Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Je blijft ook maar dingen zoeken om de motor maar in zijn hok te laten staan hé 😉

Haaks ventiel zeker?
Ik zie liever rechte ventielen met als je het moet op pompen een haaks opschroef bochtje.

G krachten doen rare dingen met zo haaks ventieltje.
 
Helaas is het inmiddels december en MOET ik het spul wel laten staan, klassiekerverzekering en overgangsregeling wegenbelasting (vrij geweest, tot ze de limiet naar 40 jaar haalden)
Dus dec, jan en feb. mag dit kenteken de weg niet op........

haaks ventiel was bewuste keus, daardoor kan ik de band wat makkelijker oppompen, maar gelijk na montage wist ik al dat het mis ging; toen ik het spul verplaatste hoorde ik een rare tik die ik niet thuis kon brengen........ paar keer luisteren, paar keer heen en weer rollen........ verdomd; het ventiel raakt de rechterremklauw.............

Wat niet werkt werkt niet, combinatie dubbele schijf, dikke klauwen en kleine voorvelg zal altijd behelpen blijven als je je band op moet pompen denk ik... Ga gewoon kijken wat we doen; Haan heeft de voorvelg voorzien van 2 ventielgaten, 1 in het midden en 1 in de zijkant, gebuik nu de gene in de zijkant, waarbij het haakse deel is om langs de remschijf te kunnen.
Misschien past recht beter en anders ga ik ondanks de kleine velg kijken hoe het gat in het midden uitpakt......

maar eerst gaan we met tape spelen, iedereen zegt dat het kan, haan wheels biedt het zelf aan voor hun oudere wielen (100 euro per wiel) en omdat ik toch niet mag rijden boeit het niet meer, lucht erin en als het volgende maand nog op zijn plek zit (de lucht) af monteren en achterwiel zelfde behandeling geven.

vandaag en morgen eerst even kijken waar ik het nieuwe bandenapparaat tegen de wand schroef; deze moet vanwege de mooie lepel echt in het midden van het wiel uitkomen en de huidige plaats van mijn houten variant op een bandenapparaat zit te dicht bij de werkbank, het wiel lag altijd schuin, alleen was dat geen probleem omdat er geen vaste lepel aan zit en ik zat te klootzakken met een losse houten wig.........
de druk is er nu gewoon weer even van af; dit jaar gaat niet meer lukken, jammer dan, er zijn momenteel wel ergere dingen aan de gang en uiteindelijk komt het heus wel een keer goed.
 
"nieuwe" bandenapparaat gemonteerd...
Bekijk media item 1357031
Bekijk media item 1357030daar passen al mijn andere wielen ook wel onder want die zijn allemaal kleiner en breder........

gelijk twee rekjes er naast gemaakt voor al die dingen waar je je normaal blind naar zoekt......... zoals balkjes om je remschijf van de grond te houden en kleine rommeltjes zoals bandelichters:
Bekijk media item 1357028
Bekijk media item 1357029Netjes compact langs de wand opgeruimd, toch altijd handig zo'n oud accurubber..........
 
En inderdaad, bijna exact een week nadat het pakket geleverd is....

rammelt de brievenbus...


Ik snap echt het hele probleem niet, is gewoon brievenbus post???

Anyways... Ze zijn helemaal bling bling


Vandaag komt er ook nog een rolletje tape binnen, zit alweer een paar weken tegen het voorwiel aan te hikken, daar moet een andere binnenband in want dit ventiel raakt de remklauw als ik het borgmoertje tegen de velg draai en het ventiel netjes recht zit...

binnenband hangt klaar, maar het is wat lastig om het voorwiel te verwijderen... Nu heb ik ander bandenapparaat geregeld wat ik toch wel wil proberen.... Dus ga ik gelijk voor de full monty en maak het wiel tubeless... (althans... Dat ga ik dapper proberen...... Denk ik.....)
Ik zou even mijn adres weghalen. Iedereen kan in dit topic zien wat er in je schuurtje staat en nu weten "ze" ook nog waar het te halen is.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk... gooi m uit je reply ook maar even weg... dat kan ik niet... de originele foto heb ik verwijderd.. bedankt... beetje suf
 
haaks ventiel was bewuste keus, daardoor kan ik de band wat makkelijker oppompen, maar gelijk na montage wist ik al dat het mis ging; toen ik het spul verplaatste hoorde ik een rare tik die ik niet thuis kon brengen........ paar keer luisteren, paar keer heen en weer rollen........ verdomd; het ventiel raakt de rechterremklauw.............

dan heb je veel geluk gehad , bij mij draaide hij ook maar 1of 2 x rond en het ventiel was stuk :-) ( achterwiel )
 
Vandaag zowaar een middagje aan de guzzi gewerkt....

eerst een fop-ventiel gemaakt van een magneet en een bout....
Bekijk media item 1357041
Bekijk media item 1357043En dat gaat zonder problemen langs de klauw....

Bekijk media item 1357040Dus voorwiel eruit....

Bekijk media item 1357039Maak jullie geen zorgen, de boel staat niet op het schaarkrikje, er liggen balkjes onder het carder...

nieuwe banden apparaat werk goed; band breekt netjes uit de velg...

Bekijk media item 1357035Maar na het vinden van 2 van dit soort plekken besloten dat gaan zitten spelen met dure tape om de velg dicht te krijgen waarschijnlijk niet gaat werken maar gewoon een andere binnenband erin gefrommeld...

Bekijk media item 1357042Maar dan met een kort en recht ventiel

Bekijk media item 1357044Nu maar even lekker een paar dagen laten staan, zal niet de eerste binnenband zijn die ik lek heb na montage....

heel stiekum speelt dat ook wel een beetje mee bij de "wens" die wielen tubeless te maken O-)
 
Lomp met een bandenwipper bij de eerste keer met de hand proberen een nieuwe en behoorlijk stugge autoband om een velg te wrikken??

het zit verder niet in het zicht (in de velgrand) en volgens mij doet het niets af aan de sterkte van de band

als ik zo de foto's bekijk van hoe dit ventiel zit?? Dan snap ik overigens niet helemaal wat ik met dat haakse ventiel heb willen bereiken?? Dat had alleen maar meerwaarde gehad bij het gat in het midden van de velg.
nou ja, voorlopig is het opgelost
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk... gooi m uit je reply ook maar even weg... dat kan ik niet... de originele foto heb ik verwijderd.. bedankt... beetje suf
Gedaan. Maar ik zag dat ik een link had naar jouw media folder, daar staat hij nog in. Ik weet niet hoe openbaar dat is, maar ik kan daar je adres nog lezen.
 
Vandaag zowaar een middagje aan de guzzi gewerkt....



Bekijk media item 1357044Nu maar even lekker een paar dagen laten staan, zal niet de eerste binnenband zijn die ik lek heb na montage....

heel stiekum speelt dat ook wel een beetje mee bij de "wens" die wielen tubeless te maken O-)


Ik vind er wel een onnatuurlijke knik zo in de binnenband zitten .
Normaliter wijst het ventiel natuurlijk recht naar het midden toe.

Ben benieuwd of je hem niet gaat afscheuren bij belasting.
De tijd zal dit leren.
 
Ik vind er wel een onnatuurlijke knik zo in de binnenband zitten .
Normaliter wijst het ventiel natuurlijk recht naar het midden toe.

Ben benieuwd of je hem niet gaat afscheuren bij belasting.
De tijd zal dit leren.

Kan best meevallen, ik heb ook auto's met binnenbanden waarvan het ventiel eigenlijk opzij moet zitten.
Binnenbanden in auto afmetingen is niet meer zo gangbaar dus ik heb (tractor)banden met het ventiel naar het midden zoals een motorfiets.
Gaat toch al jaren en kilometers goed.
 
Zal inderdaad wel meevallen, het is niet dat ik heb moeten trekken en doen om dat ventiel daar te krijgen, in eerste instantie zat ie wat scheef in de draairichting, toen heb ik 'm weer helemaal leeg laten lopen en een beetje met de band gerommeld en nu zit het ventiel gewoon recht voor het gat. De binnenband vormt zich heus wel naar de velg, en dit gat zit bijna op de zelfde plaats als het gat tussen de spaken, maar dan aan de zijkant van de spaakrand. En anders proberen we weer een andere binnenband of ga ik toch weer proberen de boel tubeless te maken

persoonlijk maak ik me meer zorgen over de ruwe binnenkant van moderne autobanden, die uiteraard al jaren niet meer ontworpen worden voor gebruik met binnenbanden, dit levert extra wrijving en een potentieel hoge temperatuur op.
 
