Zwarte bougie in 1 cilinder bij xs1100

Nothing

MF'er
22 jul 2005
94
0
Sittard
Hoi,

Bij de rechter cilinder van mijn xs1100 is de bougie zwart, de andere 3 bougies hebben wel de juiste kleur.

ik heb al wat rond gezocht op internet en lees op meerdere plaatsen wat de oorzaken hiervan zouden kunnen zijn.

Kan ik als leek, hier zelf wat aandoen? Bijvoorbeeld de caburateur bijstellen?
of raden jullie mij aan om de motor te laten na kijken bij een motorzaak ?

Alvast bedankt,

Dennis
 
Zonder speciaal gereedschap en zonder te weten wat je precies aan het doen bent, zou ik de carburateurs niet proberen af te stellen. Als je er maar 1 had, dan kun je weleens wat draaien of pielen aan de afstelling, maar 4 moeten met vacuümmeters gelijk gezet worden. Alleen zo kan je precies zien wat er gebeurt en wat je aan het doen bent.
Gewoon een dynotestje laten doen, dan staat het meteen goed en hoef je er geen nachten over wakker te liggen.
 
Het kàn ook komen door een gaar bougieKAPJE; meten levert meestal niets bruikbaars op, het beste is een wisselproef. Je kunt leidingen 2 aan 2 omwisselen om te zien of de fout verhuist naar een andere cilinder zodat je meteen weet of een kapje de boosdoener is (maar ik weet niet wat de toegestane volgorde is).
 
Prima idee, Willem, dat is zeker een mogelijkheid in dit geval.
En de volgorde maakt niets uit, als je maar onthoudt waar je de dop van de cilinder in kwestie laat.

je moet de hele kabel vanaf de verdeler omwisselen |(
Als je alleen de dop omwisselt van de een naar de anders zal die of helemaal niet meer lopen maar op z'n minst nog maar op 2 cilinders en dus heel beroerd.
En natuurlijk onthouden welke je omwisseld want anders zal je ook niet weten of het probleem verschuifd.
 
Ik ga het eens proberen met het wisselen van het bougie kapje. Ik heb gekeken in de handleiding of er een verdeler op mijn motor zit, maar ik kon er niks over vinden.

Alvast bedankt voor de tips *D
 
Ik meende te hebben begrepen dat bij 4-in-lijn er steeds 2 bougies (die met elkaar in serie staan) tegelijk vonken, waarvan 1 "verspilde vonk" in niet-gevulde cilinder.

Dus het moet ongevaarlijk zijn om een dop met die van "het broertje" te verwisselen maar ik weet die volgorde niet.
 
Ik heb de bougiekappen verwisseld, maar helaas is dat het probleem niet. De bougie is nog even zwart als daarvoor.

Dus hoogst waarschijnlijk ligt het aan de caburateur.

Denk dat ik de motor dan maar weg breng en na laat kijken. '( .
 
He Dennis,
Kunt het volgende ook even proberen:bougie eruit draaien en kijken of er voldoende vonk op zit (kleur hel blauw)indien dit ook goed is,riekt dit naar een verbrande klep......
Denk ook aan.....
Vlot starten?
Rookt meer als eerst?
Trekkracht meer/minder?
Zomaar een paar gedachten.
 
Ik heb gekeken naar de bougie's hoe ze vonken, zag er allemaal goed uit. De cilinder met de zwarte bougie vonkte het zelfde als de andere cilinders.

Hij doet ook niet meer roken dan eerst, maar heb wel het idee dat hij minder goed loopt dan in het begin.



Het begint er op te lijken dat het probleem niet zo makkelijk te verhelpen is.

:N
 
Probeer eens reiniger-toevoeging, flesje verdelen over 2 tankbeurten; "Forte2" zie ik hier vaak aanbevolen.

Als inderdaad een (onvervuilde) carb de boosdoener is, zou ik het eerst denken aan:

- onvoldoende open vlotterkamer-beluchting ("overloop"; moet "doortochten" van vrije uiteinde(n) tot IN iedere vlotterkamer).
- slecht vlotternaaldje

(MAAR er zitten méér onderdeeltjes, vooral in moderne grote carbs).
 
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Yamaha xs 750. De linker cilinder is bij mij de zwarte.
Vacuum meten leverde niks op carbs staan gelijk. Voor meer details zie xs 750 topic.
Ik kreeg ook het advies om de membraam van de betreffende carburateur te bekijken op scheuren etc.

Zodra ik meer weet staat het hier ook.
 
Heel erg bedankt voor jullie tips *D . Het probleem is nog niet opgelost, maar morgen gaat de motor naar de garage.

Toen ik vanmorgen wilde gaan rijden, bleef de start relsaise? ofzoiets ;) hangen en alle lampjes deden het niet meer, terwijl de zekeringen nog goed waren '(

Dus nu gaat het allemaal boven mijn spreekwoordelijke pet.

Ik laat nog weten wat het allemaal geweest is.


:Y
 
Beetje laat misschien maar heeft jouw motor een vacuum slangetje van die cilinder naar het benzine kraantje? Kan zijn dat een lek in het kraantje extra benzine via die vacuum slang geeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan