(Zwaluw) Kettingspray

Bumpersticker

Rookie
15 jul 2020
5
1
Er zal vast al ergens een enorm kettingspray topic zijn, maar is er iemand die ervaring heeft met Zwaluw Kettingspray?
Op dit moment gebruik ik Putoline Tech Chain (daarvoor de witte Valvoline spray) en ben er eigenlijk niet zo tevreden over.
Blijft een behoorlijke berg zooi aan mn ketting plakken en om het witte goedje er vanaf te krijgen bij het schoonmaken zijn we ook weer even verder. (Denk dat dat mede komt omdat de ketting best lang is.)
Nu was ik wat aan het rond shoppen naar andere sprays en eventueel een smeersysteem maar kon nu niet echt iets vinden waar de Tiger happy van wordt.
De WD40 specialist motorcycle line lijkt mij wel wat, maar dat is hier jammer genoeg niet verkrijgbaar (naar wat het lijkt prijstechnisch wel oke).
Repsol chain spray lijkt mij niet heel veel te doen/te blijven zitten en kan er niet veel ervaringen over vinden.
Toen kwam ik dus Zwaluw kettingspray tegen. Lijkt mij hetzelfde als Repsol en de WD40 specialist motorcycle ketting spray, enkel kost dit nog geen 5 euro voor 400ml.
Producten | Den Braven
Iemand die hier ideeën over heeft? O-)
 
witte kettingspray geeft idd erg veel troep en als je knoeit erg zichtbare plekken.
in het blad performance bikes stond een intervieuw met een een koerier die zn werk deed op een gsxr 1000 die altijd oude motorolie gebruikte en met gemak 40.000 km met een ketting deed. het ene spat meer en het andere plakt meer met elk zn specifieke voor en nadelen , maar dan vooral qua troep wat het geeft.

dat is mijn idee over kettingspray. het naampje op de bus of fles maakt mij niet zo veel uit.
 
Er stond in Motoplus 9 van dit jaar een test van kettingsmeermiddelen.

Daarin zijn o.a. de Dry lube varianten van S100 en Procycle (Louis.nl) "zeer goed" bevonden. Waarbij deze beide zeer weinig vuil aantrekken en zeer afslingerbestendig zijn. Die van Louis werd als kooptip aangemerkt, omdat hij bijna de helft goedkoper (€2,50/100 ml) is ten opzichte van de S100 (€4,57/100 ml) was. Waarbij de S100 beter scoorde op corrosiebestendigheid. Men was bij beide goed te spreken over opbrengbaarheid.

Kleine kanttekening: een minpunt van beide is dat ze een slechte materiaalverdraagzaamheid hebben op ABS (kunststof), wel oppassen met kunststof delen in de buurt dus.

Testwinnaar was overigens S100 witte kettingspray 2.0, waar men alleen maar positieve punten over had. Scoorde wel wat minder op afslingeren (voldoende) en op vuil aanhechting (niet al te veel).
 
Mijn ervaring met zowel goedkope als duurdere kettingsprays is het volgende:
Laten we er over eens zijn dat alle kettingspray voor motoren gewoon geschikt is en hun werk wel doen. Echter als we gaan kijken naar de goedkopere, dan merk ik dat het meer vloeibaar olie is in plaats van vet. Spettert alle kanten op. Na een lichte regenbui is al het vet alweer weg. Ik merkte ook dat ik veel meer nodig had.

De duurdere zoals S100 gaat naar mijn mening een stuk langer mee. Als dagelijkse woon/werk rijder hoefde ik maar eens in de week de ketting te smeren(ong 300km per week). Ook bleef de boel ook een stuk schoner omdat het spul meer een vet is dan olie. Uiteraard spettert het overtollige altijd wel maar dat viel mee als je dit vergelijkt met de goedkopere olieachtige sprays.
Bij de duurdere merk je ook dat het meer vet is dan olie dus heb ik een stuk minder van nodig, en hoef minder vaak te sprayen.
 
Ik gebruik al een aantal jaren drylube van S100, en bevalt prima. Gewoon zelf experimenteren want als je de reklame leest van alle kettingsprays zijn ze allemaal het beste... _O-

De meeste merken heb wel een keer gebruikt zoals putoline, motorex etc...

