Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Misschien dat ik de bobines nog iets lager hang om meer ruimte te hebben voor de kabelboom naar de zekeringskast, maar daarvan wil ik gewoon even kijken hoe het uitpakt, daar hoef ik de beugel verder niet voor aan te passen; is kwestie van langere bout en een tweede aluminium blokje..........

Verder ga ik de oude bekabeling van de spanningsregelaar, gelijkrichter en dynamo gebruiken, dat blijkt een volledig gescheiden deel te zijn van de installatie van de SPII (en die ik dus nog niet weggeflikkerd had) deze is in tegenstelling tot de hoofdboom volledig intact en in goede staat.

Van de nieuwe boom gebruik ik dan voor dit deel van de installatie alleen de draad naar het laadlampje, de rest haal ik er tussen uit. Hoe minder draden er over blijven hoe simpeler de puzzel wordt.
Dit is ook de voornaamste reden om de componenten alvast hun vaste plaatsen te geven, dan komt er wat meer structuur in de puzzel en kan ik vanaf de zekeringskast verder gaan werken.
 
Laatst bewerkt:
kan er wel wat lucht langs de bobines. dingen kunnen vrij warm worden en dan is wat luchtkoeling wel prettig. Niet overdrijven maar een beetje kan geen kwaad.
 
kan er wel wat lucht langs de bobines. dingen kunnen vrij warm worden en dan is wat luchtkoeling wel prettig. Niet overdrijven maar een beetje kan geen kwaad.
Als ik het zo een beetje in mag schatten denk ik dat er zo op de plaats van de accu meer lucht langs stroomt als op de originele plaats onder het linker zijdeksel...........
en in beide gevallen is het grootste deel van de lucht ook al langs de cylinders geweest, dus koud gaat het zoiezo niet zijn
 
Spanningregelaar kan ook wat luchtkoeling gebruiken ,zeker ivm uw kortere gearing draait uw motor meer toeren en krijgt uw spanningregelaar meer te verduren dus word hij warmer .
Ik heb er zo al een paar versleten en heb hem nu wat lager geplaatst ( meer in de wind) op een dikkere plaat (5mm) met hittegeleidende pasta ertussen , heb hem ook zwart geschilderd.
Naar het schijnt koelen zwarte dingen sneller af.
Voorlopig geen problemen meer
Grtz Fox
 
motor heeft altijd 6-6500 toeren gedraaid.......... alleen met dat kleinere achterwiel rijden we dan wat langszamer, je mag toch nog maar 100....... ook de spanningsregelaar zit nu meer in de wind in plaats van weggestopt achter een zijdeksel, dus ik verwacht geen problemen....... en omdat de regelaar kwijt was heb ik nu toch een reserve exemplaar _O- _O-
 
En voila......... het kastje dat de afgelopen weken de grote verdwijn truuk heeft uitgehaald is terug....... en de beugel zit zowaar laag genoeg dat ie ook nog past ook...........
Bekijk media item 1352724Alleen even kijken hoe het uitkomt met de stekkers aan de onderkant, misschien kan ik beter een uitsparing in de beugel maken onder de zekeringskast zodat er iets meer ruimte is voor de stekkers en draden..........

verder vond ik (in de zelfde tas met oude bedrading) mijn originele spannings regelaar, waarvan ik me toch stiekum afvraag of die wel mechanisch is....... want er zit een dinges aan de onderkant in plaats van alleen drie stekkeraansluitingen...........
Bekijk media item 1352727verder is het gewoon een Bosch, alleen staat op deze made in germany terwijl de "nieuw" gekochte uit spanje komt

Ook zat in de tas nog een stukje heel nuttig kabelwerk; de losse boom van de dynamo naar de spannigsregelaar en gelijkrichter, met de originele stekkers er nog aan.............
Bekijk media item 1352729maar wat veel belangrijker is (en ontbreekt aan de nieuwe...........) is de rubber aansluitmof voor in het dynamodeksel waardoor het e.e.a. soort van waterdicht is aan de bovenkant.
Die gaat dus ook hergebruikt worden, alleen even kijken of ik de draden voor de ontsteking er ook doorheen krijg, dat zou wel het netste zijn.............
Elektronisch
 
Beroerde foto, maar deze zit op de R60/6
IMG_20201022_183048853.jpg
 
whoehaahaaaaaa.......... alle tentamens en examens achter de rug....... over 6 weken hoor ik of ik mijn vak nog mag uitoefenen _O- _O-

Dus gaan we maar weer verder met belangrijke zaken........
Bekijk media item 1353101eerst bussie gedraaid en afgeschuind..........
Bekijk media item 1353102om de bobines toch wat lager te hangen, voornamelijk om iets meer ruimte te hebben voor de bedrading naar het zekeringskastje..........

toen de hele zooi afgemonteerd en op zijn plaats geschoven...........
Bekijk media item 1353097
Bekijk media item 1353096
Uiteraard een paar keer boutjes, ringetjes en moertjes uit mijn handen laten vallen.......... die ik dan ook gelijk kwijt was vanwege de verharende berk..........
Dus de boel maar even naar buiten gerold en de bladeren weggebezemt; de wanden lopen niet tot de grond omdat er geen fundering onder zit en er echt veel vocht door het terras omhoog komt, met een cm of 10 ruimte onder de wanden blijft alles lekker droog en kan het geheel voldoende ademen; alleen waait er dan ook wel het een en ander aan blad naar binnen deze weken
Bekijk media item 1353098Daarna de vloer iets anders neergelegd zodat ik iets netter kan werken...........
Bekijk media item 1353099
Nu alleen nog even de werkbank opruimen
Bekijk media item 1353100
Maar de komende tijd gaan er dus weer serieuze pogingen ondernomen worden om de electriek aan de praat te krijgen. De eerste onderdelen hebben hun vaste plaats, nu kan ik vanaf de zekeringskast uit de boel door gaan meten, uitzoeken wat wat is en het een en ander onder het dashboard vast gaan knopen tot er dingen gebeuren zoals brandende lampjes en startmotoren die reageren op de startknop, misschien ook nog wat kleinigheidjes zoals verlichting en richtingaanwijzers fixen enzo.............

Moet het toch tenminste voor elkaar gaan krijgen om ongeveer gelijk met Leo klaar te zijn......... heeft nu allemaal wel zo'n beetje lang genoeg geduurd.............
 
hangt er een beetje vanaf wanneer dat is, zelfs al heb ik de boel over een week aan de praat ik mag zoiezo tot na februari niet rijden...... toen de klassieker regeling voor de wegenbelasting werd verlegt van 25 jaar naar 40 jaar en ik dus in 1 keer voor twee motorfietsen weer wegenbelasting moest gaan betalen heb ik gekozen voor half-tarief, maar daar zit de voorwaarde aan dat die specifieke kentekens van december tot en met februari niet op de openbare weg gezien worden........
 
hangt er een beetje vanaf wanneer dat is, zelfs al heb ik de boel over een week aan de praat ik mag zoiezo tot na februari niet rijden...... toen de klassieker regeling voor de wegenbelasting werd verlegt van 25 jaar naar 40 jaar en ik dus in 1 keer voor twee motorfietsen weer wegenbelasting moest gaan betalen heb ik gekozen voor half-tarief, maar daar zit de voorwaarde aan dat die specifieke kentekens van december tot en met februari niet op de openbare weg gezien worden........
Slechte deal. Ik had kwart tarief. :P
 
hangt er een beetje vanaf wanneer dat is, zelfs al heb ik de boel over een week aan de praat ik mag zoiezo tot na februari niet rijden...... toen de klassieker regeling voor de wegenbelasting werd verlegt van 25 jaar naar 40 jaar en ik dus in 1 keer voor twee motorfietsen weer wegenbelasting moest gaan betalen heb ik gekozen voor half-tarief, maar daar zit de voorwaarde aan dat die specifieke kentekens van december tot en met februari niet op de openbare weg gezien worden........
Als ik het niet mis heb is genemuiden eerste weekend van april
 
misschien ik dan ook wel hoor............. maar ik dacht dat het half was;-) denk niet dat er regionale verschillen in de regeling zitten........... nou ja; nog twee jaar en dan is in ieder geval de Monza opnieuw vrij........
 
Net een kleine maar altijd leuke meevaller...... de bevestigingsbeugel van de EZS stuurdemper past ondanks de iets kleinere diameter 1 op 1 op de vork van Leo.......

Bekijk media item 1353151
Dus die gaan we zo ook maar eens spuiten.....

Bekijk media item 1353152
Bekijk media item 1353153zo gezegd zo gedaan, buiten natuurlijk veel te koud dus toen ze eenmaal hanteerbaar waren zijn de beugeltjes verhuisd naar de woonkamer.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen in paniek maat gebeld vanwege zijn spierballen; omdat tot onze grote verbazing de gisteravond door vrouwlief bestelde droger (levertijd 4-5 werkdagen) vanmiddag voor de deur stond en de bezorgers de wijze woorden spraken........... "nee mevrouw, wij brengen hem niet naar boven.............."

Inmiddels staat kreng boven, is maat na koffie en praatje weer opgerot en kunnen we eindelijk verder met wat we eigenlijk vanmiddag van plan waren............ soep koken van de italiaanse spaghettibende die mij verkocht is als een passende kabelboom

Eerst maar eens wat zooi eruit trekken..............
Bekijk media item 1353154
en dan aan de hand van de schema's eens kijken wat we met de zekeringskast aan moeten:
Bekijk media item 1353155
groene draad vanuit contact voedt 1 zekering en 1 gezekerde draad, het geheel voert stroom als het contact op "park" staat
bruine draad vanuit contact voedt 3 zekeringen en 4 draden, deze voert stroom met contact "on"
witte draad vanuit contact loopt ongezekerd via de on/off knop op het stuur (die is vervallen, dus doorverbonden) direct naar de ontsteking
de rode groep in de zekeringskast betreft origineel 2 zekeringen en 2 gezekerde draden en komt direct van de plus.........

Hier kunnen we nu dus uit gaan vinden hoe we een en ander aan gaan sluiten hierop, maar eerst effe lekker binnen zitten en warm worden _O-
 
en inmiddels hebben we een draaiende startmotor.......... en na een valse start........ met een startmotor die begon te draaien zodra je het contact aan zet? Hebben we nu een startmotor die reageert op de startknop als ik even een extra aarde leg;, normaal komt de aarde van onder het dashboard maar ik heb nog geen aarde in de boom op dit moment.

(de startknop van de SPII schakelt naar de massa, daarom heb ik wat moeite gehad destijds om de V11 knoppen aan de praat te krijgen; daar schakelt de startknop in de plus en deelt de massa aansluiting met de "dodemansknop" wat als je beide knoppen probeert aan te sluiten op een SP zorgt dat de startmotor altijd draait, draait als de dodemansknop aan is....... of er knetterende vonken onder het dashboard vandaan vliegen.............)

Dus de eerste bedrading vanaf het zekeringskastje is een feit.................
 
Terug
Bovenaan Onderaan