Zal inderdaad wel meevallen, het is niet dat ik heb moeten trekken en doen om dat ventiel daar te krijgen, in eerste instantie zat ie wat scheef in de draairichting, toen heb ik 'm weer helemaal leeg laten lopen en een beetje met de band gerommeld en nu zit het ventiel gewoon recht voor het gat. De binnenband vormt zich heus wel naar de velg, en dit gat zit bijna op de zelfde plaats als het gat tussen de spaken, maar dan aan de zijkant van de spaakrand. En anders proberen we weer een andere binnenband of ga ik toch weer proberen de boel tubeless te maken

persoonlijk maak ik me meer zorgen over de ruwe binnenkant van moderne autobanden, die uiteraard al jaren niet meer ontworpen worden voor gebruik met binnenbanden, dit levert extra wrijving en een potentieel hoge temperatuur op.

daar zou ik me ook niet zo'n zorgen om maken.
Ik verwacht ook dat je niet heel snel rijd normaal gesproken met een zijspan.
Ik rij nu 15 jaar met de 'verkeerde" banden op auto's waar eigenlijk geen binnenbanden in mogen. Ook dagen achter elkaar op de snelweg, kruissnelheid dan wel maar 90 km/u. Maar niks te zien aan de binnenbanden. En ik doe er niet eens elke bandenwissel nieuwe binnenbanden in.
 
Hoop alleen toch wel dat de oude dame wat sneller is als 90.... technische top met dit achterwiel zou 150-160 moeten zijn
 
Tot 130km per uur ging het iig goed bij mij op de Goldwing, en minstens 10.000km mee gereden. Ik maakte me eerst ook zorgen, en nu dus niet meer.
 
Rond de 130 zal voor de oude dame toerental praktisch ook de maximum kruissnelheid zijn, met basso cardan, solo en 18inch achterwiel was de top (duitsland, onderweg naar Budapest) ruim 190 op de originele veglia teller, maar dan draait het blok 9200 toeren en dat is eigenlijk voor het mooi net iets te veel.....

dus met een 16 inch achterwiel en hetzelfde cardan ligt de magische grens wat lager uiteraard.
 
En een week later zit er nog steeds lucht in de voorband, dus deze binnenband heeft mijn wipperklunzigheid overleefd...
Bekijk media item 1357075Ook even een schuurpapiertje over de schijf en een beetje siliconenspray, die de roestplek was niet mooi...

De truuk bij montage van het geheel is dat je zorgt dat de remanker platen op zijn plaats zitten VOOR je het wiel tussen de vork frommelt......
Bekijk media item 1357071Als je eerst de rechter remankerplaat doet en dan begint met de as doorsteken zodat het wiel ongeveer op zijn plek zit krijg je de linker remankerplaat er niet meer tussen, dat wist ik wel...... Ooit..... Bij de vorige keer.... Dan toch O-)
Dus nu moest ik halverwege even overnieuw beginnen....

daarna even een sopje eroverheen om de witte plekken van slecht uitgepoetste polijst oefeningen weg te werken..
Bekijk media item 1357072
En dan staat de motor ook gelijk ver genoeg buiten om een beetje fatsoenlijk bij de achtervork te kunnen en waren de borgmoeren nog niet lang genoeg in mijn bezit om weer in het zwarte gat te belanden...
Bekijk media item 1357073
Bekijk media item 1357074Ik vind het netjes zo
 
En een week later zit er nog steeds lucht in de voorband, dus deze binnenband heeft mijn wipperklunzigheid overleefd...
Bekijk media item 1357075Ook even een schuurpapiertje over de schijf en een beetje siliconenspray, die de roestplek was niet mooi...

De truuk bij montage van het geheel is dat je zorgt dat de remanker platen op zijn plaats zitten VOOR je het wiel tussen de vork frommelt......
Bekijk media item 1357071Als je eerst de rechter remankerplaat doet en dan begint met de as doorsteken zodat het wiel ongeveer op zijn plek zit krijg je de linker remankerplaat er niet meer tussen, dat wist ik wel...... Ooit..... Bij de vorige keer.... Dan toch O-)
Dus nu moest ik halverwege even overnieuw beginnen....

daarna even een sopje eroverheen om de witte plekken van slecht uitgepoetste polijst oefeningen weg te werken..
Bekijk media item 1357072
En dan staat de motor ook gelijk ver genoeg buiten om een beetje fatsoenlijk bij de achtervork te kunnen en waren de borgmoeren nog niet lang genoeg in mijn bezit om weer in het zwarte gat te belanden...
Bekijk media item 1357073
Bekijk media item 1357074Ik vind het netjes zo
Geen gezicht....

Die nieuwe moeren...






Veul te glimmend. O-)
 
Och nu het niet gelukt is om het spul dit jaar op orde te krijgen is de haast er weer even af... kenteken mag in maart pas de weg weer op..
 
Terug
Bovenaan Onderaan