Met drylube heb ik minder zwarte zooi op mijn swingarm, velg etc. Maar ik heb het idee dat ik de ketting wel vaker inspuiten tov de gewone S100.
 
Ja, ervaringsdeskundige! Het is hele vieze vette spray, echt vet en geen wax-achtige zoals S100. Blijft matig plakken, maar in de winter, met pekel, smeer ik toch dagelijks. Levert een smerige velg op, maar de ketting blijft soepel en roestvrij. Sprayt ook iets te breed in vergelijking met andere sprays.

In droge tijden gebruik ik het niet. Blijft te kort zitten, geeft teveel zooi.
 
Bedankt! Het is mij meer te doen om die vieze witte smurrie met zooi die ik steeds van mn ketting af moet vegen (en de delen er om heen). Heb niet echt het idee dat dat witte spul veel positiefs bijdraagt, lijkt me veel te dik.
Zwaluw valt dus ook af als ik het zo lees, kan ik er bijna net zo goed een smeersysteem op bouwen. Heb nu WD40 specialist kettingwax, olie en reiniger besteld. Ben benieuwd hoe goed dat werkt!
 
Als aanvulling op m'n eerdere post.
Ik heb zelf Forte red chain grease en ook gear oil geprobeerd. Beide werken echt prima voor wat ze moeten doen. De red chain grease is echt top qua duurzaamheid, maar ik heb wel een vieze achterbrug en achterwiel (eigenlijk alles kwam onder, maar ik smeerde ook heel dik). De gear oil werkt ook prima, iets vaker smeren dan red chain grease, maar wel minder spetters (alleen in het begin, maar overtollig spul wordt er snel vanaf geslingerd, en kun je met een doekje ook wegvegen makkelijk).

De normale kettingsprays zijn m.i. gelijk aan de gear oil, behalve de S100 witte kettingspray, die is wel echt goed, en beetje een combi van red chain grease en gear oil. Lange duurzaamheid, maar toch beetje viezigheid.

De Dry Lube gebruik ik nu zelf ook, en ook weliswaar iets meer smeren (meer dan de rest heb ik het idee, maar dat komt omdat je het al snel niet meer ziet), maar wel schone achterbrug en dergelijke.

Dus kies wat je het fijnste vindt, of bij je wensen past.
 
Zelfs na een rit van 64 km afgelopen maandag is de velg nog schoon...S100 dry lube...en als hij smerig is dan met wd40 en ff op de bok even afvegen en uitpoetsen.

Paar spuitbussen op voorraad en gauw klaar.

C54D0FCB-F8C3-46EE-96BE-85D4C838F094.jpeg
 
Ik heb liever een mooie motor dan een mooie ketting. Dus SS100. Motorrad heeft jaren geleden (maar is nog wel te vinden wellicht) echt getest, dus ook over langere tijd, daar was die de beste.
 
Als zo van houd om met een schone achterbrug te willen rijden snap ik niet dat je voor een kettingfiets heeft gekozen .
Een tandriem of cardan was dan een slimmere keus
in 1979 de keuze tussen een Yamaha XS750 en Moto Guzzi Le Mans gehad en tis toentertijd de XS750 geworden. Foute keuze achteraf maar dat heb ik met mijn andere italiaan ruim voldoende weer goed gemaakt..... :+

Bovendien met mijn mooi weer inzet worden de motoren met ketting niet echt smerig, voor woonwerk zou de keuze nu gevallen zijn op een BMW F800 ST.
 
Ik gebruik altijd vet uit een pot, opbrengen met een oude tandenborstel. Gaat heeeeeeeeeel lang mee, zo'n pot.

Maar hoe komt dat dan op de plek waar het zijn moet? Vroeger (voor de O/X-ringen) kon je een ketting uitkoken. Dat was een beproefde methode, en waarschijnlijk beter dan een spuitbusje. Spul uit een spuitbus zit oplosmiddel bij, dat komt dus waar het moet zijn, en vervliegt dan waardoor er in ieder geval wat vet aan de binnenkant zit. Een dot hard vet aan de buitenkant blijft voornamelijk aan de buitenkant hangen lijkt me?
 
Terug
Bovenaan Onderaan