Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

vol goede moed met het doosje stekkers en het dasboard naar de werkplaats getogen............
Bekijk media item 1354748
Maar toen ik dat rubber eromheen stond te frommelen wist ik ineens weer wat ik gemakshalve al weken aan het vergeten ben...... dat de vorkpoten tussen de kroonplaten nog blank zijn en lelijk beginnen te worden en dat de bovenste kroonplaat ook nog gespoten moet worden.............

Potkrikje gepakt om het gewicht van de voorkant te halen............. dammm..... met een 15 inch voorwiel past het potkrikje niet meer; het is net 5mm te hoog om onder de voorkant van het frame te zetten; ik pakte 'm altijd op de EZS buis die de zijspan ophanging met de andere kant van het frame verbind, is mooi sterk punt en je hoeft niet aan het blok zelf te "tillen"

Maar even kijken volgende keer of het uitmaakt of de voorband goed opgepomt is of niet maar voor nu heb ik het even zo opgelost:
Bekijk media item 1354749Weten we als het dak naar beneden komt gelijk of ik destijds bij de bouw van de bijschuur gelijk had en dat de dakbalken zijn bedoeld om de bak te liften e.d. en niet om het volle gewicht van de oude dame op te pakken....... nou ja de druk is een beetje van het voorwiel af; dus de kroonplaat durf ik er nu wel af te halen.....

pittig detail wat nog leuk had kunnen worden (en wat 1 van de grootste risico's is van dit soort extreem lang lopende projecten) is dat de borgmoer ook nog niet op de kroonplaar zat, wat in de praktijk betekent dat de boel kan verdraaien en de kegellagers los komen te zitten.........

kroonplaat ligt er ondertussen dus zo bij........
Bekijk media item 1354750
Morgen maar weer voorzichtig op zijn plaats proberen te frotten......... en dan verder met de bedrading, wilde daarvoor eerst het rubber rond de tellers monteren zodat ik weet waar ik delen bedrading aan het frame van het dashboard vast kan zetten zonder dat die in de weg zitten....
Maar dat staat nu dus even on hold tot de lak droog genoeg is om de kroonplaat terug te kunnen zetten.....

Als alle banden goed op spanning zijn en het pot-krikje dan nog steeds niet past moet ik maar eens iets van een schaarkrikje gaan halen; je moet toch de voorkant op kunnen tillen als je wat werk hebt aan het voorwiel......
 
zo'n heel lage autokrik is ideaal voor dat doel. Lekker stevig en erg laag. laagste model hier is 10 cm van de grond. Daar kan ik alles meepakken zo'n beetje.

Benno
 
Ik heb zo'n schaarkrikje met een slinger. Harstikke primitief maar ook heel laag. Als ik dan nog hoger wil pak ik hem over met de pompkrik.
 
Ondanks ophangen was de onderste kroonplaat net genoeg getordeerd om de bovenste kroonplaat niet meer zonder moeite te kunnen monteren, aangezien ik het niet handig vond om een net gespoten kroonplaat met een rubber of kunststof hamer op zijn plaats te gaan staan rammen toch het potkrikje maar weer gepakt.......

Eerst een plankje onder het voorwiel:
Bekijk media item 1354751
Dan past de potkrik wel gewoon.........
Bekijk media item 1354752
En de kroonplaat kun je gewoon met de hand op zijn plaats schuiven als het gewicht van de voorkant is........
Bekijk media item 1354753
Na monteren van het frame van het dashboard zie je ook gelijk waarom het belangrijk is dat e.e.a van te voren op orde is; je kunt er met gemonteerd dashboard gewoon helemaal niet meer bij:
Bekijk media item 1354754Ook de bouten zijn in de kroonplaat geschroefd en lopen niet door, dus ook dat kan je niet meer vastzetten als het dashboard volledig afgemonteerd is..........

Maar ondertussen is wel het eerste kroonsteentje volledig vervangen door een echte stekker:
Bekijk media item 1354755
En zo hobbelen we rustig verder.........
 
Vorige week weer eens ouderwets HFT wezen trainen........ netjes binnen de geldende regels en dus NIET in wedstrijdverband.......

Maar deze week weer lekker de werkplaats in gedoken............ het gaat langzaam want het is rotwerk, maar zal toch een keer af moeten.
Bekijk media item 1354782Weer wat zaken versimpeld, de eerste stukjes gewikkeld en weer wat kroonsteentjes vervangen door fatsoenlijke stekkers..........

uiteraard onder toeziend oog van de arbeids-inspectie
Bekijk media item 1354779
Het eerste hoofdpijnpuntje vanmiddag alweer gehad; kroonsteen 1 op 1 vervangen door 4 polige stekker...... ruk de kruk....... waarom doet het achterlicht het nou weer niet meer?????
Ben ik wat vergeten? heb ik iets te veel versimpeld........... ??
Uiteindelijk bleek 1 pennetje in de stekker niet goed gekrompen te zijn en ging het achterlicht branden als ik aan het draadje wiebelde.
Pen uit stekker, voorzichtig open maken en opnieuw op draad krimpen.......... en zowaar; alles werkt weer.
 
Dáárom schiet het bij mij niet op! Mijn arbeidsinspectie is al een paar jaar dood'(
(nee, ik hoef voorlopig geen nieuwe, maar ik mis haar wel)
 
ps; er rust wel een vloek op........ want ook hier reageert een stekker anders als een kroonsteentje of heb ik het toch weer verkeerd aangesloten; maar dat is voor de volgende keer (dan kan ik ondertussen ook even zoeken of ik nog een andere knipperlicht automaat heb rondslingeren............) want na het vervangen van alle kroonsteentjes door stekkers en alles netjes intapen en vastzetten??? hoor ik de automaat niet meer klikken; is de frequentie wat aan de hoge kant en branden de kipperlichten maar heel kort....... (zowel de bandtijd als de interval is erg kort, knippert kort en snel.........)
en dat terwijl ik tijdens de werkzaamheden alle stappen steeds gecontroleerd heb........ dus de automaat zal wel stuk aan het gaan zijn; die is tenslotte ook al redelijk oud.
 
hoge frequentie van knipperen kan ook komen doordat er te weinig stroom wordt afgenomen, bv bij een kapot lampje of te weinig watt,s
 
Je hebt tegenwoordig hele mooie digitale clignoteurs. Heel regelmatig en niets meer wat kan vermoeien en doorbranden.
 
Dat weet ik, maar tot nog toe heeft alles goed gewerkt, links knipperde iets sneller als recht omdat daar nog maar 1 lamp is aangesloten (andere zit aan het kofferrek) maar ook daarbij hoorde je gewoon de automaat klikken, nu is het nog sneller en tikt de automaat niet meer........... dat is gewoon raar
 
Je hebt tegenwoordig hele mooie digitale clignoteurs. Heel regelmatig en niets meer wat kan vermoeien en doorbranden.
weet ik, gaat er ook in als de automaat inderdaad het probleem is; eerst even een andere originele erin (als ik die tenminste nog heb........) om andere zaken uit te sluiten.
 
Dat is een hele goede vraag.... maar gezien de enorme kosten heb ik net maar even een nieuwe besteld bij meneer Donckers....
 
Ik neem aan dat het bij jou ook zo'n tweepoot bi metaaltje is? Dat heeft de lokale bromfietsboer ook. Maar ja, je hebt nu al porto betaald. Of heb je nu iets moderns besteld?
 
Electronische besteld... voor 8 hele euros lig ik daar niet wakker van, had toch ook nog een stekkertje nodig.
 
Dus vandaag maar weer even verder gerommeld, laatste bedrading netjes gemaakt onder het dashboard en de rubber hoes er omheen gefrommeld:
Bekijk media item 1354793De opening voor het klokje is opgevuld met een plaatje aluminium en de alarmlicht schakelaar
Bekijk media item 1354798afgewerkt met een stukje kunststof
Bekijk media item 1354801
Dan maar eens kijken of het kuipje nog een beetje wil passen nu ook de stuurdemper gemonteerd is en de voorkant echt compleet afgemonteerd is met dashboard en clip-ons. Het nieuwe koppelings hendel bijvoorbeeld neemt iets meer ruimte in en door de andere voorvork zit de bevestiging van de stuurdemper aan de vork ook een stuk hoger en feitelijk in de kuip..
Bekijk media item 1354796
Bekijk media item 1354794
Bekijk media item 1354799
Ik vind het allemaal best netjes worden............
 
Laatst bewerkt:
Alles werkt nu inderdaad, nu is het een kwestie van de kabels van de ontsteking en dynamo netjes afwerken, chokekabels maken, ophanging achterspatbord en kofferrek afmaken, accu-bak afmaken, nieuwe benzine leidingen, enz........ enz........ ohja en feitelijk moet alles nog gespoten worden...........

verder heb ik gezien dat de gun-black die ik heb gebruikt voor de koppelingen niet echt werkt, de koppelingen beginnen te roesten.

en zo zijn er nog wel een paar details...... maar technisch begint het ergens op te lijken
 
Terug
Bovenaan Onderaan