Zwakke vonk cb750f boldor (1980)

Johnyyy

Die hard MF'er
19 aug 2008
696
124
Someren
Goedendag motortechneuten.

Mijn cb750f boldor uit 1980 loopt zeer slecht, vooral halverwege tot hoger in der toeren.
Kom gewoon niet verder als 6000rpm.
Nou dacht ik eerst dat het aan de carburateurs lag, omdat alle 4 de bougies pikzwart waren.
Alleen rij ik met standaard filter en sproeier bezetting, de luchtfilter is nieuw dus hij kan niet plotseling zo rijk ineens staan.
De carburateurs zijn ultrasoon gereinigd en vlotter Nivo is gecontroleerd, ook de afsluiting van de vlotter naalden zijn goed.

Nou heb ik de bougies eruit gedraaid en op alle 4 de bougies vonkt die zeer slecht, komt pas een vonk als ik ze 1 tot 2mm van het blok hou, erna vonkt die al niet meer.
Deze slechte vonk heb ik op alle 4 de bougies.

De bobines, de kabels, doppen en vonk versterkers (oki’s) zijn nieuw.
Waar moet ik het probleem nu zoeken? En hoe kan ik bvb me ontsteking controleren of die goed functioneert?

Groeten John
 
Net achter de ontstekingskap gekeken, en de ontsteking zit vol met olie.
Weet iemand of dit zo hoort? En zo niet, waar zou die olie dan vandaan komen?
 

Bijlagen

  • 765A4E96-D00A-44BF-B8D6-562E77A3A9FA.jpeg
    765A4E96-D00A-44BF-B8D6-562E77A3A9FA.jpeg
    215,8 KB · Weergaven: 36
Maar hier mag dus normaal absoluut geen olie komen? Dan ga ik even verder zoeken naar idd een lekke keerkring of iets. Olie drukt er nu uit, dus denk dat ik bijna bij de oorzaak in de buurt ben van het slecht vonken. Nou nog zien wat het echt is en oplossen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    122,6 KB · Weergaven: 27
Dat beetje olie achter de deksel is normaal, niks om ongerust over te maken.
Dat je n slechte vonk hebt ligt veelal aan de ori bobine's, zet daarvoor de bobine's van een cbr 600 er maar in, daar knapt ie van op..
 
Ik zit idd zo op me krukas te kijken.
Shit… had gehoopt dat dit het probleem was maar dat is dus niet.
De bobines zijn nieuw, ken nooit niet zijn dat hij daarop zo slecht vonkt.
Heb met andere bobines geprobeerd van een andere motor, geen verschil.

Misschien ergens vonk overslag of iets? Ga dit in iedergeval weer eventjes schoonmaken en terug monteren.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    116,9 KB · Weergaven: 17
De vonk versterkers van de Honda dubbelnokkers zijn berucht slecht.
Lekken de zogenaamde OKI blokjes?

Verder begrijp ik niet goed wat je bedoelt met de afstand van je bougie tot het blok , je houdt normaal de bougie tegen het blok om te testen.
 
De vonk versterkers van de Honda dubbelnokkers zijn berucht slecht.
Lekken de zogenaamde OKI blokjes?

Verder begrijp ik niet goed wat je bedoelt met de afstand van je bougie tot het blok , je houdt normaal de bougie tegen het blok om te testen.
De oki blokjes zijn nieuw. Die zijn vervangen voor de verbeterde versie, dit kan dus niet het probleem zijn.

Verder zover ik weet hoort een gezonde bougievonk een afstand van 7/8mm te overbruggen als je hem van het blok of een massapunt af houd. Dit is bij al me andere motors en brommers in iedergeval wel.
Bij deze overbrugt die maximaal 2mm en dan heb ik geen vonk meer, vandaar dat ik zeg dat ze slecht vonken.
 
Motor draait alleen goed met volle accu en goed laadsysteem. Rotor is ok?
En ja, daar zit altijd olie, de startkoppeling zit ook daar en wordt gesmeerd.
Btw, zit die kleine locatiepin nog in het uiteinde van de krukas?
 
Goedendag motortechneuten.

Mijn cb750f boldor uit 1980 loopt zeer slecht, vooral halverwege tot hoger in der toeren.
Kom gewoon niet verder als 6000rpm.
Nou dacht ik eerst dat het aan de carburateurs lag, omdat alle 4 de bougies pikzwart waren.
Alleen rij ik met standaard filter en sproeier bezetting, de luchtfilter is nieuw dus hij kan niet plotseling zo rijk ineens staan.
De carburateurs zijn ultrasoon gereinigd en vlotter Nivo is gecontroleerd, ook de afsluiting van de vlotter naalden zijn goed.

Nou heb ik de bougies eruit gedraaid en op alle 4 de bougies vonkt die zeer slecht, komt pas een vonk als ik ze 1 tot 2mm van het blok hou, erna vonkt die al niet meer.
Deze slechte vonk heb ik op alle 4 de bougies.

De bobines, de kabels, doppen en vonk versterkers (oki’s) zijn nieuw.
Waar moet ik het probleem nu zoeken? En hoe kan ik bvb me ontsteking controleren of die goed functioneert?

Groeten John
vonkbrug tussen 6 en 8 mm is het beste ,maar dat wil niet zeggen dat een motor niet goed kan draaien/ lopen met een kleinere vonkbrug ,
kijk ook eens naar mechanischevervroeger /bougiekabel / bougiedop aansluiting en compresie / klepspeling.
kleptiming .
 
Terug
Bovenaan Onderaan