Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

anyways.......... terug naar de echte wereld waar ik gisteren fijn een zijspan-combinatie op een krukje heb getild......... wat ook al niet zo'n slimme actie was voor iemand met een verrotte rug|(

het idee waar ik mee zat te spelen voor een compacte verbinding tussen de stabi en de swingarm van het span
Bekijk media item 1350910waarin het rubber in staat moet zijn om de hoekverandering op te vangen als de swingarm beweegt
 
Hier een net huisje omheen friemelen.
silentbloc.jpg
 
Zoiets ja, maar kan dat genoeg beweging hebben, de swingarm van het span is langer als het armpje van de stabi, dus bij de zelfde uitslag gaan ze een andere hoek maken; ze bewegen dus niet parallel......

doordat er heel weinig breedte beschikbaar is tussen frame en schokbreker heb ik geen ruimte om een haakse aansluiting op de stang te maken. Dus of de stang moet rechtstreeks ergens ingeschoven. Of en dat is mechanisch wel netter een reactiestang naar beneden met een gaffel op de stabi, dat kun je ook heel compact houden. Maar dan heb je aan de motorzijde een trekstang tussen de stabi en de achtervork en zit er aan de spankant een duwstang.....
Bekijk media item 1350912
Als de swingarm van het span mag duwen tegen de stabi terwijl de motor trekt? dan hoeft er misschien nuiet geimproviseerd te worden met blokjes rubber.
Vanmiddag in ieder geval even de tunnel zagen, dan ligt de bak weer op zijn plaats en kan ik exact bepalen hoe weinig ruimte er precies is.
 
trekstang of duwstang maakt vlg mij niet uit aangezien de torsie stang afhankelijk van li of re om bocht toch tegengesteld belast gaat worden. dus de ene keer druk en de andere keer trek. met zo'n rubber is mogelijk, kan me herinneren dat opel dat vroeger op div voertuigen had, een soort conisch rubber. en ja het slijt wel sneller.
 
Effe opzij dat stom stuk polyester.......
Bekijk media item 1350914
En dan eens kijken hoe het dan allemaal een beetje uitkomt met dat stangetje.....
Bekijk media item 1350915
Bekijk media item 1350918
Bekijk media item 1350919Afgezien van de afgezaagde bocht naar binnen aan de spankant past het alsof meneer MZ heeft overlegd met meneer EZS........

Dus knagen met die hap en tunneltje maken
Bekijk media item 1350923
Dan eens even kijken of het ook allemaal past als je de bak dan weer op zijn plaats mikt.........
Bekijk media item 1350924Gaat prima en gaat echt niet ten koste van de bagage ruimte zo achter de originele tunnel voor de framebuis en de (niet zo originele) accubak.........

Tape op plaatsen van de reactiestangen wijst uit dat het eenvoudigst is om rechts (aan de spankant) te werken met een reactiestang naar beneden die dan op het onderste bevestigingspunt van de schokbreker gezet kan worden........
Bekijk media item 1350925
Aan de motorzijde gaat de reactiestang dan naar boven.......
Bekijk media item 1350926
Aan de motorzijde moet de stang ietsje verlengd worden, anders komt de verbindingsstang erg schuin te staan en dat vinden de stangkoppen niet fijn.
Aan de spanzijde moet de bovenste bevestiging (daar waar de ruimte het krapst is) met een gaffel, de onderste kan gewoon met een stangkop.....
Maar goed het past allemaal heel aardig.........

Daarna nog even met het voorspatbord zitten rommelen maar daar ben ik nog niet helemaal tevreden mee, ik denk dat ie aan de achterkant iets hoger moet omdat de zijkant op sommige plaatsen wel erg dicht bij de band zit........... maar voor een standaard guzzi spatbord van een 16 inch wiel komt het niet eens zo gek uit boven dat autowiel........ misschien dat het uiteindelijk doorgezaagd en verbreed moet worden omdat er teveel zooi langs gaat maar dat zien we dan wel weer.......
Bekijk media item 1350928
Bekijk media item 1350929
stukkie bij beetje.........

dit weekend even stangkoppen e.d. bestellen en ook gelijk de stekkers voor de electra, dan even gaan zitten en goed na denken wat ik nog aan origineel spul nodig heb (gaskabels, koppelingskabel etc etc) en dan weer een lijstje naar Lamers.....
en eens even opzoeken wat voor rempomp er op zit en 1 maatje groter laten komen; statisch issie precies goed, maar als de wielen bewegen worden de zuigers net iets verder teruggedrukt en dan heb ik wel erg weinig reserve: het hendel trek je dan bijna tegen het stuur aan......
Nu hou ik van een remhendel met een lange slag (ik vind dat beter doseerbaar) maar je moet ca 1cm van het stuur blijven als je 'm volledig doorknijpt en nu heb ik maar een paar mm.....
Gelukkig kosten deze klassiek ogende brembo pompjes bijna niets omdat ze weinig gebruikt worden (iedereen wil radiale pompen en goudkleurige bling) dus zelfs als ik deze pomp niet aan een andere liefhebber kan slijten is er geen man overboord kwa budget......
 
Omdat er nu dus serieus polyester en laswerk aan zit te komen en ik dus niet in andermans garage met glasvezel en polyester wil gaan werken en ook eigenlijk geen zin heb om mijn autogeen zooi te gaan lopen verhuizen vanavond maar eens aandachtig naar mijn stormwandje gekeken.............

De aan flarden gegane zeiltjes zijn immers vervangen door dit geheel.........
Bekijk media item 1350938buren hartstikke blij, ziet er natuurlijk ook wat netter uit.........

Maar nadat de oude dame van zolder verhuisd was en weer op haar eigen nieuwe wieltjes stond bleek al snel dat even naar buiten rijden er niet bij was omdat het carter lager hing als de onderste balk die de deuren op zijn plaats hield...........
Toen maar aan 1 kant de balk weggehaald en in het midden een "deurstop" op de grond gemonteerd........ nu kon de oude dame buiten spelen............
Bekijk media item 1350939
Vanavond dus maar de andere deur ook losgemaakt en een nieuwe middensluiting verzonnen........ nu is de volledige opening weer beschikbaar...........
Bekijk media item 1350940
Zal alleen wel de scharnieren moeten vervangen want de deuren hangen vreselijk scheef, dat mag wel wat steviger als het ook af en toe gebruikt moet worden.........

Verder zal ik ook even een klein beetje op moeten ruimen, want zo gaat het niet passen.........
Bekijk media item 1350941
helaas heeft dat dus niet zo'n haast meer, maat met aanhanger die breed genoeg is heeft komend weekend geen tijd en in een boedelbakkie gaat het niet passen |(
Nou ja, er zijn nog wel wat kleine dingen die ik daar kan doen, maar metalen onderdelen maken gaat 'm dus even niet worden....... het is een goeie gast maar de werkplaats in zijn garage is gericht op houtbewerking, zit niet eens een "aambeeld" aan zijn bankschroef....... dus effe plaatje buigen en kloppen voor de lagering van de stabi?? dat kan ik rustig vergeten daar........
Eerst het ruitje dus maar eens af maken, wat druipers uit de verf polijsten, dat soort nuttige dingen_O-
 
Goed bezig toch? Niks zo makkelijk dan lekker thuis eraan werken, heb je alles van jezelf tenminste bij de hand.
 
Vandaag (gisteren dus, maar vergeten op verzenden te klikken......... ) het koekblik van de hoofdsponsor voor de apk weggebracht.......(en grote beurt, nieuwe banden, nieuwe remmen........oeff) en onder het mom van help de lokale ondernemer de winter door (of was het nou corona??) gelijk maar even nieuwe bak met vonken meegenomen daar........
Bekijk media item 1350964
En er werd een pakje bezorgt met wat ijzerwaren...........
Bekijk media item 1350965
Daar heb ik op gevoel maar even wat tussen gefrobbeld van 10mm machinestaal, zodat ik zaterdag wat te passen heb in verweggarageland.........
Bekijk media item 1350966
Deze week verder nog niet naar de motor geweest, maar die gaat ook voorlopig nergens heen
 
ondertussen is ook het laatste pakketje van deze maand binnen.(eerst bankrekening even laten afkoelen van de apk sponsoractie)
Bekijk media item 1350996
Bekijk media item 1350995de grootst leverbare rempomp die ik bij de leeftijd van de oude dame vind passen............

en ja oplettende lezertjes zullen zien dat dat exact dezelfde is als er nu opzit........ dat klopt ook; alleen heel stiekum weggestopt van binnen zit er een grotere zuiger in...... dit is een PS16
 
Houd die stangkoppen in de gaten. Wij hebben er wat gehad die er ook zo uitzagen, die waren al snel niet meer spelingsvrij. Nu gebruiken we deze, dat gaat beter

 
gebruik de brons-gelagerde exemplaren al best lang, in schakelsets en op remreactie stangen, voor de stabi zal de belasting vele malen hoger zijn; dus we gaan het wel zien, eerst maar eens kijken of ik het werkend krijg en daarvoor zijn deze koppen prima.
Zelf twijfel ik het meest aan de M10, als ik dat allemaal te wiebelig vind ga ik voor M12 dan is het dikte verschil tusse de cstang en de verbindingstukken wat kleiner

maar wel mooie link; ga ik zeker in de gaten houden
 
Laatst bewerkt:
gebruik de brons-gelagerde exemplaren al best lang, in schakelsets en op remreactie stangen, voor de stabi zal de belasting vele malen hoger zijn; dus we gaan het wel zien, eerst maar eens kijken of ik het werkend krijg en daarvoor zijn deze koppen prima.
Zelf twijfel ik het meest aan de M10, als ik dat allemaal te wiebelig vind ga ik voor M12 dan is het dikte verschil tusse de cstang en de verbindingstukken wat kleiner

maar wel mooie link; ga ik zeker in de gaten houden

Als je over bijvoorbeeld een klinkerweg rijd dan krijgt de stabilisatorstang heel veel korte klapjes. Soms ook wat korte hardere klappen. Daarin verschilt de belasting met die van remstagen.
Ik denk dat je daardoor vrij snel speling krijgt. Niet direct slecht voor de werking maar het wordt wel een rammelkast.
Dat zou weleens de reden kunnen zijn dat auto’s vaak rubber koppelingen tussen de stang gebruiken. Die gaan een stuk langer mee en dempen de klappen ook nog een beetje
 
Rammelkast zal wel los lopen...... guzzi blok is al niet helemaal stil van zichzelf, wat door die bak er naast ook al lekker versterkt wordt....... dus voor dat het rijwielgedeelte daar bovenuit komt???

Stangkoppen en gaffels e.d. zijn gewoon de meest compacte flexibele oplossing en zeker aan de bak kant heb ik erg weinig ruimte
 
Rammelkast zal wel los lopen...... guzzi blok is al niet helemaal stil van zichzelf, wat door die bak er naast ook al lekker versterkt wordt....... dus voor dat het rijwielgedeelte daar bovenuit komt???

Stangkoppen en gaffels e.d. zijn gewoon de meest compacte flexibele oplossing en zeker aan de bak kant heb ik erg weinig ruimte
Er kan nog lang over gefilosofeerd worden, we gaan het horen.
Gelukkig ben jij er een die ook zn ongelijk durf te delen. Ook in je eigen overwegingen.
We zullen het horen denk, tzt. De positieve ervaringen en de mindere.
 
Vandeweek maar 1 keer in de gelegenheid geweest om naar de motor te gaan......

even snel deze omgewisseld....
Bekijk media item 1351052
voor deze.............
Bekijk media item 1351054is nu een PS16, de grootste maat leverbaar in dit oude model..........

Daarna geprobeerd de reactiestangen voor de stabi te maken, want dus absoluut niet lekker ging, dus de knoop definitief doorgehakt en de rest van de week besteed aan het klaar maken van de schuur.........

Hang en sluitwerk is vervangen............
Bekijk media item 1351050
en de binnenkant netjes geschilderd.......
Bekijk media item 1351051
Bekijk media item 1351055
Morgen-ochtend gaan we de oude dame terughalen naar huis, zodat ik mijn metaalwerkzut en laszooi weer bij de hand heb.........
 
Vanmorgen van bevriende garagehouder speciaal aanhangertje geleend......
Bekijk media item 1351059
Bekijk media item 1351058
En de oude dame slaapt weer lekker thuis...........
Bekijk media item 1351060
Even kijken wat ik met de zijspanbak doe, ophangen of buiten zetten en dan de rest van het plaatwerk terug naar zolder zodat we de komende maand aan de gang kunnen met de electra.
Tot die tijd zijn er zat kleine onderdelen die nog gemaakt moeten worden voor de stabilisator maar die geen geld kosten O-)

Dit weekend maar eens overal plaatsje voor zoeken en de werkplaats opruimen.
 
Wel tussen het opruimen door (wachten tot de verf van de kastplank droog is, had rempomp liggen lekken........) even eerste stukkie prototype gefabriekt...........
Bekijk media item 1351062Ik begrijp dat dit niet sterk genoeg is als permanente oplossing, de dikte die overblijft van de stang als je er een 10mm gat doorheenjast is te weinig....
Maar zo kan ik wel proberen of het past en functioneert..... ik heb zelf geen draaibank dus ik wil geen 7 verschillende dingen moeten vragen aan Leo; ik wil eerst precies uitgevogeld hebben hoe het eruit moet zien en wat de afmetingen moeten zijn
 
eerste opzet............
Bekijk media item 1351066
Bekijk media item 1351065
Bekijk media item 1351064
Bekijk media item 1351063
Denk dat het stangetje aan de bakzijde wat langer moet, zodat de gaffel boven de framebuis en schokbreker versteviging zit, want nu gaat ie m denk ik raken.........
Maar dan moet het bevestigings punt aan de achtervork van de motor omhoog; want dat stangetje kan niet korter...........

Eerst maar even nadenken over de bevestiging van de scharnierpunten aan het zijspanframe.......... nu beweegt de hele stang omhoog, wat het wat lastig maakt om in te schatten of de armen van de stabilisator iets raken..........

Ondertussen even de bak ingepakt, anders is de hoofdsponsor bang dat er weer katten in gaan piesen.....
Bekijk media item 1351067
 
Nu ik er lekker bij kon; ook de remklauwtjes van het span maar weer even losgemaakt om de remleidingen netjes langs de schoorstang vast te kunnen zetten.

Maar ik denk dat ik dat 2e klauwtje wat ik uit de kast getrokken heb eerst maar eens moet reviseren voor ik de boel weer op zijn plaats zet O-)
Bekijk media item 1351082want dit lijkt me toch niet helemaal zoals het hoort...........
 
ohja...... en niet vergeten bij de waslijst volgende maand........ 2sets remblokken voor een kleine guzzi...........
 
Terug
Bovenaan Onderaan