Zwarte vloeistof (olie??) uit uitlaatpoort

5 jul 2017
3
0
Goedendag.

Ik ben Sander, 28 jaar oud, vader van 2, en kom uit Middelburg. Vorige maand heb ik voor een zacht prijsje een Suzuki VX800 overgenomen. De motor heeft een twin blok dus uitermate geschikt voor een chopper/hardtail projectje. De vorige eigenaar heeft er echter een vastloper mee gehad en de achterste cilinder voorzien van nieuwe zuiger + zuigerveren. Ik heb een compressietest gedaan en dit lijkt goed te zijn uitgevoerd. De carbs zaten er los bij dus die heb ik zelf afgelopen weekeinde weer gemonteerd. Echter als ik nu start loopt de voorste cilinder netjes maar de achterste loopt als een jojo. Komt er bij en zakt dan weer weg, komt er weer bij en zakt weer weg, enzovoort. Ik dacht dat dit kwam omdat ik nog niet synchroon had gesteld maar nu komt er allemaal zwarte vloeistof uit de uitlaatpoort, lijkt wel olie. Is hier een verklaring voor? Anders dan dat er iets goed mis is.

Al vast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Bij een vastloper denk ik aan schade aan de zuiger, zuigerveren en de cilinderwand, en meestal kun je alleen met nieuwe zuigerveren de boel niet repareren, aangezien de boel meestal niet vastloopt op de zuigerveren, maar op de zuigerwanden tegen de cilinderwand.
Als de zwarte smurrie dikker is dan water, dan rest je waarschijnlijk maar een ding, boel weer losmaken en echt reviseren
 
Goedendag.

Ik ben Sander, 28 jaar oud, vader van 2, en kom uit Middelburg. Vorige maand heb ik voor een zacht prijsje een Suzuki VX800 overgenomen. De motor heeft een twin blok dus uitermate geschikt voor een chopper/hardtail projectje. De vorige eigenaar heeft er echter een vastloper mee gehad en de achterste cilinder voorzien van nieuwe zuigerveren. Ik heb een compressietest gedaan en dit lijkt goed te zijn uitgevoerd. De carbs zaten er los bij dus die heb ik zelf afgelopen weekeinde weer gemonteerd. Echter als ik nu start loopt de voorste cilinder netjes maar de achterste loopt als een jojo. Komt er bij en zakt dan weer weg, komt er weer bij en zakt weer weg, enzovoort. Ik dacht dat dit kwam omdat ik nog niet synchroon had gesteld maar nu komt er allemaal zwarte vloeistof uit de uitlaatpoort, lijkt wel olie. Is hier een verklaring voor? Anders dan dat er iets goed mis is.

Al vast bedankt.

Als je weet dat zo`n ding een klemmer heeft gehad , waarom koop je dan in vredesnaam zo`n ding nog ..

Is ook voor evt 300 euro nog te duur ... ;) Komt alleen maar een berg werk en onkosten aan ..
 
eerst vaststellen wat voor vloeistof het is. onverbrande benzine met koolresten kan ook behoorlijk zwart zijn. dus ruik er eens aan, voel even tussen je vingers of het goed smeert (je voelt duidelijk verschil tussen benzine en olie). als je weet wat voor vloeistof het is kan je bepalen waar het vandaan kont.
maar een vastloper oplossen door alleen nieuwe zuigerveren te plaatsen is meestal niet de beste oplossing. ik zou toch even met en borescope of zo even de cilinderwand goed inspecteren of er geen vreemde schade aan zit en of de hoon sporen nog goed genoeg zijn om de nieuwe zuigerveren te laten inlopen.
 
Bij een vastloper denk ik aan schade aan de zuiger, zuigerveren en de cilinderwand, en meestal kun je alleen met nieuwe zuigerveren de boel niet repareren, aangezien de boel meestal niet vastloopt op de zuigerveren, maar op de zuigerwanden tegen de cilinderwand.
Volgens de vorige eigenaar is de cilinder gepolijst en zijn er een overmaatse zuiger + veren ingekomen. Heb hem net nog even gemaild

Als de zwarte smurrie dikker is dan water, dan rest je waarschijnlijk maar een ding, boel weer losmaken en echt reviseren
Nee het lijkt meer op zwart water.


