"zware" motor voor korte ritten

Als je slijtage een probleem vind, blijf dan thuis.

Je bent niet erg vriendelijk tegen mensen die antwoord geven op jouw vraag.

Als je geen antwoorden wil hebben, stel dan de vraag niet of zet er gelijk bij welke antwoorden er wel of niet gegeven mogen worden.



Tegelijkertijd geef je zelf antwoord op je eigen vraag waar je dit topic mee start......
 
Wat je zegt is tegenstrijdig.

Het is niet goed maar tegelijkertijd geen probleem.

Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat die tegen zichzelf zegt en vooral wat die zelf doet.

Als je het ding inruilt op den duur is het jouw probleem niet.
Het zijn mijn woorden niet. Ik haal die woorden uit zijn bericht.
 
3,8km is net TEKORT voor mij om mijn fiets te nemen.

Hier hetzelfde, vond 10km ook te kort om met de fiets naar het werk te rijden... De tijd die ik kwijt was om te douchen/om te kleden was me dat korte ritje niet waard.
Koersfiets aan de haak en een elektrische stadsfiets in de plaats.

Ben nu even snel op het werk, en win zelfs tijd omdat die douche na de rit eigenlijk niet eens meer nodig is.


Nog geen 5km, daar haal je je motor toch niet voor uit de garage... :?
 
Hidee,

Ik rij momenteel met een Honda nc750x. Ongeveer 15.000km/jaar. Zowel woon-werk, weekendtripjes als reizen (Ierland, Corsica staat op de planning). Ik denk eraan om over te stappen naar een zwaardere motor die meer comfort geeft tijdens weekends en reizen.

Laat ik het nog 1x proberen... maar het staat je natuurlijk vrij een vraag (waarna je wellicht een wat zinnigere reacties kan krijgen dan de goed/slecht voor de motor discussie) voor de 3e keer te negeren....



Wat verwacht je bij "meer comfort" met een 1200 fiets ten-opzichte van de NC750X?
Of wat 'versta' je bij "meer comfort"? Dat ie harder gaat (dan 150+Km/U)? Dat je (nog) sneller bij het verkeerslicht weg bent?
Dat je.... (met complete kofferset) een zwaardere (in gewicht) motor hebt.... (met minder (op)bergruimte)?



Heb je al eens de mogelijkheid gehad om op een 1200 te rijden (proefrit / huren /lenen)?
Doe het eens... en als het kan pak ook eens een lichtere motor....

Ik zal je mijn ervaring vast delen, dit is natuurlijk strikt persoonlijk maar wellicht zet het je aan die "grijze massa" bovenin je hoofd te gebruiken.
In het begin toen ik mijn NC net had moest ie een keer bij de dealer blijven omdat de voorvork bleek te lekken, heb toen een CBR600 mee gekregen.
Waar het bij die CBR op neerkwam voor mij uiteindelijk is dat het een leuke motor was om 'deftig mee te sturen'... maar hij mij iets te "zenuwachtig" was...

Later heb ik ook eens een K1200GT mee gehad toen bleek dat mijn motor toch nog even bij de garage moest blijven...
Heb me eigenlijk nooit zo ongelukkig gevoeld op de motor als toen...
Ja ik had een groot (elektrisch) verstelbaar windscherm (lekker makkelijk)
En met het open draaien van het gas ging ik rap en gemakkelijk naar rijbewijs-kwijt-in-NL-snelheden.... en er was geen bal aan....
Maar ik had uiteindelijk ongeveer net zoveel bergruimte als op de NC maar wel een wat loggere motor (bij lage snelheden).

En ik beleefde veel minder plezier aan het motor rijden want waar het daar voor mij uiteindelijk om ging was het bochtenwerk, waarbij de CBR600 me te nerveus was maar de K1200GT mij weer teveel als een slagschip aan voelde.
Uiteraard is de ene 1200 de andere 1200 niet, daar zit natuurlijk ook weer een verschil in.

Maar om de illustratie wat completer te maken, met mijn NC750X dacht ik eerst, ik wil wat strakker kunnen sturen, en daarna ik wil harder kunnen gaan....
(en omdat ik dit in de winter heb gedaan toen er ook nog eens best wel wat sneeuw viel en er nog niet zo gestrooid was) wat meer uit de koude wind wil...
Dat strakker sturen.... heb ik nog geen antwoord op...
Harder gaan, Yay.... 3? seconden leuk en daarna mjah, 't zal wel.
Zit/Rij comfort: Ja de K1200GT zat wel lekker zacht (als een sofa) maar ik kon er uiteindelijk minder lang comfortabel mee rijden...
En 't windscherm was eigenlijk alleen relaxt bij erg koude wind en vergeten warm genoeg aan te kleden....
Maar ja, groot, zwaard(er) en log terwijl het glad is en je motor op zijn kant is vanwege een sneeuw/ijs schuiver... euh... ik wil mijn gewone fiets, die is niet zo zwaar als ie omvalt en die kan ik zelfs op het ijs gemakkelijk overeind helpen, alleen jammer dat ik dan zelf moet trappen om vooruit te komen...

Of nog zoiets, heb je al wat "farkles" op je NC geschroefd? (Functional Sparkles)....
Dingetjes die de comfort van je NC enhancen.... Betere vering, andere vulling in de zadel, anders vorm gegeven zadel...
Verstelgeval voor je windscherm, ander windscherm..., Handvatverwarming... etc. etc.
 
Wat mij betreft: het is veel leuker om snel te rijden op een “trage” dan “traag”te rijden op een snelle. Neem voor je W/W verkeer een 125’tje naast je toerbuffel, dan heb je nog wat plezier aan dat ritje, hoe kort ook. Ik doe dat tegenwoordig voor woon/werk 13km enkele richting. Die 125 zal ook wat sneller warm zijn (alhoewel, op jouw afstandje ..) en er dus beter mee omkunnen dan een toerbuffel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan