Zware bediening remmen en gas

Sjappo

Die hard MF'er
3 okt 2003
401
0
Eindhoven
Je hebt het niet altijd in de gaten maar soms is er iets raars aan je motor zo kwam ik er dit weekeinde achter dat de bediening van mijn motor wel heel zwaar gaat. Dat krijg je als je een keer op een andere motor zit.

Nu is mijn motor zo'n 15 jaar oud, dus het mag allemaal wat meer moeite kosten. Maar de motor waar ik op reed was nog twee jaar ouder.

Wat is er nou eigenlijk aan de hand? Nou ... ik moet behoorlijk werken om mijn motor te doen stoppen of om gas te geven. Zowel de remmen (voor en achter) en mijn gashendel gaan heel zwaar en er gebeurt ook niet al te veel als ik mijn rem in knijp. Ik moet behoorlijk doorhalen.

Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

Ik wil best mijn gaskabel gaan smeren, maar ik kan er niet goed bij. Dan moet de helft van het handvat uit elkaar?

Remvloeistof vervangen of leidingen vervangen wil ik nog even niet aan beginnen als ik niet weet of het daar aan ligt.

Iemand ideeën?

Hee sjapo,

Vaak ligt het juist aan die hele handel onder je tank, al die meenemers die gesmeerd moeten worden. Je gashandel zit goed dicht ( al mag je daar natuurlijk ook altijd wat vettigheid indoen, en kan je van bovenaf natuurlijk lekker makkelijk je gaskabels vol laten lopen met smeersels ).

Maar zoals ik al zei, het zijn meestal de scharnierpunten die droog zijn. Als je je tank eraf haalt, reinig dan dat gedeelte van de carburateurs, waar je gaskabels gemonteerd zijn. Eerst even lekker remmenreiniger erover heen om alle vettig en viezigheid weg te spoelen, eventueel met een tandenborstel even schrobben, en vervolgens droog maken, en van schoon vet/kruipolie voorzien. Zorg ook dat de kabels zelf lekker gesmeerd zijn, spuit er WD40 in ofzo.

Dat geldt ook voor je koppelingskabel, en alle scharnierpunten van je remsysteem, zowel voor als achter. Ook verse remolie wil helpen, maar ik vrees dat je bij je voorrem iets meer moeite moet gaan doen om alles weer heerlijk soepel te krijgen. Oude Honda's hebben vaak last van klemmende remzuigers ( blijft je voorrem soms een beetje hangen? ), deze moet je dan demonteren, nieuw keerringensetjes erin, en de zuiger opschuren met een papiertje 1000, dat je hem lekker polijst en vlak maakt. Weer monteren, en remmen weer.

Succes, hoe is het met je Guzzi trouwens, al nieuwe koppen kunnen halen? O-)

Kabels smeren moet je toch zo nu en dan doen, dus waarom nu niet. Je kan je handvat makkelijk uit elkaar schroeven, kabel losmaken, omhooghouden en middels een trechter wat olie in laten lopen. Blok olie is een prima smeermiddel en heb je waarschijnlijk gewoon staan.
Je kan voor de makkelijkheid ook even de kabel bij de carbs losmaken, dan kan je em boven een bakje oid smeren. Ff de kabel heen en weer bewegen tot je ziet dat de onderkant gaat glimmen van de olie, beter teveel olie dan te weinig.
Als je toch bezig bent zou ik ook gelijk de koppelingskabel pakken.

De scharnierpunten van je carbs bewerken met WD40 is ook goed. En controleer of de kabels geen rare hoeken maken, dat vinden ze niet zo fijn.

Ik had ook problemen met remmen en heb Goodridge stalen remleidingen gemonteerd. Ze remmen beter en harder en het ziet er stoerder uit!

Hé, bedankt voor de tips.

Als je je tank eraf haalt, reinig dan dat gedeelte van de carburateurs, waar je gaskabels gemonteerd zijn. Eerst even lekker remmenreiniger erover heen om alle vettig en viezigheid weg te spoelen, eventueel met een tandenborstel even schrobben, en vervolgens droog maken, en van schoon vet/kruipolie voorzien. Zorg ook dat de kabels zelf lekker gesmeerd zijn, spuit er WD40 in ofzo.
Ik zie daar wel een as lopen die beweegt als ik aan de gashendel draai. Moet ik die er uit halen of is dat niet verstandig. Ik wil niet dat de halve handel in mijn carbs pleurt. Ik kan natuurlijk met (kruip)olie langs de buitenkant aan de gang.

Ik heb een XJ600 overigens.

Hé, bedankt voor de tips.Ik zie daar wel een as lopen die beweegt als ik aan de gashendel draai. Moet ik die er uit halen of is dat niet verstandig. Ik wil niet dat de halve handel in mijn carbs pleurt. Ik kan natuurlijk met (kruip)olie langs de buitenkant aan de gang.

Ik heb een XJ600 overigens.
Viezigheid smeren heeft weinig zin natuurlijk, dat is juist de reden dat het zo zwaar gaat. Ik weet niet hoe het bij jou XJ zit, maar bij Honda's zit deze beugel vast ( en voor de puristen : ja, ik weet dat deze demontabel is ). Kijk anders of je een tandenborstel o.i.d. ergens mee kan verlengen ( bijvoorbeeld staafje staal met tie-wraps bijvoorbeeld ) en dan alsnog de boel effe schoonschrobben en dan lekker in de kruipolie.

Terug
Bovenaan Onderaan