Als je weet dat zo`n ding een klemmer heeft gehad , waarom koop je dan in vredesnaam zo`n ding nog ..

Is ook voor evt 300 euro nog te duur ... ;) Komt alleen maar een berg werk en onkosten aan ..
Koste minder en dat bedrag heb ik er al weer uit door verkoop van overbodige onderdelen.. :)


eerst vaststellen wat voor vloeistof het is. onverbrande benzine met koolresten kan ook behoorlijk zwart zijn. dus ruik er eens aan, voel even tussen je vingers of het goed smeert (je voelt duidelijk verschil tussen benzine en olie). als je weet wat voor vloeistof het is kan je bepalen waar het vandaan kont.
maar een vastloper oplossen door alleen nieuwe zuigerveren te plaatsen is meestal niet de beste oplossing. ik zou toch even met en borescope of zo even de cilinderwand goed inspecteren of er geen vreemde schade aan zit en of de hoon sporen nog goed genoeg zijn om de nieuwe zuigerveren te laten inlopen.

Ok ga ik even doen... vloeistof ruiken en in de cilinder kijken.. ;)


Allen alvast bedankt... kan ik eerst weer even vooruit.
 
Laatst bewerkt:
Volgens de vorige eigenaar is de cilinder gepolijst en zijn er een overmaatse zuiger + veren ingekomen. Heb hem net nog even gemaild

"Gepolijst" zal "gehoond" zijn, maar verder klinkt dat wel als de normale manier om zoiets op te lossen.




Nee het lijkt meer op zwart water.
Waarschijnlijk is het dat dan ook. Zeker als de vloeistof nagenoeg geurloos is en na enige tijd mat-zwart opdroogt(water verdampt, meegenomen roetdeeltjes blijven achter).
Ik heb meerdere motoren die dit verschijnsel bij koude motor vertonen. Zeker bij koud weer.
Bij verbranding van benzine komt naast diverse gassen ook water vrij. Dit water zit normaliter in dampvorm in de uitlaatgassen, maar in een koude uitlaat wil zoiets nogal eens condenseren. Het resultaat is dat er een druppel of wat zwart water uit de uitlaat komt. Met name als de motor gestart wordt en op zijn plaats stationait blijft lopen bij bijvoorbeeld (afstel)werkzaamheden.
Als het goed is verdwijnt dit effect als de uitlaat opwarmt, bijvoorbeeld na een stukje rijden omdat de waterdamp dan niet meer neerslaat in de -inmiddels hete - uitlaat.
 
Laatst bewerkt:
Veel benzine in de olie en het carter helemaal vol?
Even wat afgetapt maar daar lijkt niets mis mee. Ook niet qua volume in de zin van meer/minder



Waarschijnlijk is het dat dan ook. Zeker als de vloeistof nagenoeg geurloos is en na enige tijd mat-zwart opdroogt(water verdampt, meegenomen roetdeeltjes blijven achter).
Ik heb meerdere motoren die dit verschijnsel bij koude motor vertonen. Zeker bij koud weer.
Bij verbranding van benzine komt naast diverse gassen ook water vrij. Dit water zit normaliter in dampvorm in de uitlaatgassen, maar in een koude uitlaat wil zoiets nogal eens condenseren. Het resultaat is dat er een druppel of wat zwart water uit de uitlaat komt. Met name als de motor gestart wordt en op zijn plaats stationait blijft lopen bij bijvoorbeeld (afstel)werkzaamheden.
Als het goed is verdwijnt dit effect als de uitlaat opwarmt, bijvoorbeeld na een stukje rijden omdat de waterdamp dan niet meer neerslaat in de -inmiddels hete - uitlaat.
Dit lijkt erg aannemelijk gezien het zwarte (water) reukloos is, de motor alleen nog maar stationair heeft gedraaid na carb montage, en de uitlaat niet echt heet wordt gezien het jojo gedrag. Ga eerst maar eens synchroon stellen en dan kijken of het beter is.

Thanks
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan