Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

nu kan ik spacers maken om het achterlicht en de kont netjes vast te zetten en dan kan ik de mal gaan maken om de kont beter aan te laten sluiten op het zadel.
 
Ik dacht eerst waarom doe je die beugel niet via de binnenzijde van je spatbord, dan valt hij grotendeels weg, maar je kenteken komt er nog overheen.
 
via de binnenzijde komt ie ook wat te dicht naar de band en moet ik meer bochten maken om op de juiste plaats uit te komen, het achterspatbord is redelijk hoekig en iedere bocht/knik is een potentiele vervormer omdat ik zeker in het spatbord geen profiel kan maken......... iets met een achterband die een tikkie breder is als de 120 die Guzzi verzonnen had, zeker aan de linkerkant valt de band echt maar net binnen het spatbord.

Door de constructie van het spatbord, wat begint direct achter de (voormalige) accubak boven de versnellingsbak is dit het maximum wat ik de boel "scheef" kan trekken om een beetje bij de 4cm naar links geplaatste band te blijven zonder dat het heel zichtbaar is of ik in de knoei kom met de passing onder de kont, tussen de framebuizen en de positie van het achterlicht.....
Mijn geluk is een beetje dat het originele spatbord erg breed is als je bedenkt wat voor bromfietsbandje er van origine onder hangt........... daarom denk ik dat het net goed gaat. Als in de praktijk blijkt dat het spatbord te weinig over heeft aan de zijkanten en dat er teveel troep langs geslingerd wordt? dan moet ik maar eens een mooi weer rijder worden, dat is heel trendy en dan maak ik nog steeds meer kilometers als de afgelopen jaren.........

Als ik nu eerst een breder spatbord moet gaan ontwerpen en bouwen zijn we zo weer 5 jaar verder O-)
 
Dat is de flits in combinatie met een beugel die niet helemaal glad is omdat dat onder de kentekenplaat nienand boeit... en de kunststof houder is uiteraard niet gespoten
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels hebben we hele andere uitdagingen, vanmiddag alles onder de tank netjes gemaakt, gaskabels van nieuwe bochtjes voorzien met afdekrubbers en verstelmogelijkheid, nieuwe benzine slangetjes gemonteerd......
tank beetje verder gevuld en boel naar buiten geschopt.......

startte nog steeds slecht, maar sloeg wel aan en leek lekker te lopen, trilde wel meer als normaal, gaf af en toe nog een flinke plof en bleef absoluut niet zonder gas lopen..........
10 minuten aan de praat gehouden om de boel in ieder geval een beetje warm te krijgen.... maar tot mij grote verbazing is de linkercylinder na 10 minuten nog handwarm, zelfs de uitlaatbocht is hanteerbaar.......... dat lijkt me niet helemaal de bedoeling na 10 minuten op 1500 toeren..............

Bougies eruit,,,,,,,, rechter bougie donkerbruin tegen het zwart aan, linker bougie half wit half zwart...... electrode verbogen....... oeps........... waarschijnlijk laten vallen voor het monteren destijds, want het zijn nieuwe bougies.

electrode afstand vergroot tot de zelfde als rechts...... en voila.......... nu start de boel echt helemaal niet meer......... nog geen plofjes (nou dat is niet waar...... als je doorstart krijg je af en toe behoorlijke klappen van verzamelde damp die daar waar het niet hoort toch even verbrand...........)

bougies weer gedemonteerd, droog gemaakt, cylinders droog gestart, nog een keer proberen, niemand thuis........ ik zal toch niet links en rechts verwisseld hebben en dat dat nooit opviel omdat ie toch maar op 1 poot liep???
links en rechts gewisseld (simpel stekkertje naar ontstekingsmodule op de linker en rechter bobine verwisselen, is twee seconden werk)
Nog steeds niet starten, maar de klappen van verzamelde damp lijken harder en feller.......

voor nu ga ik maar eens een boek lezen (en misschien even opzoeken wat de electrode afstand van een 1000cc guzzi moet zijn, want hij is volgens mij wel iets te groot.......... maar de boel startte er op 1 cylinder wel mee..........

snappen doe ik het verder niet; de ontsteking is gloed nieuw, allebei de kanten vonken heel mooi, maar het zou dus zomaar kunnen zijn dat de boel niet goed op tijd staat; de ontsteking is natuurlijk gemonteerd op een los blok en nog nooit afgesteld.

Dinsdag als ik tijd heb maar eens even bellen met Lamers, en misschien morgen nog even proberen of ze weer start als ze er een nachtje over heeft kunnen slapen........
 
Laatst bewerkt:
O, wacht ging het daar over. Neu dat is oke. Maare je kentekenplaathouder.......




🤡
ohh, ja das een tweedehandsie; dat kunststof is wat verweerd, maar daar zie je achter de plaat toch ook niets meer van dus daar heb ik helemaal niets aan gedaan. Wilde deze omdat er Lamers opstaat en daar heb ik dit lijk destijds gekocht en ze hebben nu het blok gerestaureerd dus ik vond het wel passend om een beetje reclame te maken...........
Moest zoiezo een andere kopen omdat mijn kentekenplaat met kit vast zat in de oude en die de demontage niet heeft overleeft.......... die klik houders en een guzzi gaan niet zo goed samen: toen die dingen net verplicht waren ben ik in een week tijd 3x mijn kentekenplaat verloren; daarna heb ik hem met bison polymax ingesmeerd en voor de laatste keer op zijn plaats gedrukt....... deze keer ga ik iets minder lijm gebruiken 8)7
 
oke........ ngk geeft 0,6mm voor een Guzzi 1000.............. dus die staan op zeker verkeerd........... dalijk even voelermaatjes opsnorren
 
Met 0,6mm start ie belazerd, ploft als een malle, maar start in ieder geval weer; linkercylinder lijkt nu ook beter mee te lopen, pijp wordt wel heet, maar rechts is bijna direct blaren trekkend heet, dus de afstelling is iffi; maar in ieder geval werkt de boel weer, zei het dan niet heel enthousiast.......... de motor loopt ook redelijk ongelijk; zeker bij lage toerentallen hoort ze niet zo te trillen............ schudden ja......... trillen nee......

Moeilijk starten hoort niet, zeker met die dikke autoaccu was het altijd met 1 druk op de knop lopen......... maar voor nu eerst de rest maar afwerken, ik heb vonk, het start...... maar zolang er tijdens het starten en ploffen nog her en der dingen aframmelen is het geheel nog niet proefrit waardig...........

Bovendien kan het ook zo maar zo zijn dat het spul nog een tikkie verzopen is en daarom niet lekker start.
 
Beginnen bij t begin.
Eerst zeker weten dat alles goed afgesteld staat en dan pas verder proberen.
Klep timing, Klepspeling, ontsteking
 
Terug
Bovenaan Onderaan