Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Ik zou ook niet weten wat je met goed fatsoen aan een Magni kunt hangen. Misschien zo'n Franse bak waarbij de passagier op zijn rug ligt en kan turnen.
side-car-rallye-jacob-bacon-champion-2016_hd.jpg
 
Ik zou ook niet weten wat je met goed fatsoen aan een Magni kunt hangen. Misschien zo'n Franse bak waarbij de passagier op zijn rug ligt en kan turnen.
side-car-rallye-jacob-bacon-champion-2016_hd.jpg
Dat is een Choda -bak , word veel gebruikt voor rally's
He , die voorvork komt er bij mij ook in , is zijn laatste creatie , staat misschien een beetje vreemd maar naar het schijnt gaat dit heel goed :Y
 
Netjes hoor. Je ziet inderdaad nog wel wat inwerking maar als je straks alles gemonteerd hebt en lekker vet gemaakt zie je het niet meer.
 
Netjes hoor. Je ziet inderdaad nog wel wat inwerking maar als je straks alles gemonteerd hebt en lekker vet gemaakt zie je het niet meer.

Dat is niet gek, blok heeft genoeg pekel en andere shit gezien in de jaren dat het gewoon mijn dag-dagelijkse vervoer was....... het hoeft ook niet fabrieksnieuw, je mag rustig zien dat het gebruikt is......... ik vind het helemaal prima zo.

Alles is ook helemaal nagemeten en gecontroleerd nu, cardan is nog helemaal prima, van de bak wordt de schuifmof van de 3e versnelling vervangen. Krukas wordt licht geslepen, de oliepomp en de nokvolgers worden vervangen....... dus allemaal geen rare dingen voor een blok met een redelijke kilometerstand.......
 
Daar ga je straks weer heel lang veel plezier voor terug krijgen!
Ook een fijn gevoel dat je weet dat er mensen naar hebben gekeken en aan gewerkt hebben die weten waar ze op moeten letten
 
Goed nieuws en slecht nieuws.........

Eerst het goede nieuws......... de koppen zijn hartstikke netjes geworden.......
Bekijk media item 1349835
Bekijk media item 1349834
Bekijk media item 1349833
Bekijk media item 1349832
het slechte nieuws is dat de oude nokkenas te ver versleten is (en ca 80.000km geleden al een keer opnieuw geslepen vanwege pitting)....
Maar let vooral op de afstand tussen de drijfstang en de nok...........
Bekijk media item 1349837
Met de meegeleverde speciale nokkenas krijg je onderstaande situatie...........
Bekijk media item 1349836Dat gaat dus niet passen, de nokken zijn te hoog; waarschijnlijk is de nokkenas bedoeld voor een oude 850 Guzzi, die hebben een kleinere slag waardoor de drijfstang niet zo hoog in het blok komt.

Voorstel van Lamers is een gemeten en gecontroleerde gebruikte originele nokkenas, dus de kosten blijven beperkt, maar ik had gehoopt de WebCam te kunnen gebruiken omdat hiervan in de bijgeleverde documentatie wordt geschreven dat het vermogen hoger in de toeren komt te liggen en dat is ook precies het gebied waar je de puf wilt hebben met een laag cardan EN een kleiner achterwiel......
 
Dat komt wel heel erg kritisch tussen die nok en die drijfstang. Ik zou zelf niet kiezen voor die scherpe nokkenas. Ik rij graag op koppel. Je kunt in Nederland toch niet boenderen, je moet met de flow mee. Ik zou zelfs een tammere nokkenstok als standaard zoeken, als ik maar koppel heb.
Kan je de oude nokkenas niet laten chromen en harden?
 
Kan er niet iets van de drijfstang af. Op dat punt wordt hij het minst belast. Of is de interferentie meer dan op deze foto te zien?
 
Kan er niet iets van de drijfstang af. Op dat punt wordt hij het minst belast. Of is de interferentie meer dan op deze foto te zien?

wat je dus door de hoogte van de nok niet eens kunt zien is dat achter de plaats waar de nok de drijfstang raakt de drijfstang bout ook nog uitsteekt......
 
Dat komt wel heel erg kritisch tussen die nok en die drijfstang. Ik zou zelf niet kiezen voor die scherpe nokkenas. Ik rij graag op koppel. Je kunt in Nederland toch niet boenderen, je moet met de flow mee. Ik zou zelfs een tammere nokkenstok als standaard zoeken, als ik maar koppel heb.
Kan je de oude nokkenas niet laten chromen en harden?

Koppel is leuk, maar moet wel wat hoger in de toeren liggen, alleen al het lage cardan zorgt voor 5000rpm bij 120........ dat wordt nog meer met een kleiner achterwiel....

De oude nokkenas is al eens opnieuw geslepen en gehard vanwege pitting, dus daar zit niet meer genoeg vlees aan........ maar de scherpe past niet dus die discussie hoeven we niet eens te voeren_O-
 
wat je dus door de hoogte van de nok niet eens kunt zien is dat achter de plaats waar de nok de drijfstang raakt de drijfstang bout ook nog uitsteekt......

Het stuk wat uitsteekt heeft toch geen functie? Ik zou hen zelf ook niet zomaar durven inkorten trouwens....
Het is maar hoe graag je hem erin wil hebben
 
Het stuk wat uitsteekt heeft toch geen functie? Ik zou hen zelf ook niet zomaar durven inkorten trouwens....
Het is maar hoe graag je hem erin wil hebben

Het stuk wat uitsteekt houdt de beide helften van de het bigend lager bij elkaar............ ik zou dat eigenlijk wel functie noemenO-)
 
dan kan je toch beter een gewoon cardan gebruiken?

Met het laag cardan en het originele achterwiel was de top in zijn 4 hoger als in zijn 5............ dat betekend in mijn ogen dat een maatje kleiner achterwiel niet verkeerd is... bovendien.......... een 18 inch autoband die in de achterkant van een Guzzi uit 1985 past (standaard met 120 achterbandje........)...
Zelfs voor deze 16 inch band hebben we al redelijk moeten rommelen met de achterkant om het e.e.a. op zijn plaats te krijgen zonder hele heftige verbouwingen aan de stereo demping van de achterophanging...... maar vanwege het lage cardan wilde ik inderdaad niet naar de meer gebruikelijke 15 inch wieltjes onder een guzzi..... met eend bandjes enzo..
Heb gekozen voor de smalste leverbare 16 inch autoband; 175-55... staat heel mooi op de draadspaakvelg en is niet storend klein in de achterpartij van de Guzzi.
Omtrek vermindering is ca 15% als ik me mijn berekeningen uit het stenen tijdperk nog kan herinneren......

bij 120 zou ik dan tussen de 5500 en 6000 toeren uit moeten komen en bij dat soort toerentallen loopt een Guzzi erg mooi...........
 
Het stuk wat uitsteekt houdt de beide helften van de het bigend lager bij elkaar............ ik zou dat eigenlijk wel functie noemenO-)

Je bedoelt dat daar de boutkop zit?
Meestal is het een draadeind, dus daar maak ik dan een denkfout. Een Guzzi heb ik nog nooit uit elkaar gehaald
 
Dat kan toch niet kloppen. Als het hier niet past, past het toch in geen enkele Guzzi?
Of is dit bedoeld in combinatie met slankere drijfstangen of zoiets?
 
Ik snap het ook niet goed. Volgens mij hebben alle 850s en oudere 1000 cc modellen dezelfde slag. De 750 had een kortere slag (70)
De anderen hebben een slag van 78.
Jouw blok is toch een SP 2?
 
Terug
Bovenaan Onderaan