Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Bij de Goelette staan de as en de moer stil en draait het wiel ten opzichte van de moer.
Bij het spaakwiel draaien de asstomp en de moer mee met het wiel.
Dat maakt het verschil
Een Lada had het vroeger ook zo als de Goelette
 
De moeren draaien mee met het wiel, zoals bij elke auto. Dus ik snap dan niet wat je bedoeld.
De moeren zitten niet centraal zoals bij een spaakwiel, dat verschil zie ik wel.

Maar waarom de ene dan linkse draad moet hebben en de andere rechtse dat weet of begrijp ik niet.
 
De Lada had op het voorwiel conische lagers die met de moer afgesteld werden.
De as en de moer draaiden niet rond.
Op de linkerkant zat een moer met linkse draad en rechts was rechtse draad.
Dat was omdat, zo hebben ze het mij uitgelegd, wanneer het lager zou vastlopen dan zou deze de moer niet los maar juist vaster proberen te draaien.

Bij een wiel met een meedraaiende moer is het net andersom zoals @subtoon het gisteren heeft uitgelegd
 
Laatst bewerkt:
Gisteravond even gaan zitten om nu eindelijk de ontluchtingsslangen van de carter en bak in orde te maken....

Daarna had ik zo iets van: ik ga nog een keer proberen of ik de boel afgesteld en startend krijg.... want afgelopen maandag stond io bij de taxateur weer goed voor aap met een guzzi die nauwelijks start en niet stationair blijft lopen....
Eerst de rechterkant...

Dan de linkerkant... huhhhh... geen weerstand als ik de schroevedraaier draai???
Effe lampie pakken.....
Bekijk media item 1357555
Niet zo gek dat het niet wil starten...
Nieuwe luchtstelschroeven besteld....
 
Daarom denk ik eerder dat er bij het in elkaar zetten van de carburateurs (wat ik NIET zelf heb gedaan) iets mis is gegaan...
Ik rij ook al ruim 30 jaar Guzzi en ik heb dit ook nog nooit meegemaakt...

In combinatie met 2 mensen die er best verstand van hebben en de boel zelfs samen niet fatsoenlijk startend kregen??
 
Ik denk dat bij de laatste rit die schroef eruit gefloept is...
Want bij de eerste pogingen de boel af te stelle zat ie uiteraard gewoon op zijn plek...
Daarom is het raar....
 
Dan zal het veertje er niet in gezeten hebben.

De opbouwe moet zijn over de stelschroef, veertje, ringetje en o-ring.

Maar ga er van uit als je zegt complete setje, dat je dit alles besteld hebt.
 
Nieuwe luchtstelschroeven erin... 3.5 slag open....
55 stationairsproeier erin.....

Beetje choke.... beetje gas.... knoppie drukken en brullen met dat hok...

Leo had dus helemasl gelijk.... met deze ontstekingscurve... (speciaal voor zijspangebruik vollgens het silent hektik boekje) is de standaard stationairsproeier te klein.....

Wel nog even het droomblok gezien voor de oude dame.....
Bekijk media item 1357557
Beetje jammer dat er nog een redelijk stevig geprijsde daytona omheen zat😉
 
3.5 slag vind ik persoonlijk veel voor deze carb. Kan ernaast zitten.

Meestal zit het in de buurt van de 1.5 of 2 slagen.

Maar mooi dat het probleem iig opgelost is.
 
3,5 is wat ik in mijn hoofd had.... Kan er ook gewoon naast zitten, maar in ieder geval start ze ermee....


had geen zin om het op te zoeken of de boel echt serieus af te gaan staan stellen, wilde alleen even snel weten of we in de goede richting aan het denken waren..., twijfelde niet aan het oordeel van Leo, maar wel of wat ik mee genomen had groot genoeg zou zijn.... En of ik de stationair sproeier zou kunnen vinden...

carburateur technisch heb ik de meeste ervaring met de kleine guzzi's... Deze 36ers heb ik er destijds zo van de plank opgegooid, behalve de naald een standje hoger heb ik er nooit iets aan gedaan....
 
Laatst bewerkt:
In mijn boekje staat twee slagen als basis. Maar uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, het is alleen maar om de eerste keer te kunnen starten.
Beetje jammer dat er nog een redelijk stevig geprijsde daytona omheen zat😉
Ik denk dat ik ga beginnen met het bokje.
 
Ja, ook de ringetjes... Dit waren overigens de verkeerde schroeven, (te lang).... Vandaar even naar Nijmegen heen en weer.... En toen gelijk maar wat sproeiers meegenomen....

wat betreft de slagen kan het ook heel goed zijn dat ik een denkfout maak en (vroegahh) 3 telde aan de hand van de gleuf in het stelboutje... En dat is dan 3x 180gr.... Nu heb ik een verfvlek op de schroevendraaier gebruikt en heb ik de boel 3 (en een half) keer 360gr verdraaid....

maar dat is makkelijk te proberen.. vraagje aan de experts? Verder open is meer lucht en dus armer of meer brandstof en dus rijker??
 
Bij een Delorto is het een mengselschroef. Hoe verder uit hoe rijker. Daarom moest in eerste instantie die schroef zo ver uitgedraaid worden, de sproeiers waren te klein. Nu zitten er grotere in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan