Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

anyways.... back to ze seriuzzz stuv.....

PS15 achterpompje weer gedemonteerd, schoongemaakt, doorgespoten, lucht erop gezet etc etc.... zelfde resultaat, met de zuiger erin krijg ik geen vloeistof naar binnen...
PS12 met opbouw reservoir gepakt, goed naar de gaatjes gekeken.......

AHHH, dat 2e gaatje is gewoon t***** klein, met schoonmaaktroep en lucht door reservoir aansluiting schoon proberen te maken zal dus nooit lukken, alles gaat gewoon door het grote gat dan........

PS12 achterpompje uit het rek getrokken (makkelijk toch... stapels ouwe zooi...) eens voorzichtig kijken of die remreservoir aansluiting nog een beetje demontabel (en remontabel) is of dat dat fabrieksperswerk is....

blijkt rubbertje te zijn, is met wat moeite te verwijderen en met een beetje remvet goed te monteren..
Kleine piep gaatje blijkt helemaal vol met prut te zitten, speld er doorheen gefrot, remreiniger, speld, lucht, enz enz enz....

in elkaar zetten....
pompen........

flats.... bakkes vol met remvloeistof... oke, pompie werkt nu dus wel :} :}

borg en afdichtingsplaatje op zijn plaats tikken en naar de S******* zolder.......

aan het stuur met tywrapps... gewoon om te proberen, het blijft een achterpompje, niet bedoeld voor stuurmontage....
full

handafstand klopt aardig met standaardpomp, dus de testopstelling kan gebruikt worden om remhandle slag te beoordelen.....
full

aanremmen....(je kan nu het wiel met de hand al absoluut niet meer bewegen)
full

vol in de ankers.....
full

alle mogelijke kracht zetten (remhandle buigt, tywrapps rekken, pomp beweegt....)
full


heel lekker, blij dat ik experiment met achterpomp heb doorgezet, want een PS16 pomp was dus voor mij te groot geweest, ik hou van een remhandle met een wat langere slag; vind ik persoonlijk beter te doseren.

er gaat dus een ps15 voorpomp met opbouwreservoir besteld worden, is iets andere vormgeving als de huidige pomp met rond reservoir, maar die is niet van origine van de SPII afkomstig (SPII heeft zelfde handles als V65 Lario e.d. met ingebouwde schakelaars voor licht, start etc... zijn vreselijk slecht van kwaliteit electrisch) is direct na aanschaf vervangen door stuur electriek van een V11 en een losse rempomp van een Le Mans II

Enige pompen die nog te koop zijn met 15 en 16mm zuigers en opbouw reservoir hebben een iets moderner hoekig reservoir wat eerlijk gezegd bijna gelijk is aan het originele reservoir van de SPII en dus ook heel mooi aan sluit bij de hoekige tank en stuurkuip... enige uitdaging wordt een bijpassend koppelingshandle, de bijbehorende koppelingshandle (als je een setje zou willen kopen) is hydraulisch..... en dat gaat de oude dame niet snappen.
Met een beetje geluk past het oude handle in de nieuwe pomp en anders moet ook het koppelingshandle vervangen worden.

Zou ansich wel jammer zijn, moderne handles zijn over het algemeen gespoten, en ik vindt juist het verloop naar zilvergrijs van de fors gebruikte oude handles erg mooi...
 
Laatst bewerkt:
Een Guzzi heeft toch een gewone universele rempomp? Is een Japanse rempomp dan geen optie? Die GSX-r of XJR pompen moeten toch voor het oprapen liggen?
 
Een Guzzi heeft toch een gewone universele rempomp? Is een Japanse rempomp dan geen optie? Die GSX-r of XJR pompen moeten toch voor het oprapen liggen?

Nieuwe brembopomp blijkt ook verrassend goedkoop, dus ik heb geen zin in japanse spullen. als een brembopomp nou een belachelijk bedrag op zou moeten brengen? dan heb je waarschijnlijk gelijk, maar zolang ik een nieuwe originele brembo PS15 of 16 koop voor rond de 150 euro? zoek ik niet eens naar 2e hands opties...

dit misstaat echt niet en is te koop van 11 tot 16mm
full
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat is net een bedrag waarbij het waarschijnlijk niet loont. Als je gebruikt koopt en er een revisie setje tegenaan moet gooien ben je hetzelfde kwijt. En nu heb je gewoon M10x1 schroefdraad. Je zou hoogstens nog eens naar Magura of Grimeca kunnen kijken om een paar tientjes te besparen. Maar ik kan me ook voorstellen dat je alles Brembo wil houden.
 
En we hebben druk op de achterrem.... zit nog wel wat lucht in, maar dat boeit niet zo, is toch de achterrem maar....

Maar ik weet tenminste wel dat alle zelfgemaakte leidingen keurig dicht zijn....
 
Pakjes krijgen is altijd leuk.... vooral als er hele handige dingen in zitten
full

Best wel netjes zo
full

Hefboom blijkt iets anders te zijn als de originle pompen, dus het remhandle is iets "zachter" nu als met de 15mm achterpomp, maar dat vindt ik alleen maar lekker, nu is het gevoel bijna exact gelijk aan de originele pomp met de 2 guzzi klauwen.... het zal alleen schat ik zo in een klein beetje harder remmen O-)

Heeft er iemand nog een suggestie wat voor motor een zelfde vormgeving kabelbediend koppelings handle heeft??
 
inderdaad erg close, lijkt dus redelijk standaard vormgeving

Meeste die ik zag zijn blank metaal. En ouder spul heeft knikje er niet in zitten. Veel nieuw spul waar de hevel erg lijkt is weer hydraulisch.

Ik was begonnen bij cbf600sa 2008. Die lijkt ook aardig maar dus ongelakt.
 
Dit is 'm volgens mij gewoon.....
full

Tommaselli vervanginghandle...

Deze is onder andere voor de le mans 1000 en SP3, zit chokeheveltje op... is ook makkelijker als huidige chokehevel bij linkercarburateur....

Dank u meneer Stein Dinse voor de catalogus met plaatjes.....
 
Omdat de remmerij nu redelijk klopt is het tijd voor de volgende winterpuzzel....

Een nieuwe electrische instalatie
full

Dus de zolderkamer maar een beetje opgeruimd en alle remzooi weggedaan...
full

In ieder geval passen de startschakelaar en gashandle netjes naast de rempomp..
full


Vandeweek eens kijken of ik het electrische schena van die ouwe schrootbak op a3 uit kan printen op de zaak en dan eens kijken wat er nog te redden is van de oude kabelboom aan onderdeel specifieke stekkers, welke stekkers nieuw besteld moeten worden en welke ik vervang door moderne universele waterdichte schakelaars.

En heel goed nadenken wat ik ga doen... heb eigenlijk 4 opties...
- originele ontsteking volledig terugbouwen
- originele ontsteking combineren met de transistor ontsteking die ik nog heb liggen...
- originele contactpunt toren met electrinische ontsteking (andere opnemer in de; toren, wel nog mechanische vervroeging)
- volledig electronische onsteking en torengat in carter voorzien van afdichtingsplaatje
 
Die moet dan overigens wel gecombineerd worden met deze....
full

Want de stuurschakelaars komen van een V11, die zijn namelijk in tegenstelling tot de originele schakelaars van de SPII redelijk waterdicht en trillingsbestendig.... O-)
 
Niet heel complex. Ik zou om te beginnen het startrelais van schakeling veranderen en al die plastic multistekkers laten vervallen.
 
Niet heel complex. Ik zou om te beginnen het startrelais van schakeling veranderen en al die plastic multistekkers laten vervallen.

Is ook relatief eenvoudig, schema's zijn alleen maar nodig voor de originele kleuren en aansluitvolgorde in de hoofdzekeringskast e.d. zodat je bij storing weet waar je naar zoekt.

Heb 1 keer met een guzzi gewerkt waar ook een nieuwe installatie in gelegd was met andere stuurschakelaars e.d. waarbij niet de originele kleuren e.d waren aangehouden en geen nieuw schema getekend... man man man... je zoekt je eigen helemaal blind als zo'n kreng electriche buikpijn heeft.... heb een paar keer langs de kant van de weg gestaan met die fiets terwijl ik probeerde 'm op te lappen voor een maat...
 
Ik heb een m-unit v 2 gebruikt te koop bij steine dinse je kunt dunnere draden gebruiken voor de sturing
En verlichting claxon knipperlicht dikke draden
Werkt perfect
 
hahahaha petje af hoor voor die dat daar uit wijs geraakt , ik in elk geval niet , is een mengeling chinees , japans en mongools lol
Iedereen heeft zijn competenties. Jij kunt weer heel makkelijk afscheid nemen, daar hebben de meeste hier wat moeite mee. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan