Zwarte olie - vervangen

Errorken

MF'er
21 apr 2004
74
0
De olie van mijn moto ziet zwart, hoewel hij in december (voor hij op stal ging) een beurt gehad heeft. Sindsdien is er maar enkele malen mee gereden.

Het feit dat de olie nu al zwart ziet kan te wijten zijn dat ze de olie gewoon niet vervangen hebben of dat er nog vuile olie inzat terwijl ze er nieuwe op deden. Nu zou ik zelf de olie eraf laten en er nieuwe opdoen.

Mijn vraag:

- Als de olie eraf is, kan ik het carter reinigen met iets ? Of moet ik er gewoon twee maal olie op doen ? één maal als reiniging, er weer aflaten en dan opnieuw op doen. Zoja, wat kost dat die olie ?

- Moet ik mijn olie filter eraf nemen (vervangen) als ik de olie vervang ?

- Het vijsje onderaan de carter waar je de olie aflaat, moet dat vervangen worden eenmaal als je het eraf gehaald hebt ?
 
motor enigszins warm rijden
aftapbout los
filter los
ff laten staan
nieuw filter op en randje beetje insmeren met nieuw olie
aftapbout vast met nieuw ringetje
olie vullen met hoeveel heid die voorgeschreven is
laten draaien
kijken of olie op peil is
klaar
 
Motor warmrijden, daarna de warme olie eruit laten lopen.
Dan oliefilter eraf halen en nieuwe erop zetten. Even de ring van de filter insmeren met wat olie. Zijn maar een paar druppels, dat is genoeg.
Daarna doppie van je carter weer dichtdoen en nieuwe olie erin.
Oliefilter hoeft in principe niet altijd vervangen te worden, maar voor die 10 euro zou ik niet tobben en gewoon lekker vervangen.
 
1 ik zou de olie vervangen ja
2 je hoeft je carter niet echt te spoelen (er is wel een soort flush voor, maar dat heb je eerder nodig als bijv. je koppeling is vergruist)
3 je motor warm rijden, en olie aftappen
4 altijd je olie filter vervangen en rubberring liever ook, deze insmeren met olie voor het monteren.
5 altijd het afdichtringetje vervangen (aan je olieaftap plug)
6 draai je aftapplug nooit te HARD vast (ivm doordraaien, en dan ben je echt NIET blij)
7 motor warm, olie eruit, DOP EROP (met nieuw ringetje), oliefilter eraf en vervangen. Olie erin, ff 5 minuten in het filter laten trekken, en weer bijvullen.

suc6
 
Ok, die oliefilter, is die eenvoudig los te krijgen ?
Het gaan over een 954 cbr '02 . In het service manual spreken ze van een speciale tool ed en dat die ook aangedraaid dient te worden met een bepaalt moment...
 
Ok, die oliefilter, is die eenvoudig los te krijgen ?
Het gaan over een 954 cbr '02 . In het service manual spreken ze van een speciale tool ed en dat die ook aangedraaid dient te worden met een bepaalt moment...

Je hebt er een oliefiltersleutel voor.
Ik weet eigenlijk niet of het ook anders kan, ik heb die gewoon gekocht. Kost ook 10 euries ofzo. De meeste zaken hebben die wel op voorraad. Vaak zijn ze merkgebonden, zo kan ik met deze sleutel alle suzukifilters vervangen.
 
Ok, die oliefilter, is die eenvoudig los te krijgen ?
Het gaan over een 954 cbr '02 . In het service manual spreken ze van een speciale tool ed en dat die ook aangedraaid dient te worden met een bepaalt moment...


Ojah, klopt, dat is een soort DOP die 6 of 8 hoeken heeft.
Zonder kan je je oliefilter wel loskrijgen, want die gooi je toch weg. Maar die nieuwe erop zetten, tsja koop zo'n dop (7 euro ofzo, past op een ratel) of klooi wat met een handoek en griptang?
 
Ok, die oliefilter, is die eenvoudig los te krijgen ?
Het gaan over een 954 cbr '02 . In het service manual spreken ze van een speciale tool ed en dat die ook aangedraaid dient te worden met een bepaalt moment...

Zal wel standaard Honda filter zijn, kun je overal krijgen, origineel of imitatie. Los met een oliefiltersleutel (of schroevedraaier er door rammen :X , maar wel goed doen dan.) Filtersleutels heb je met kettingen en banden en je hebt ook een soort doppen die over het filter passen.

Vast doe je ze met de hand, goed handvast is vast genoeg.

Ik heb zelf een k&n oliefilter. Daar zit een zeskant op en dat is erg makkelijk loshalen met mijn spaghettachtige voorbochten. Bij sommige motoren loopt dat zo vervelend dat zo'n riempjesoliefiltersleutel niet te gebruiken is. En zo'n dop heb ik niet en wil ik niet kopen of voor naar de motorzaak rijden om te lenen. Dan is k&n wel handig.
 
overigens wil zwarte olie niet zeggen dat ie slecht is. Je kunt er nieuwe olie ingooien maar na een paar keer rijden is die ook weer gewoon zwart ;)

Nee, maar het geeft mij wel een indicatie wanneer er nieuwe op moet. Op mijn vorige was deze namelijk altijd doorschijnend.

Of het kan het misschien gewoon zijn dat er zwarte olie in is ? :X

Btw: de oliefilter is zeskant
 
Als ik nu de olie vervang zonder de olie filter te vervangen en ik laat hem een beetje draaien met de nieuwe olie. Daarna laat ik deze eraf en doe er nieuwe op. Zou dit ook werken ? Of zit er in die olie filter een heel deel olie die er niet afgaat zonder te vervangen ?
 
dit is zo'n speciaal oliefilter loswrik ding

HPIM1626.JPG

HPIM1627.JPG


maar hiermee wil het ook wel nog lukken

HPIM1628.JPG
 
Als ik nu de olie vervang zonder de olie filter te vervangen en ik laat hem een beetje draaien met de nieuwe olie. Daarna laat ik deze eraf en doe er nieuwe op. Zou dit ook werken ? Of zit er in die olie filter een heel deel olie die er niet afgaat zonder te vervangen ?

In je oliefilter zit ongeveer 0,3 liter olie.
Dit blijft er dan natuurlijk in zitten en vermengd zich met de nieuwe olie.
Daarom vervang ik het filter gewoon altijd.
 
Een nieuw olie-filter... moest die niet hand-vast worden aangedraaid?
Dacht zoiets te hebben gehoord.

Loskrijgen is een koekie. Schroeverdraaier erdoor rammen. Je gooit m toch weg. Heb je geen supah-dupah tools voor nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan