
Schijnt Canadese import te zijn.

Zijn tellerstanden van 40000 tot 60000 nu als hoog of redelijk te beschouwen voor deze motor?
Of doe ik er verstandig aan een machine met minder km's op te snorren?
 
pooh, dat zijn wel erg hoge prijzen...

heb zelf een paar maanden geleden een Radian uit '91 gekocht met 29000 mijl op de tellen voor € 900,- en die was in prima conditie.
Alleen een nieuw achterbandje was nodig.

Krijgt binnenkort zijn eerste beurt maar ik verwacht er geen rare dingen tegen te komen. Tot nu toe echt een probleemloze fiets. Starten met een druk op de knop en heerlijk soepel rijden/sturen
 
zo zag ie eruit toen ik hem kocht

full
 
vooral de ronde koplamp (foto hierboven) staat een Radian veel beter, vind ikzelf dan tenmiste ;)

full


[edit]sorry voor de wazige foto's, telefoon wil niet beter[/edit]
 
pooh, dat zijn wel erg hoge prijzen...

heb zelf een paar maanden geleden een Radian uit '91 gekocht met 29000 mijl op de tellen voor € 900,- en die was in prima conditie.
Alleen een nieuw achterbandje was nodig.

Krijgt binnenkort zijn eerste beurt maar ik verwacht er geen rare dingen tegen te komen. Tot nu toe echt een probleemloze fiets. Starten met een druk op de knop en heerlijk soepel rijden/sturen
Mooie fiets die je voor je 900,= hebt gekocht!
Ik neem aan dat die van een particulier komt.
De prijzen die ik heb opgesomd zijn van sites van motorzaken.

Ik wil een andere motor inruilen, dus kijk ik rond bij motorzaken die Radians te koop hebben.

Net bij de zaak geweest die 2450,= vraagt voor een'86-er met 25000 mijlen(!)
De man maar meteen gezegd dat die prijs kant noch wal raakt.
Ook niet als de fiets in goede conditie is, zoals de jouwe op de foto's.
Dat was hij wel met me eens......
Deze was roestig, kapot zadel, lekt op de klepdekselpakking, beschadigde lak en had een ander uitlaatsysteem.
Dat wordt hem dus hoogstwaarschijnlijk niet, tenzij het een heeeeel leuke deal kan worden.

Zometeen naar een andere kijken.
 
nu iets verbouwt, altijd leuk om te doen

(Afbeelding)
Je hebt gedaan wat ik ook zou doen : de grote vrachtwagenknippers eraf en een ander stuur erop (crossstuur lijkt me wel wat).
Ook de ronde koplamp is een vebetering, mi geen must.
Je ziet ook dat men het dienblad aan de achterkant eraf haalt / inkort, zodat de kentekenplaat direct onder het achterlicht komt.
Staat leuk, maar het schijnt dat je dan erg veel opspattend water tegen je rug aan krijgt.
Iemand daar ervaring mee?
 
[...]
Je ziet ook dat men het dienblad aan de achterkant eraf haalt / inkort, zodat de kentekenplaat direct onder het achterlicht komt.
Staat leuk, maar het schijnt dat je dan erg veel opspattend water tegen je rug aan krijgt.
Iemand daar ervaring mee?

Ik denk dat je gelijk hebt, heb zelf de 'taatschep' pas een paar weken geleden verwijderd en kreeg diezelfde avond nog de felicitaties dat ik nu was toegetreden tot de club waar niemand achter wil rijden als het regent
:X

Heb er nog niet in de regen mee gereden maar zag een paar dagen geleden wel dat de pekel achter op mijn tas zat O-) , ben dus bang dat het best zou kunnen kloppen bij lage snelheid. :?

Ik ga er vanuit dat het op snelheid wel mee zal vallen... hoop ik tenminste...
 
Nadeel van de taartschep eraf halen is dat je er de zaag voor in het ding moet zetten.
Weer terugplaatsen als het niet bevalt is dan erg lastig..

Zouist terug van het bekijken van een andere Radian.
Deze had veel minder roest aan het frame,
Echter was nu de uitlaat een probleemding.
Hij lekte bij de aansluitingen van de dempers en ook bij de balanspot.
Verder 2 deukjes in de tank, waarvan 1 gemene, met scherpe randen.
Verder was de lak erg verschoten, zodat spuiten sowieso moet gebeuren.

Het ding moest 1250,= vraagprijs opleveren.
Toen ik aangaf een CB650Sc te willen inruilen begon de man wat moeilijk te kijken, alhoewel ik van te voren had aangegeven te die fiets willen in ruilen en uiteindelijk werd de prijs 750,= als ik hem zonder inruilen meenam!
Da's dus 500,= eraf in hoogstens een half uurtje.
Bewijst voor mij dat ze maar wat roepen als ze een prijs noemen.
Ook deze motor is niet direct mijn keus, voornamelijk vanwege het slechte uitlaatsysteem.
 
Geduld loont. Heb je net iemand die er van af wil, dan kan je inderdaad voor een nagenoeg smetteloos low mileage exemplaar rond de 1 mille-1200 zitten. Maand voor uit trekken en regelmatig internet checken. Tis toch zaadapenweer, en da's slecht voor de bike, nogal gevoelig voor vocht en natuurlijk pekel. Het is een echte mooi weer bike. Zie ik je toch door weer en wind ermee, hou ik je zelf aan. Citizen's arrest.

Als je dan zelf je bike verkoopt, kan je EN goedkoper uit zijn EN beter af met een echt goeie Radian. Want wat is een dealergarantie waard als je 'm aan het andere eind van het land hebt gehaald..??

O ja, een goeie Radian staat bekend om zijn mooie loopcultuur, nix dansen in toeren... Starten en mooi oppakken in toeren, geen geratel of andere geluiden... Waarom zeg ik dit? Omdat merkwaardig genoeg de nagenoeg zelfde 600 cc in de Diversion niet zo mooi loopt. Go figure. Je lengte 1,75 meter?... Prima.
 
Laatst bewerkt:
Geduld loont. Heb je net iemand die er van af wil, dan kan je inderdaad voor een nagenoeg smetteloos low mileage exemplaar rond de 1 mille-1200 zitten. Maand voor uit trekken en regelmatig internet checken. Tis toch zaadapenweer, en da's slecht voor de bike, nogal gevoelig voor vocht en natuurlijk pekel. Het is een echte mooi weer bike. Zie ik je toch door weer en wind ermee, hou ik je zelf aan. Citizen's arrest.

Als je dan zelf je bike verkoopt, kan je EN goedkoper uit zijn EN beter af met een echt goeie Radian. Want wat is een dealergarantie waard als je 'm aan het andere eind van het land hebt gehaald..??

O ja, een goeie Radian staat bekend om zijn mooie loopcultuur, nix dansen in toeren... Starten en mooi oppakken in toeren, geen geratel of andere geluiden... Waarom zeg ik dit? Omdat merkwaardig genoeg de nagenoeg zelfde 600 cc in de Diversion niet zo mooi loopt. Go figure. Je lengte 1,75 meter?... Prima.

Is een Radian echt zo gevoelig voor regen?
Is het roestgevoeligheid, raakt het elektriek van slag of is het iets anders?

Het zelf mijn huidige motor verkopen en dan rustig op zoek naar een mooie is idd het goedkoopst, lijkt me.
Alleen lijkt het wel of echt niemand in die Cb650SC is geinteresseerd.
Staat nu voor de 2e keer op internet te koop en ik heb 0 reacties binnen.
Geduld is een schone zaak.

Ondertussen kijk ik wat de motorzaken aanbieden. Kan ik daar een voor mijn gevoel, niet voor dat van mijn rekenmachine!, mooie/goede Radian kopen (met inruil uiteraard) voor een bedrag dat in mijn budget past, dan doe ik dat.

Dat hetzelfde blok in een Diversion niet zo mooi loopt wist ik niet.
Het lijkt me dat het blok in een Radian rechtop staat, terwijl het in een Diversion naar voren gekanteld is.
Zou dat er iets mee van doen hebben? Ik kan me ook voorstellen dat de gasfabrieken in de Div. andere zijn dan die in de Radian, waardoor de loop van het blok nadelig is beinvloed.
 
Zouist terug van het bekijken van een andere Radian.
Deze had veel minder roest aan het frame,
Echter was nu de uitlaat een probleemding.
Hij lekte bij de aansluitingen van de dempers en ook bij de balanspot.
Verder 2 deukjes in de tank, waarvan 1 gemene, met scherpe randen.
Verder was de lak erg verschoten, zodat spuiten sowieso moet gebeuren.

Het ding moest 1250,= vraagprijs opleveren.
Toen ik aangaf een CB650Sc te willen inruilen begon de man wat moeilijk te kijken, alhoewel ik van te voren had aangegeven te die fiets willen in ruilen en uiteindelijk werd de prijs 750,= als ik hem zonder inruilen meenam!
Da's dus 500,= eraf in hoogstens een half uurtje.
Bewijst voor mij dat ze maar wat roepen als ze een prijs noemen.
Ook deze motor is niet direct mijn keus, voornamelijk vanwege het slechte uitlaatsysteem.
Grappig... stond die toevallig in Nieuwkoop?? Dan heb ik je daar gezien toen je die Radian bekeek :)
 
Volgens mij zit niet hetzelfde blok in de Div (XJ 600S), maar wel in zijn voorganger, de XJ 600F.
 
Yep - kantel / Yep - zelfde als XJ600 en Diversion / Yep - maar dan andere gasfabrieken...

Ach, kijk nu eens hoeveel chroom en blank lichtmetaal op de Radian zit... Een Diversion met kuip is veel meer een work horse. Zoek je een day2day tripper dan de XJ600 nemen. Anders blijf je poetsen. Anders gezegd: tref je een mooi exemplaar dan is de eigenaar een mooiweer rijder of poetser of beide.
 
Grappig... stond die toevallig in Nieuwkoop?? Dan heb ik je daar gezien toen je die Radian bekeek :)
Dat kan zomaar kloppen! :Y
Toen de motor draaide hoorde ik er wat rare bijgeluiden.
Bleken dus de uitlaten te zijn.

Heb jij daar nog iets van je gading gevonden?
 
Yep - kantel / Yep - zelfde als XJ600 en Diversion / Yep - maar dan andere gasfabrieken...

Ach, kijk nu eens hoeveel chroom en blank lichtmetaal op de Radian zit... Een Diversion met kuip is veel meer een work horse. Zoek je een day2day tripper dan de XJ600 nemen. Anders blijf je poetsen. Anders gezegd: tref je een mooi exemplaar dan is de eigenaar een mooiweer rijder of poetser of beide.

Dat chroom valt toch wel mee als je het met andere motoren vergelijkt?
Neem bijv. mijn CB400f; daar zitten chromen spatborden op, een chromen kettingrand, chroom velgen.
Chroom is op zich niks mis mee als het om duurzaamheid gaat. Het moet dan wel een redelijke laagdikte hebben en goed zijn aangebracht (bijv. op een verkoperde ondergrond).
Helaas ontbreekt het daar doorgaans aan, dat wel.... '(
Dus is de zaak idd gevoelig voor rot / roest. Zeker als je het niet poetst of een jasje van vaseline aantrekt als de motor in winterslaap staat.
Af en toe de poetslap hanteren hoort mi bij het normale onderhoud van een motor.

Ik zoek geen motor om elke dag bijv. woon/werk te doen.
Ik vind een Diversion zeker geen verkeerde motor, maar de Radian valt meer in de smaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan