Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Ik reed zonder pols platen....... dus dat stuur wilde wel zwiepen...............
Tijdens mijn ombouw deze winter heb ik ook een tijdje er zonder gereden , ist toch wel een heel verschil hoor met of zonder
Als ik er zonder reed begon mijn stuur bij de minste oneffenheid te slaan . Nu zitten de platen erin en rij ik zonder handen over verkeersdrempels zonder dat mijn stuur slaat
Ps ik zie dat je weer een stuk verder bent , goed bezig
 
Zonder stuurdemper was mijn combi niet te rijden, bij bepaalde snelheden werd het stuur gewoon uit je handen geslagen........
Het zijspan wiel van een EZS compact staat redelijk ver naar voren en op mijn verzoek was het geheel afgesteld als "hoge" snelheids combi......... kreng liep 140 als op rails..............
 
Daar heb je wel een punt de mijne is nog niet goed afgesteld . Heb nu 1.5cm toespoor en trekt teveel naar rechts . Zal hem één dezer dagen veranderen naar 3cm en dan eens een tijdje zo rijden voor te kijken wat het heeft
Hoeveel toespoor had jij?

Fox
 
Sorry, geen idee van de afstelling; omdat het zijspan bedoeld was voor mijn dochter (vrouw zwanger en geen van beide een auto-rijbewijs) heb ik destijds de keus gemaakt om niet zelf te gaan zitten experimenteren maar heb ik mijn motor naar EZS gebracht en daar een leuk 2e hands bakkie gekocht en dat aan laten bouwen....
Heb dus geen idee van de gebruikte instellingen, nu moet ik zoiezo helemaal opnieuw beginnen vanwege de andere wielen en voorvork dus ik heb bij de demontage ook helemaal niks nagemeten.......
 
Hoi.

20mm heb ik mijne ook staan, nu, ongeveer, +/- ene mm.
Loopt daar prima mee.

Mijn vorige spannen stonden ook op die maat.

Ga je minder, dan loopt dat ding altijd naar rechts, ga je meer, wringt het bakwiel, slijt hard en duwt in het stuur.

groeten, Paul.
 
Jij rijdt met een normale telescoop vork toch? En met motorbanden?
Dan kan je beter de motor iets meer naar links laten hellen ipv nog meer toespoor.
 
Ligt een beetje aan waar je het meet. Ene meet het ter hoogte van de assen, de andere tussen achterkant achterband en voorkant voorband.
Dat is wel een verschilletje.
 
Mischien antwoorden op mijn topic kwestie van 3wheel zijn topic niet teveel vervuilen met mijn vragen
Sorry daarvoor aan 3wheel
Jij rijdt met een normale telescoop vork toch? En met motorbanden?
Dan kan je beter de motor iets meer naar links laten hellen ipv nog meer toespoor.
Ok zal ik eens proberen
 
Ligt een beetje aan waar je het meet. Ene meet het ter hoogte van de assen, de andere tussen achterkant achterband en voorkant voorband.
Dat is wel een verschilletje.
Goed punt. toen ik bij Ed Pols werkte maten we tussen achterkant achterband en voorkant voorband. In de handleidingen om zijspannen uit te lijnen die ik heb liggen wordt het ook zo gedaan.
 
Mischien antwoorden op mijn topic kwestie van 3wheel zijn topic niet teveel vervuilen met mijn vragen
Sorry daarvoor aan 3wheel

Ok zal ik eens proberen

Dat is toch geen probleem?? is voor mij ook alleen maar leerzaam omdat ik even een hooguit een paar weken ook weer zal moeten proberen om het spul soort van op poten te zetten....

De opmerking over de motor naar links hangen klopt overigens ook, met motorbanden is dat de eenvoudigste manier om te compenseren voor de remparachute rechts........ EZS had mijn motor ook redelijk "scheef" staan. Daarom wordt het voor mij ook een leuke uitdaging omdat met een 175 autoband achter mijn motor nu echt wel gewoon rechtop mag staan.......
 
Deze morgen extra vlucht gegeven aan moto haalt niet veel uit moto loopt recht bij 90km ga ik sneller trekt hij naar rechts . Het plan is toespoor vergroten naar 2.5 cm ipv 1.5 cm
Graag had ik hem rechtuit willen zien lopen rond de 120 a 130 per uur
Wat denken jullie?

Fox
 
Dat is toch geen probleem?? is voor mij ook alleen maar leerzaam omdat ik even een hooguit een paar weken ook weer zal moeten proberen om het spul soort van op poten te zetten....

De opmerking over de motor naar links hangen klopt overigens ook, met motorbanden is dat de eenvoudigste manier om te compenseren voor de remparachute rechts........ EZS had mijn motor ook redelijk "scheef" staan. Daarom wordt het voor mij ook een leuke uitdaging omdat met een 175 autoband achter mijn motor nu echt wel gewoon rechtop mag staan.......
jij gaat nu over naar een schommel toch?
dan zal je merken dat het leven veel stabieler gaat worden.

op basis van een schommel heb ik nu al een aantal zijspannen opgebouwd met standaard 15mm toespoor. Ik meet altijd thv de wielas.
ik leg een alu koker langs de motorbanden (als de achterband veel breder is even compenseren) en een koker langs het bakwiel.
De vlucht zet altijd op 0, dus de motor kaarsrecht op.

met een zijspan op motorbanden en normale telescoop zonder naloop verkorting blijft het altijd een veel zwaarder gevecht en moet je veel meer zelf compenseren om rechtuit te blijven rijden bij constante snelheid
 
Goed punt. toen ik bij Ed Pols werkte maten we tussen achterkant achterband en voorkant voorband. In de handleidingen om zijspannen uit te lijnen die ik heb liggen wordt het ook zo gedaan.

Je zou denken dat de raakvlakken met de straat bepalend zijn, maar het kan allebei. Alleen heb je het zonder afspraken over twee verschillende getallen die het zelfde kunnen zijn.
 
Je zou denken dat de raakvlakken met de straat bepalend zijn, maar het kan allebei. Alleen heb je het zonder afspraken over twee verschillende getallen die het zelfde kunnen zijn.
Ik denk dat het uiteindelijk weinig uit maakt. Je rijdt wat rond. Hang de motor misschien een beetje schuiner of rechter. En rijdt weer rond.
Gewoon de ene schoorstang een paar slagen en niks meten weet je. En dan de andere schoorstang genoeg om weer spanningsvrij te passen.
En zo ook met die teen-in afstelling. Je meet het op eoa manier. Je schuift het een 'stukkie' naar binnen of buiten . En rijden maar weer.

Als het niet te veel schuin hangt of wringt en je vind het lekker rijden, dan is het op de tiende milimeter voldoende perfect. O-)
 
De postbode is je beste vriend!!
Bekijk media item 1350286pakje van Lamers.....

Bekijk media item 1350280pakje van EZS....

Bekijk media item 1350287Dit moet dus.....
Bekijk media item 1350282hierin..........
Bekijk media item 1350284Maar moet uiteraard eerst op de juiste konttemperatuur gebracht worden........

De onderdelen van EZS zijn voor de zijspannaaf en schokbrekerophanging.......... maar ik ben te lui om naar de schuur te lopen voor de naaf......... die toch eerst schoongemaakt moet worden
 
Terug
Bovenaan Onderaan