(Zwaluw) Kettingspray

Bumpersticker

Rookie
15 jul 2020
5
1
Er zal vast al ergens een enorm kettingspray topic zijn, maar is er iemand die ervaring heeft met Zwaluw Kettingspray?
Op dit moment gebruik ik Putoline Tech Chain (daarvoor de witte Valvoline spray) en ben er eigenlijk niet zo tevreden over.
Blijft een behoorlijke berg zooi aan mn ketting plakken en om het witte goedje er vanaf te krijgen bij het schoonmaken zijn we ook weer even verder. (Denk dat dat mede komt omdat de ketting best lang is.)
Nu was ik wat aan het rond shoppen naar andere sprays en eventueel een smeersysteem maar kon nu niet echt iets vinden waar de Tiger happy van wordt.
De WD40 specialist motorcycle line lijkt mij wel wat, maar dat is hier jammer genoeg niet verkrijgbaar (naar wat het lijkt prijstechnisch wel oke).
Repsol chain spray lijkt mij niet heel veel te doen/te blijven zitten en kan er niet veel ervaringen over vinden.
Toen kwam ik dus Zwaluw kettingspray tegen. Lijkt mij hetzelfde als Repsol en de WD40 specialist motorcycle ketting spray, enkel kost dit nog geen 5 euro voor 400ml.
Producten | Den Braven
Iemand die hier ideeën over heeft? O-)
 
Maar hoe komt dat dan op de plek waar het zijn moet? Vroeger (voor de O/X-ringen) kon je een ketting uitkoken. Dat was een beproefde methode, en waarschijnlijk beter dan een spuitbusje. Spul uit een spuitbus zit oplosmiddel bij, dat komt dus waar het moet zijn, en vervliegt dan waardoor er in ieder geval wat vet aan de binnenkant zit. Een dot hard vet aan de buitenkant blijft voornamelijk aan de buitenkant hangen lijkt me?
Ik smeer de ketting meteen na een rit, als de ketting nog warm is (is sowieso aan te bevelen). Hard vet is het niet en het is speciaal voor motoren gemaakt, dus ik ga er van uit dat het goed is. Is ook bij de motorzaak verkrijgbaar (maar ik koop het online, want goedkoper).
 
Maar hoe komt dat dan op de plek waar het zijn moet? Vroeger (voor de O/X-ringen) kon je een ketting uitkoken. Dat was een beproefde methode, en waarschijnlijk beter dan een spuitbusje. Spul uit een spuitbus zit oplosmiddel bij, dat komt dus waar het moet zijn, en vervliegt dan waardoor er in ieder geval wat vet aan de binnenkant zit. Een dot hard vet aan de buitenkant blijft voornamelijk aan de buitenkant hangen lijkt me?

De O of X ringen houden het vet wat vanuit de fabriek daar binnen is aangebracht binnen. Dit gaat het leven van de ketting lang mee. Het smeren van de ketting doe je met zo'n ketting alleen maar om de buitenkant voor corrosie en vervuiling te beschermen, misschien helpt het met warmte afvoer en een het metaal-metaal contact tussen ketting en tandwielen.

Daarom maakt het ook niet zo veel uit of je er vet, olie of wax op smeert zo lang het maar beschermt.

Edit, het verhaal over het interne vet staat op wikipedia ook prima uitgelegd:

Chain manufacturers began to include this feature in 1971 after the application was invented by Joseph Montano while working for Whitney Chain of Hartford, Connecticut. O-rings were included as a way to improve lubrication to the links of power transmission chains, a service that is vitally important to extending their working life. These rubber fixtures form a barrier that holds factory applied lubricating grease inside the pin and bushing wear areas. Further, the rubber o-rings prevent dirt and other contaminants from entering the chain linkages, where such particles would otherwise cause significant wear.


