Zwarte onderdeeltjes Yamaha opnieuw behandelen?

Sideswipe

MF veteraan
17 jun 2011
1.917
67
Gliese 581d
Goedenmiddag

Weet iemand hoe de behandeling heet van de coating van zwarte kleine metalen onderdeeltjes op Yamaha motoren?

Het lijkt op een soort anodiseer laag maar dan een soort zwart (eigenlijk heel donker antreciet met een groenige gloed erin) De meeste boutjes, beugeltjes en olieleidingkoppeling zijn zo gecoat.

Is deze opnieuw aan te brengen, oftewel kan ik een handje van dat spul ergens naar toe brengen zodat deze opnieuw behandelt worden.



ben benieuwd naar de tips....
 
blauwen ken ik wel maar dan wordt het zwart/donker blauw.
deze behandeling komt veel voor bij wapens (heb het ook met m'n pistool gedaan).
is dit wat je bedoeld?

zo ja stuur me maar een pb, dan heb ik nog wel wat tips ;)



GR NEMO!
 
En....Niemand weet 't ;(
Ik heb al zitten zoeken op google en wiki maar het is geen verchromen en ok niet verzinken (dat ziet er anders uit)

Jawel, dat heet "cadmeren". Er wordt een laagje cadmium over de schroeven/moeren aangebracht, dat geeft ook die groenige laag.
Volgens mij mag dat sinds kort zelfs niet meer, alleen voor bijzondere toepassingen, bv. militair en in de lucht- en ruimtevaart.
 
Gewoon zwart laten annodiseren. Coaten kan natuurlijk ook, maar annodiseren komt meer in de buurt van het originele. Persoonlijk vind ik het nog mooier ook.

Zijn mooie klusjes voor in de winter!
 
Ik denk ook dat het gepassiveerd is.. Hier het relaas..

Passivating black.. In the proces Chrome 6 was used for many years.. The sodium dichromate quench that contains Hexavalent Chrome 6, a known carcinogen.

Mag dus niet meer gebruikt worden..
 
Probeer eens of Noverox AX (anti-roest coating, overschilderen onnodig) op een rommelkist-boutje een aanvaardbaar resultaat levert; gaat er wittig op en vreet zich matzwart vast op/in ijzer.

Je vult geen woonplaats in je profiel in ... zit je dicht bij Sittard dan wil ik wel gaan zoeken naar mijn flesje voor de proef, spul was vies duur.

http://www.docstoc.com/docs/8947959/NOVEROX-UNIVERSAL-ROEST-STOP-AX
 
Laatst bewerkt:
blauwen ken ik wel maar dan wordt het zwart/donker blauw.
deze behandeling komt veel voor bij wapens (heb het ook met m'n pistool gedaan).
is dit wat je bedoeld?
zo ja stuur me maar een pb, dan heb ik nog wel wat tips ;)

GR NEMO!

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt maar of het hetzelfde is? Is het mogelijk om een bakje met losse spullen weg te brengen om dit te laten behandelen? (je PB staat uit)


Jawel, dat heet "cadmeren". Er wordt een laagje cadmium over de schroeven/moeren aangebracht, dat geeft ook die groenige laag.
Volgens mij mag dat sinds kort zelfs niet meer, alleen voor bijzondere toepassingen, bv. militair en in de lucht- en ruimtevaart.

Het lijkt idd wel heeeel donkergroen/antreciet maar dat zie je dan alleen als het wat ouder is en er iets echt zwarts naast houd...maar op nieuwe yamaha's zie ik het ook nog zitten. Of is het heel sinds kort dat het niet mag.

Ik denk dat het gepassiveerd is.

Ik denk ook dat het gepassiveerd is.. Hier het relaas..

Passivating black.. In the proces Chrome 6 was used for many years.. The sodium dichromate quench that contains Hexavalent Chrome 6, a known carcinogen.

Mag dus niet meer gebruikt worden..
Zou ook kunnen. Is dat een glanzende laag? Het zelfde dus dat ik het wel op nieuwe motoren ook zie of is dat nog oude voorraad.


Gewoon zwart laten annodiseren. Coaten kan natuurlijk ook, maar annodiseren komt meer in de buurt van het originele. Persoonlijk vind ik het nog mooier ook.

Zijn mooie klusjes voor in de winter!

Kan anodiseren met metaal? Van de remleiding koppelingen weet ik dat het bestaat. Heb zelf ook spiegler remleidingen en probolt kuipboutjes maar dat is allemaal aluminium.

Met coaten (spuiten) vind ik het nadeel dat het bij schroeven en bouten gaat bladeren.

Probeer eens of Noverox AX (anti-roest coating, overschilderen onnodig) op een rommelkist-boutje een aanvaardbaar resultaat levert; gaat er wittig op en vreet zich matzwart vast op/in ijzer.

Je vult geen woonplaats in je profiel in ... zit je dicht bij Sittard dan wil ik wel gaan zoeken naar mijn flesje voor de proef, spul was vies duur.

http://www.docstoc.com/docs/8947959/NOVEROX-UNIVERSAL-ROEST-STOP-AX

En dat blijft ook zitten op boutjes etc of moet je dat dan om de zoveel tijd herhalen?
Zit zelf in het midden van het land maar kom soms eens naar het zonnige en gezellige limburg. Toevallig morgen naar "Remunj" ;) en Venlo maar ik kom wel een paar keer per jaar die kant uit. Als het mogelijk is om één boutje te testen.....


@ALL. Top :) voor de reactie's Ik wil dus graag al dat kleine grut (schroefjes/koppelingen en beugels) van de motor af halen en dan een bedrijf zoeken om ze opnieuw te behandelen zodat het weer als nieuwe eruitziet......De motor heeft voor het eerst en eenmalig een winter onder een afdak buiten moet staan wegens een verbouwing (daarvoor in verwarmde garage) maar precies die onderdelen zijn wittig uitgeslagen.


Is het wel mogelijk om de behandeling op nieuw te doen? (bij cadmeren en pasiveren)


Dus zou kunnen zijn :
-Cadmeren
-Pasiveren.

Opties:
-Zwart Anodiseren
-"Blauwen"
- Roeststop
 
Ik denk ook dat het gepassiveerd is.. Hier het relaas..

Passivating black.. In the proces Chrome 6 was used for many years.. The sodium dichromate quench that contains Hexavalent Chrome 6, a known carcinogen.

Mag dus niet meer gebruikt worden..


Ook ff gezocht en hier staat ook e.e.a.: Chromateren - Wikipedia

Idd is het 6voudige chroom verboden (kankerverwekkend)

Dit vond ik ook nog.....Zou dat het kunnen zijn want is de corrosie bestendigheid beperkt aangezien juist deze onderdelen lelijk zijn geworden.
Chemisch zwarten - Wikipedia
 
vandaag 1 bout + 1 moertje voor de schokdemper vast te zetten aan't link syst. besteld
effe aftikken ; 10,04 euri :(
wel origineel Yammer

voor kuipruit rubber well nuts
wordt ook zo'n lachprijs gevraagd

heb al mijn gecorrodeerde boutjes gezandstraald
en daarna gespoten met grondverf en daarna Motip Eloxal spray
(industriële lakken) afgelakt
is toch niet zo sterk als beweerd
afbladderen blijft een probleem
zoek ook een goede (& goedkope) manier om
de kleine bits en bobs duurzaam tegen oxidatie te verzegelen

nieuw kopen vind ik een onverantwoorde aanslag op m'n portemonnee
 
Laatst bewerkt:
Er is nog wel een andere oplossing ,nieuw kopen bij Yamaha. :Y

vandaag 1 bout + 1 moertje voor de schokdemper vast te zetten besteld
effe aftikken ; 10,04 euri :(
wel origineel Yammer

voor kuipruit rubber well nuts
wordt ook zo'n lachprijs gevraagd

heb al mijn gecorrodeerde boutjes gezandstraald
en daarna gespoten met grondverf en daarna Motip Eloxal spray
(industriële lakken) afgelakt
is toch niet zo sterk als beweerd
afbladderen blijft een probleem
zoek ook een goede (& goedkope) manier om
de kleine bits en bobs duurzaam tegen oxidatie te verzegelen

nieuw kopen vind ik een onverantwoorde aanslag op m'n portemonnee


Heb ik naar gekeken. Op Motorcycle Parts of Aprilia, Piaggio, Yamaha, Honda, Suzuki, Kawasaki | www.oemmotorparts.com kun je de prijzen opzoeken.

Nu is het voor de boutjes en moertjes nog wel te doen (al betaal in verhouding veel te veel geld). Maar de beugeltjes en helemaal de olieleidingkoppelingen (externe olietank vanwege drysump) zijn helemaal schrikbarend duur.
 
Laatst bewerkt:
@Sideswipe.
De delen die je niet kan anodiseren zou je kunnen verzinken, in zwart.

Nieuwe kopen zou ik zeker niet doen. Voor die prijs kun je net zo goed RVS bouten en moeren halen.
Plus dat je dan binnen no-time weer met hetzelfde probleem zit, want de afwerking van die originele Yamaha bouten en moeren is gewoon slecht.
 
@Sideswipe.
De delen die je niet kan anodiseren zou je kunnen verzinken, in zwart.

Nieuwe kopen zou ik zeker niet doen. Voor die prijs kun je net zo goed RVS bouten en moeren halen.
Plus dat je dan binnen no-time weer met hetzelfde probleem zit, want de afwerking van die originele Yamaha bouten en moeren is gewoon slecht.


Dat blijkt. De rest van de motor is nog zgan ;)

Gewone metrische boutjes kun je nieuw kopen maar de schroefjes waar bijv. de schakelaarbehuizing gemonteerd zijn op het stuur (kruiskop) kun je toch niet in RVS kopen?
 
chemisch zwarten perhaps?
Afb027.jpg

Afb028.jpg

IMG_4223.jpg


IMG_4222.jpg

IMG_4221.jpg
 
Probeer eens of Noverox AX (anti-roest coating, overschilderen onnodig) op een rommelkist-boutje een aanvaardbaar resultaat levert; gaat er wittig op en vreet zich matzwart vast op/in ijzer.

Je vult geen woonplaats in je profiel in ... zit je dicht bij Sittard dan wil ik wel gaan zoeken naar mijn flesje voor de proef, spul was vies duur.

http://www.docstoc.com/docs/8947959/NOVEROX-UNIVERSAL-ROEST-STOP-AX
Iemand uit Sittard, met zo'n onderschrift? Dat versjtoan iech neit....
 
Terug
Bovenaan Onderaan