zwarte rook uit 1 uitlaat

Moen

Rookie
18 mei 2003
26
0
's Gravenzande
Ik ben nu bijna een jaar in het bezit van een Honda shadow VLX600.
Deze motor kon ik voor niet teveel overnemen,nu na een jaartje ziet hij eruit als nieuw.
maar van het begin af aan komt er uit 1 uilaat, (de voorste cilinder) bij gas open trekken, zwarte rook uit de uitlaat.
Het olie verbruik is nihil, heb er ondertussen ong. 200 miles probleemloos mee gereden.
Wel heb ik bij olie verversen, er motorflush ingedaan voor ik de oude olie eruit hebt getapt.
Dit heeft een beetje geholpen, maar bij stilstand even het gas opentrekken, komt er een zwarte walm uit de uitlaad (je ruikt het ook).
Is er iemand, die weet of ik er iets aan moet doen of laten doen.
ER zitten open pijpen onder, en bij gas opentrekken is het niet van jeng, maar hij gaat een beetje haperend, voor de rest loopt hij goed.
Is dat normaal bij deze chopper ??

gr Ton
 
zwarte rook is waarschijnlijk benzine... Ik denk dat je je carb's moet (laten) afstellen en je bent van het probleem af. Ze zullen nu te "rijk" staan.

Succes!

Robert
 
Tijdens een tourritje zag ik dit ook bij een motor. Hoorde toen dat als het de uitlaat aan de standaard-kant is, dit aan het schuinstaan van de motor kan liggen.

Meer weet ik er niet van, maar misschien dat iemand hier er wat over kan zeggen.

;)
 
ik heb het ook eens bij een ander zien gebeuren..... toch leuk om ff te lezen wat het dan is :)

twas overigens bij diegene die ik zag geen zwarte rookwolk... dat was een zwart rookgordijn ik zag geen hand voor ogen meer iid :X
 
Zwarte rook klinkt naar onvolledige verbranding. Hoogstwaarschijnlijk zit er iets fout in een van beide carburateurs; de ene cylinder krijgt meer benzine dan de ander (of minder lucht).

Controleer dit eens door beide bougies eruit te schroeven, en de kleur ervan te vergelijken. 't zou me niks verbazen als er eentje mooi (koffie met melk) bruinig is, en de ander pikzwart.

Als dat zo is, dan moet je de carbs schoonmaken en synchroniseren, en eventueel de luchtinlaatkanalen en uitlaatkanalen controleren op verstoppingen.
 
Het meest waarschijnlijke is inderdaad dat de carburateurs afgesteld danwel gesynchroniseerd moeten worden zoals de eerdere reply's ook al vermelden.

Een tweede mogenlijkheid is ietwat simpeler, ik weet niet hoe lang de bougies er al inzitten maar het zou kunnen dat die van de voorste cilinder gewoon op is en een slechte vonk trekt.
Of dat de bougiedop geen goed contact met de bougies maakt waardoor er door vonken trekken tussen de bougie en die dop er maar bar weinig overblijft voor de vonk van de bougie en dus een slechte verbranding opleverend ;)

Geen idee of dit het is maar het zou een mogenlijkheid kunnen zijn.
 
Het meest waarschijnlijke is inderdaad dat de carburateurs afgesteld danwel gesynchroniseerd moeten worden zoals de eerdere reply's ook al vermelden.

Een tweede mogenlijkheid is ietwat simpeler, ik weet niet hoe lang de bougies er al inzitten maar het zou kunnen dat die van de voorste cilinder gewoon op is en een slechte vonk trekt.
Of dat de bougiedop geen goed contact met de bougies maakt waardoor er door vonken trekken tussen de bougie en die dop er maar bar weinig overblijft voor de vonk van de bougie en dus een slechte verbranding opleverend ;)

Geen idee of dit het is maar het zou een mogenlijkheid kunnen zijn.


ik hou het op alinea 1
 
Wit/Wit blauwig: koelvloeistof --> Koppakking kaput :(

(Voorwaarde is natuurlijk wel dat je motor vloeistof gekoeld is... ;) )
 
bedankt voor jullie reactie's.
ik zal komende week even langs de plaatselijke motordealer rijden om een afsprak te maken.
Als ze afgesteld zijn laat ik het wel horen of het geholpen heeft.

gr. ton
 
ik las hier op het forum ook de enorme prijs verschillen tussen werkplaatsen, wat kunnen ze zo ongeveer rekenen voor het afstellen??? (synchroniseren)

gr Ton
 
Is er soms iemand hierop het motorforum die mij kan helpen met het synchroniseren
van mijn carburateurs????
Wel graag in de buurt van Hoek van Holland (Westland)

vriendelijke groet Ton. v.d Ende

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/87275/f25eb05da795577ff671036daaf391ae (Kopie van shadow vt600.JPG)​
 
Is er soms iemand hierop het motorforum die mij kan helpen met het synchroniseren
van mijn carburateurs????
Wel graag in de buurt van Hoek van Holland (Westland)

vriendelijke groet Ton. v.d Ende

Yep moet je ff naar KMS motoren in Scheveningen gaan kostte me daar laatst 25 pleuro's, ik had geen zin om het zelf te doen ik miste de verloopstukken trowuens, ..maar bel eerst ff hij zou gaan verhuizen..

Hij is wat stug bij kennismaking (hoor wie het zegt...) maar als je hem leert kennen is het een aardige vent en het is zijn eigen bedrijf..
 
zwart is meestal roet of te ruime afstelling kwa benzine
blauwe rook is meestal olie verbruik
en wit grijze is eigelijk altijd koelvloeistof en da betekend dis dat je koppkking lek is
 
Terug
Bovenaan Onderaan