Eventueel met mooi plaatje er bij waarbij het groene het vet is wat uit de fabriek is aangebracht en dus mooi binnen blijft door de O of X ringen:

1594904689842.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Ik smeer de ketting meteen na een rit, als de ketting nog warm is (is sowieso aan te bevelen). Hard vet is het niet en het is speciaal voor motoren gemaakt, dus ik ga er van uit dat het goed is. Is ook bij de motorzaak verkrijgbaar (maar ik koop het online, want goedkoper).
Hoe lang doe je ongeveer met een ketting? En wat voor ketting is het?
 
Als zo van houd om met een schone achterbrug te willen rijden snap ik niet dat je voor een kettingfiets heeft gekozen .
Een tandriem of cardan was dan een slimmere keus
T was me ook niet om de schone achterbrug te doen maar meer om alle prut en zooi die ik steeds van mn ketting af moet krabben. Ketting is behoorlijk lang, dus dan gaat me daar net iets te veel tijd in zitten. Met een spray/olie/wax/vet die net wat minder zooi vasthoud en je er met een bus reinigingszooi zo af kan spuiten ben ik al grote blij. :Y
Daarom nu maar de wd40 uitproberen. Zowel de wax als de olie zijn even duur als de Griffon spray van de bouwmarkt, dus kostentechnisch kan het wel uit. Wax lijkt ook wat minder vervelend spul als die witte (Putoline/Valvoline) rommel.
 
Ik heb maanden geleden spray van Nigrin (?) gekocht via Amazon. Was goedkoop (5 euro per 400ml), en bevalt eigenlijk best goed. Is ook een witte spray, die flink plakt maar niet zo'n ranzige vetboel achterlaat als Zwaluw.

Die spuitbussen van 20 euro bij de motorwinkel laat ik in ieder geval staan.
 
Testwinnaar was overigens S100 witte kettingspray 2.0, waar men alleen maar positieve punten over had. Scoorde wel wat minder op afslingeren (voldoende) en op vuil aanhechting (niet al te veel).

Yeah, die gebruik ik de afgelopen ca. 10K km. Niks over te klagen. Geeft naar mijn ervaring ook weinig troep. Kettingen van de motoren waar ik 't op gebruik vertonen weinig tot geen roest; eentje 'n beetje, maar dat was er zo afgepoetst met 'n beetje WD40.

Beetje duur, maar volgens de bus gaat 'ie 1000km per beurtje mee, dus ik smeer eigenlijk alleen na een regenbui of wasbeurt, of na/tijdens een meerdaagse trip.
 
Jullie halen een heleboel door elkaar heen een ketting spray heb je voor langzame kettingen zoals die in de industrie gebruiken vaan aandrijvingen en transport
en de ketting die je op de motor hebt .
Daar zijn dus verschillende type smeer middelen voor nodig , je kan een kettingspray voor een transport ketting ( langzaam) niet voor je motorketting gebruiken dat geef troep net als je geen motorkettingspray op een ketting voor voedsel transport mag gebruiken die daar weer een hele andere eisen aan stelt .
Koop dus gewoon de spray die voor een motor ketting is bedoeld en laat de rest staan
 
Jullie halen een heleboel door elkaar heen een ketting spray heb je voor langzame kettingen zoals die in de industrie gebruiken vaan aandrijvingen en transport
en de ketting die je op de motor hebt .
Daar zijn dus verschillende type smeer middelen voor nodig , je kan een kettingspray voor een transport ketting ( langzaam) niet voor je motorketting gebruiken dat geef troep net als je geen motorkettingspray op een ketting voor voedsel transport mag gebruiken die daar weer een hele andere eisen aan stelt .
Koop dus gewoon de spray die voor een motor ketting is bedoeld en laat de rest staan

Aub geen nieuw velg/wiel/kettingwiel/tandwiel taaldiscussie starten. Op motor forum weet iedereen wel dat we geen kettingspray zoeken voor langzame kettingen of iets voor de voedingindustrie...jeesh.. Kettingvet/olie/smegma die uit een bus komt onder druk, noem ik kettingspray.

En om het ontopic te houden, ik gebruik de s100 dry lube omdat dit niet overal rond spat en toch heel goed smeert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan