Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Zou je daar met dremel geen v in kunnen slijpen en dan oppassen met tig en eventueel nog een schepje erop lassen . Niet teveel lassen in één keer en tussendoor afkoelen met perslucht ivm stelschroef demping
 
Zou je daar met dremel geen v in kunnen slijpen en dan oppassen met tig en eventueel nog een schepje erop lassen . Niet teveel lassen in één keer en tussendoor afkoelen met perslucht ivm stelschroef demping
Dat is simpelweg te veel werk voor een onderdeel wat 9 euri blijkt te kosten, zeker omdat ik zelf alleen autogeen heb staan en alu dus niet te lassen is.......
 
Voor die prijs kan je niet sukkelen.
Ps Op welke stand zet jij jou demping en veren

zijspan op 2, motorfiets op 3, veren met laagste voorspanning, daarna even kijken hoe het uitpakt; verder zit ik er over te denken om nu het hele spul toch opnieuw uitgelijnd en afgesteld moet worden i.v.m. de andere wielen en voorvork om ook gelijk de al jaren in de schuur hangende torsiestang te monteren tussen de achterbrug en het span, in theorie kunnen dan ook de originele progressieve veren er weer onder: deze zijn door EZS vervangen door lineare veren omdat de originele vering te ver inzakt onder het extra gewicht van het zijspan en door de andere dynamische belasting....
 
snelle levering!!!
Bekijk media item 1350042
Helaas vanavond andere dingen te doen, maar in ieder geval zijn de spullen er. Heb overigens ook nog een stukkie speciaal gereedschap gevonden dat montage en demontage van dit soort geneuzel een stuk makkelijker zou moeten maken, daarvan hoop ik ook 1 dezer dagen een pakketje te krijgen...........
 
snelle levering!!!
Bekijk media item 1350042
Helaas vanavond andere dingen te doen, maar in ieder geval zijn de spullen er. Heb overigens ook nog een stukkie speciaal gereedschap gevonden dat montage en demontage van dit soort geneuzel een stuk makkelijker zou moeten maken, daarvan hoop ik ook 1 dezer dagen een pakketje te krijgen...........
Zet het ouwe spul vast in de Imal, dan kan dat vast wennen aan het idee, dat het moet gaan bewegen.............
 
Pakjestijd!!!
Bekijk media item 1350086
Dan een beetje passen, meten en slijpen zodat ie netjes om de demperstang heen past als ie op de juiste maat is ingesteld
Bekijk media item 1350087
Bekijk media item 1350088
Zit heel netjes, wel opletten bij het monteren; de inwendige draad in de nieuwe ogen is dieper, en als je de moer helemaal aandraait komt er teveel spanning op het verstelmechanisme van de demping te staan en kun je het wieltje niet meer draaien........
Bekijk media item 1350089
Mooie nieuw gecoate veer erop........ die is door het coaten waarschijnlijk VEEELLL langer geworden........ want hij past niet meer
Bekijk media item 1350090
ohja... daar had ik een veercompressie dinges-geval voor geknutseld........... waar is die in piepsnaam gebleven.........

Complete gereedschapskast leeg getrokken, alle planken gecontroleerd, op zolder gekeken......... nog een keer in de kast zoeken, nu ook alle tassen en kisten open getrokken........... de la met metaal-voorraad leeggehaald.......

niets, nada....... noppes........

ohhh, wacht effe, staat nog kratje onder de werkbank........ met wat spullen direct voor de grijp........
Bekijk media item 1350091
en dan hebben we uiteindelijk onderdeel 1 van 1497 klaar voor montage....... in dat kratje kwam ik trouwens ook de naaf van het zijspan tegen; die heb ik daar ook gelijk maar uitgehaald......... want daar zoek ik me dalijk ook weer blind naar, ik ruim altijd alles heel netjes op, het probleem is alleen dat ik 5 minuten later al weer vergeten ben waar


Maar goed; 1 volledig gereviseerde pogo-stick voor spannie:
Bekijk media item 1350092
 
Laatst bewerkt:
Pakjestijd!!!
Bekijk media item 1350086
Dan een beetje passen, meten en slijpen zodat ie netjes om de demperstang heen past als ie op de juiste maat is ingesteld
Bekijk media item 1350087
Bekijk media item 1350088
Zit heel netjes, wel opletten bij het monteren; de inwendige draad in de nieuwe ogen is dieper, en als je de moer helemaal aandraait komt er teveel spanning op het verstelmechanisme van de demping te staan en kun je het wieltje niet meer draaien........
Bekijk media item 1350089
Mooie nieuw gecoate veer erop........ die is door het coaten waarschijnlijk VEEELLL langer geworden........ want hij past niet meer
Bekijk media item 1350090
ohja... daar had ik een veercompressie dinges-geval voor geknutseld........... waar is die in piepsnaam gebleven.........

Complete gereedschapskast leeg getrokken, alle planken gecontroleerd, op zolder gekeken......... nog een keer in de kast zoeken, nu ook alle tassen en kisten open getrokken........... de la met metaal-voorraad leeggehaald.......

niets, nada....... noppes........

ohhh, wacht effe, staat nog kratje onder de werkbank........ met wat spullen direct voor de grijp........
Bekijk media item 1350091
en dan hebben we uiteindelijk onderdeel 1 van 1497 klaar voor montage....... in dat kratje kwam ik trouwens ook de naaf van het zijspan tegen; die heb ik daar ook gelijk maar uitgehaald......... want daar zoek ik me dalijk ook weer blind naar, ik ruim altijd alles heel netjes op, het probleem is alleen dat ik 5 minuten later al weer vergeten ben waar


Maar goed; 1 volledig gereviseerde pogo-stick voor spannie:
Bekijk media item 1350092

herkenbaar ik ben ook zon opruimer als jij, mijn werkbank.. lijkt sprekend. _O-
 
twee originele pennen volledig verbogen, 7 eigenbouw geharde pennen afgebroken........ denk ik de ogen van de achterschokbrekers van de motor ook door zal moeten slijpen, ik kom niet bij het verstelmechaniek zonder de ogen te demonteren en de verstelwieltjes zitten muur maar dan ook muurvast............

maandag maar even bellen met de hobbyist, of die wieltjes ook los leverbaar zijn....... dan kan ik voorzichtig stoken en boeit het niet of het plastic smelt, had gehoopt met alleen de revisie van het demperdeel klaar te zijn (nieuwe afdichtingen en olie......) maar als de verstelling niet meer werkt zal ik daar toch ook naar moeten kijken..... want van 1 van de schokbrekers is het met flink kloten gelukt om het wieltje wel een stukje te verdraaien........ met als netto resultaat dat de demping zo belachelijk zwaar is dat ik de schokbreker met de hand niet meer kan uittrekken........ (wel induwen.......... )

kennelijk is 150.000 km, waarvan zeg 50.000 in de pekel.... ook voor een originele koni niet echt fijn..........
 
Met het oog een kwartiertje in kokend water zetten? Daar moet het wieltje wel tegen kunnen maar het aluminium zet dan behoorlijk uit.
 
Inmiddels weten we waarom het oog van de achterschokbrekers ook met passend gereedschap en waar nodig grof geweld niet gedemonteerd wenst te worden............

In het oog zit een cup/conus constructie die zorgt dat het oog op zijn plaats blijft zitten op de stang en je toch de moer aan kunt draaien......
Bekijk media item 1350093
Bekijk media item 1350094Dat zit dus volledig aan elkaar vast gerot.........

Als je alles eraf weet te frotten blijkt het verstel mechanisme van de demper volledig functioneel, het is dus gewoon de roestvorming en het vuil in het oog wat er voor zorgt dat je het wieltje niet meer kunt draaien.

Maar weer een mailtje/belletje naar Hobbyist vandeweek...... onderstaande onderdelen ook even nieuw laten komen...........
Bekijk media item 1350095
Bekijk media item 1350096
Heeft toch wel zo zijn voordelen dat het een eenvoudige schokbreker is en dat bijna alles nog verkrijgbaar lijkt te zijn;-)
 
Met cola komt het wel los. :Y
Alleen blijft er waarschijnlijk niet genoeg van over om functie te behouden. :X

Hopelijk weer goedkoop en snel binnen *O*
 
Onderdelen besteld; Hobbyist levert 1 waarschuwing mee; als de dempers van voor 1992 zijn gaat het niet passen en zijn de originele onderdelen niet meer leverbaar......... duimen dus maar
 
Bekijk media item 1350107goodiebag gearriveerd vrijdag...........

vandeweek maar even verder rommelen met de achterschokbrekers; komend weekend (en misschien wat weken daarna..........) maat helpen met huis en garage opruimen en dan komt er ruimte vrij om het rijwieldeel daadwerkelijk op te gaan bouwen.

Met een beetje geluk is dan ook de nieuwe auto (van de zaak, dat dan weer wel) er en ik heb deze keer een exemplaar met trekhaak geregeld, dus dan kan het hele spul in boedelbakkies e.d. heen en weer geslingerd worden............

Voor de rest doen we heel rustig aan want mijn hoogachtende ruggegraat heeft besloten dat alles wat zwaarder is als een doosje lucifers leidt tot wekenlange protest-acties..........
 
gisteravond even snel gepast....... de schokbrekers zijn van na 92, want de borgclips passen perfect en zijn exact gelijk aan de gedemonteerde exemplaren (minus de breuk..........)
 
gisteren hele dag helpen in huis bij goede vriend........

zodat uiteindelijk deze ruimte tijdelijk beschikbaar komt voor de oude dame
WhatsApp Image 2020-03-15 at 11.13.51.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan