- Onderwerp starter
- #2.951
Vandaag een km of 150 gereden en een paar keer het gas wat verder open getrokken als volgens de borden was toegestaan.....
Met de nieuwe hogere achterband is het toerental op kruissnelheid 100-120km/u 5000-6000 toeren in 5 en bij 7000 toeren is de koek een klein beetje op en is de puf er duidelijk uit....... maar dan rij ik wel 150 met nog flink gas over........ alleen dat gasgeven doet verder niets anders als de klank van de inlaat een beetje anders maken... net zoals met het originele 18 inch achterwiel draait de motor hoger door in toeren in de 4e versnelling, maar dat is verder geen ramp, je mag overal toch maar 100 en ik heb dan in de 5e genoeg over om de autos met aanhanger/caravan e.d. gewoon fatsoenlijk in te halen zonder dat dat een half uur kost....
En de issue uit het verleden wat ik dacht dat aan het te grote achterwiel lag (origineel 130/70 H18) heeft dus waarschijnlijk meer te maken gehad met een slechte afstelling bovenin, want de top was toen 140 bij gas tegen de stuit en als je dat een paar honderd meter gedaan had ging de motor steeds meer inhouden tot je weer van het gas afging......
Omdat we de boel vorig jaar niet fatsoenlijk startend en lopend kregen heb ik haar op een gegeven moment weggebracht en zijn uiteindelijk de gasbuizen en naalden vervangen en is de sproeierbezetting ook flink gewijzigd, de carburateurs kwamen van een SP3 die ze niet afgesteld kregen en zijn onder garantie vervangen; de oude carburateurs heb ik toen gekregen van de dealer en ik heb daar jaren solo mee gereden en nooit issues gehad; motor heeft er zelfs mee op de rollenbank gestaan en blafte er 68pk uit aan het achterwiel (Le Mans 1000 Lafranconi Competizione uitlaatsysteem, 36mm carbs ipv 30 en door een bevriende tuner geflowde koppen)
Toen het span er aan ging bleek uiteindelijk alleen dat de boel bovenin bij vol gas verre van ideaal was... dat is nu weg (althans ik rij in ieder geval bij 140 in 5 bij lange na geen volgas meer terwijl deze band effectief bijna exact even groot is als het oiginele achterwiel...
Bekijk media item 1359318ook het brandstof verbruik is flink verbeterd... bij 159km getankt en er ging maar net iets meer als 10 liter in
Kortom dikke blij, achterband was voldoende om de combinatie iets lager in de toeren te krijgen en de rijdbaarheid iets te verbeteren...
En de hogere achterkant is voldoende gecompenseerd met het grotere zijspan wiel en de iets langer gemaakte voorvork, het geheel rijdt nog steeds heel lekker en bij 100-110 op de snelweg zit je ook relaxed met 1 hand aan het stuur zonder problemen.
Toen zijn we doorgereden (of eigenlijk teruggereden want hij woont 10 minuten verderop) naar mijn maatje met de Kwallie....
Met de nieuwe hogere achterband is het toerental op kruissnelheid 100-120km/u 5000-6000 toeren in 5 en bij 7000 toeren is de koek een klein beetje op en is de puf er duidelijk uit....... maar dan rij ik wel 150 met nog flink gas over........ alleen dat gasgeven doet verder niets anders als de klank van de inlaat een beetje anders maken... net zoals met het originele 18 inch achterwiel draait de motor hoger door in toeren in de 4e versnelling, maar dat is verder geen ramp, je mag overal toch maar 100 en ik heb dan in de 5e genoeg over om de autos met aanhanger/caravan e.d. gewoon fatsoenlijk in te halen zonder dat dat een half uur kost....
En de issue uit het verleden wat ik dacht dat aan het te grote achterwiel lag (origineel 130/70 H18) heeft dus waarschijnlijk meer te maken gehad met een slechte afstelling bovenin, want de top was toen 140 bij gas tegen de stuit en als je dat een paar honderd meter gedaan had ging de motor steeds meer inhouden tot je weer van het gas afging......
Omdat we de boel vorig jaar niet fatsoenlijk startend en lopend kregen heb ik haar op een gegeven moment weggebracht en zijn uiteindelijk de gasbuizen en naalden vervangen en is de sproeierbezetting ook flink gewijzigd, de carburateurs kwamen van een SP3 die ze niet afgesteld kregen en zijn onder garantie vervangen; de oude carburateurs heb ik toen gekregen van de dealer en ik heb daar jaren solo mee gereden en nooit issues gehad; motor heeft er zelfs mee op de rollenbank gestaan en blafte er 68pk uit aan het achterwiel (Le Mans 1000 Lafranconi Competizione uitlaatsysteem, 36mm carbs ipv 30 en door een bevriende tuner geflowde koppen)
Toen het span er aan ging bleek uiteindelijk alleen dat de boel bovenin bij vol gas verre van ideaal was... dat is nu weg (althans ik rij in ieder geval bij 140 in 5 bij lange na geen volgas meer terwijl deze band effectief bijna exact even groot is als het oiginele achterwiel...
Bekijk media item 1359318ook het brandstof verbruik is flink verbeterd... bij 159km getankt en er ging maar net iets meer als 10 liter in
Kortom dikke blij, achterband was voldoende om de combinatie iets lager in de toeren te krijgen en de rijdbaarheid iets te verbeteren...
En de hogere achterkant is voldoende gecompenseerd met het grotere zijspan wiel en de iets langer gemaakte voorvork, het geheel rijdt nog steeds heel lekker en bij 100-110 op de snelweg zit je ook relaxed met 1 hand aan het stuur zonder problemen.
Toen zijn we doorgereden (of eigenlijk teruggereden want hij woont 10 minuten verderop) naar mijn maatje met de Kwallie....
Laatst bewerkt: