Zweden, tips?

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Ha luitjes,

Het spookt in mijn hoofd om volgend jaar via Kopenhagen naar Zweden te gaan en daar het land van zuid naar Noord te gaan bezoeken, een combinatie van enkele steden bezoeken, camping/tent en hyttes. Een Zweden topic kon ik zo snel niet vinden dus hierbij een nieuwe post.

Mijn vragen:
- Wat zijn fenomenale routes / wegen die je niet moet missen?
- Hoe zijn de wegen, zijn banden met extra profiel geen luxe?
- Ongedierte? In Schotland werd ik op meerdere plekken geterroriseerd door midges.
- Klopt het dat mei/juni de beste maanden zijn om er rond te rijden?

Overige tips zijn meer dan welkom.

Gr.
Joris
 
Ha luitjes,

Het spookt in mijn hoofd om volgend jaar via Kopenhagen naar Zweden te gaan en daar het land van zuid naar Noord te gaan bezoeken, een combinatie van enkele steden bezoeken, camping/tent en hyttes. Een Zweden topic kon ik zo snel niet vinden dus hierbij een nieuwe post.

Mijn vragen:
- Wat zijn fenomenale routes / wegen die je niet moet missen?
- Hoe zijn de wegen, zijn banden met extra profiel geen luxe?
- Ongedierte? In Schotland werd ik op meerdere plekken geterroriseerd door midges.
- Klopt het dat mei/juni de beste maanden zijn om er rond te rijden?

Overige tips zijn meer dan welkom.

Gr.
Joris
Mijn vragen:
- Wat zijn fenomenale routes / wegen die je niet moet missen?
Zo'n beetje alle wegen in het binnenland.
- Hoe zijn de wegen, zijn banden met extra profiel geen luxe?
Wegen zijn beter dan in Nederland. Tenzij je het op gaat zoeken.
- Ongedierte? In Schotland werd ik op meerdere plekken geterroriseerd door midges.
Dat gaat je in Zweden ook gebeuren. Ik heb spul van "jungle formula" ooit gekregen in Finland, dat leek te helpen.
- Klopt het dat mei/juni de beste maanden zijn om er rond te rijden?
Hangt af van je doel. Wil je warm(isch) moet je in juli/augustus gaan, noorderlicht schijnt in september goed te zien zijn (wel toen ik er was). Wil je kunnen skien bij riksgrenzen moet je in april/mei gaan als je er heen wil op de motor.
 
Ik zeg niet doen.

Nee smaken verschillen maar Zweden doet het niet voor me.
Bomen bomen bomen oh een meer bomen bomen bomen bomen nog een meer bomen bomen enz.

Maar verder ben ik op een GSXR naar de Noordkaap geweest (Noorwegen vond ik wel gaaf) dus qua motor en banden geen zorgen.

Ik heb geen enkele last van ongedierte gehad behalve rendieren 😉
https://www.motor-forum.nl/threads/verslag-motortrip-noordkaap-2012.340619/
 
@Roy "R"acing er zijn veel bomen ja, maar ook veel plekken zonder bomen. En heel veel meren ook trouwens. En giga veel musea. 8-)
Ik kan me inbeelden dat het inderdaad saai is als je via Zweden snel naar de noordkaap wil, maar ik vond het een fijn land om door te rijden, heb er dan ook mijn tijd voor genomen. I
 
Daarom zeg ik, smaken verschillen.
Steden en musea doe je mij geen plezier mee. Bij Scandinavie ga ik voor natuur en die van Zweden is het niet voor mij.
 
Laatst bewerkt:
- Wat zijn fenomenale routes / wegen die je niet moet missen?
Die liggen in west Zweden

- Hoe zijn de wegen, zijn banden met extra profiel geen luxe?
Nee, prima wegenonderhoud, tenzij je gravelpaden wilt opzoeken.

- Ongedierte? In Schotland werd ik op meerdere plekken geterroriseerd door midges.
Helaas kun je op veel plekken het nodige vliegend gespuis tegenkomen. Koop je anti spul daar.
- Klopt het dat mei/juni de beste maanden zijn om er rond te rijden?
Wat @Clank al schreef. Mei en vooral juni is het mooi voorjaar met steeds langere dagen. Juni en vooral juli en augustus zijn voor Scandinavië de zomer=feestmaanden en dus druk, want voor je het weet, worden de dagen weer korter.
 
De "Wilderness road" (google maar even) is zeer de moeite waard.

Oeff... als ik alleen al die foto's zie. En dan zeggen mensen dat rijden in Zweden saai is :+

1607454389919.png


Stel je ook eens wildkamperen voor hier:

1607454442716.png


Bedankt voor de tip!
 
Ik ben fan van Zweden, afgelopen september nog 4 weken rondgereden.

Muggen doen het vooral goed in de zomer, dus met name tussen half juni en half augustus zit je op het hoogtepunt. Mei/juni zijn goeie maanden, hoewel de nachten in mei nog best fris kunnen zijn is het meestal prima weer en zijn de dagen lang. Rondom de middernachtzon is het overal groot feest, maar dan beginnen wel de vakanties en is het overal druk. Half augustus en september zijn ook nog goed te doen, maar de kans op mooi weer is wel wat kleiner dan in juni. Het muggenseizoen is wel zo goed als voorbij en echt overlast heb je er dan niet meer van. In september zijn de dagen alweer ongeveer net zo lang als hier, hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe noordelijk je zit, maar eind september is het tot ongeveer 20:00 uur nog wel licht. Voordeel is wel dat je weer kans maakt op het Noorderlicht, en de herfstkleuren zijn prachtig.

De wegen zijn prima, je hebt in het binnenland wel gravelwegen, maar die zijn prima te rijden. Er zijn landen waar de asfaltwegen slechter zijn dan de gravelwegen in Zweden. Het wordt prima onderhouden en vergt geen speciale banden.

Aanraders zijn de Wildernessroad (Vildmarksvagen) en de weg over de Flatruet (de hoogste weg van Zweden). Sowieso zijn de gebieden langs de Noorse grens erg mooi. Veel mensen knallen juist via de Oostkant omhoog naar bv de Noordkaap en oordelen dan dat Zweden saai is. Als je alleen de Oostkust kent dan snap ik dat wel, want dat gebied is niet heel interessant. De Westkust tussen Göteborg en Oslo is juist wel erg mooi.

Stockholm is een erg mooie stad en zeker een bezoek waard. Jokkmokk op de poolcirkel heeft een erg mooi museum over de Samicultuur, absoluut een aanrader. Helemaal in het noorden heb je de mijnstad Kiruna, de mijnen kan je ook bezoeken. De Netflixserie Midnightsun speelt zich daar af, mooie serie als je van Zweedse krimi's houdt.

Ik vind het een prachtig land, en zeker niet saai. Dat is mijn mening natuurlijk, maar feit is dat Zweden echt wel meer heeft dan alleen bomen. Je moet alleen wegblijven van de hoofdwegen. Ik ben nog druk bezig met mijn verslag van september, maar dat zal over een paar weken wel klaar zijn. Daar kan je vast ook nog wel wat tips uithalen.

Flatruet:
IMG_20200914_180838.jpg


Wildernessroad:
IMG_20200917_160750.jpg
 
Laatst bewerkt:
Campings zijn over het algemeen trouwens vrij duur. Vaak hebben ze geen verschillende tarieven maar betaal je gewoon per plek. Daar zit alles bij in, maar dat is voor ons als solo motorrijders meestal niet gunstig. 250 kroon (ongeveer 25 euro) per nacht is vrij gangbaar, dus wildkamperen loont ook financieel wel de moeite. Daar leent Zweden zich natuurlijk ook prima voor. Stuga's hebben ze ook overal wel, maar zijn in vergelijking met Noorwegen en Finland ook niet echt goedkoop.
 
Anderzijds krijg je voor de €20-25 meestal wel wat: n keuken voorzien van potten, pannen, bestek etc, douches, soms n sauna, n zitkamer met tv... Allemaal ten behoeve van de kampeerder. Erg prettig als het eens een paar dagen na mekaar slecht weer is. Of als je langere tijd wild gekampeerd hebt en toe bent aan wat warmte en n comfortabele sofa. Of sociaal contact. 8-)
 
Campings zijn over het algemeen trouwens vrij duur. Vaak hebben ze geen verschillende tarieven maar betaal je gewoon per plek. Daar zit alles bij in, maar dat is voor ons als solo motorrijders meestal niet gunstig. 250 kroon (ongeveer 25 euro) per nacht is vrij gangbaar, dus wildkamperen loont ook financieel wel de moeite. Daar leent Zweden zich natuurlijk ook prima voor. Stuga's hebben ze ook overal wel, maar zijn in vergelijking met Noorwegen en Finland ook niet echt goedkoop.

Duidelijk, voor mij persoonlijk is $ niet echt een probleem, avontuur heeft veel meer voorrang. Ik kan me in Noorwegen herinneren dat ik vrij veel betaalde voor een camping maar dat ik zo afgemat was dat het een no-brainer was. En de douche was bijna goddelijk.

Ik heb me er allang aan toegegeven dat vakanties in Scandinavië gewoon erg duur zijn.
 
Anderzijds krijg je voor de €20-25 meestal wel wat: n keuken voorzien van potten, pannen, bestek etc, douches, soms n sauna, n zitkamer met tv... Allemaal ten behoeve van de kampeerder. Erg prettig als het eens een paar dagen na mekaar slecht weer is. Of als je langere tijd wild gekampeerd hebt en toe bent aan wat warmte en n comfortabele sofa. Of sociaal contact. 8-)
Is ook zeker zo, alleen gebruik ik dat meestal toch niet, behalve de douche dan. Ik wissel het een beetje af, nachtje wild en dan weer nachtje camping.
 
Ik vind het altijs lastig om een plekje voor wildkamperen te vinden, zeker omdat ik niet offroad rijd. Dus campings prima, als ze een stuga hebben nog beter want dan hoef ik de kampeerzooi niet uit te pakken. Ook via AirBnB gaat het prima. Is wat duurder, maar ik ga niet op vakantie om het slecht te hebben. Kamperen is leuk hoor, een beetje primitief voor de verandering zo je wilt, maar eigenlijk niet ideaal. En ja, dan ksot het maar iets. Overigens is eten in Zweden helemaal niet duur , de dagensratt, https://www.touchofsweden.net/lunchen-in-zweden-dagens-ratt/ is overal prima en betaalbaar.
 
Ik zeg doen.
Vriendelijke mensen, mooie uitzichten, goede wegen, en flitsmeister werkt vlekkeloos.
De tunnels onder Stockholm zijn geweldig rijden, neem een keer een verkeerde afslag omdat de weg afgezet is midden in de nacht, en je hebt al snel voor een paar uurtjes rijplezier erbij. Ik weet nog wel een leuke tent met goedkope halve liters bier midden in Stockholm :P
Zonder dollen, van Rotterdam naar Fredericia naar Kopenhagen naar Malmö naar Gothenburg naar Stockholm naar Nynashamn, de leukste rit die ik voor het werk gedaan heb met de auto. Ik heb mezelf voorgenomen om dit een keer op de motor te doen. Vanuit Nynashamn gaat trouwens de boot naar dat eiland waarop villa Kakelbont staat, kun je Pippi Langkous naspelen :9
 
Duidelijk, voor mij persoonlijk is $ niet echt een probleem, avontuur heeft veel meer voorrang. Ik kan me in Noorwegen herinneren dat ik vrij veel betaalde voor een camping maar dat ik zo afgemat was dat het een no-brainer was. En de douche was bijna goddelijk.

Ik heb me er allang aan toegegeven dat vakanties in Scandinavië gewoon erg duur zijn.
Voor mij is het geld ook niet zo zeer de beperking, maar vaak kom ik vrij laat aan en vertrek ik weer op tijd. De meeste faciliteiten als keukens e.d. gebruik ik toch niet, zeker afgelopen jaar in Corona tijd niet. Dan vind ik 25 euro per nacht en dat 4 weken lang toch een beetje zonde geld. Douche op zijn tijd is uiteraard wel erg lekker.
 
Ik zeg doen.
Vriendelijke mensen, mooie uitzichten, goede wegen, en flitsmeister werkt vlekkeloos.
De tunnels onder Stockholm zijn geweldig rijden, neem een keer een verkeerde afslag omdat de weg afgezet is midden in de nacht, en je hebt al snel voor een paar uurtjes rijplezier erbij. Ik weet nog wel een leuke tent met goedkope halve liters bier midden in Stockholm :P
Zonder dollen, van Rotterdam naar Fredericia naar Kopenhagen naar Malmö naar Gothenburg naar Stockholm naar Nynashamn, de leukste rit die ik voor het werk gedaan heb met de auto. Ik heb mezelf voorgenomen om dit een keer op de motor te doen. Vanuit Nynashamn gaat trouwens de boot naar dat eiland waarop villa Kakelbont staat, kun je Pippi Langkous naspelen :9
Tunnels onder Stockholm zijn mooi? Sinds wanneer is tunnelrijden mooi? Of mis ik iets?
 
Ik vind het altijs lastig om een plekje voor wildkamperen te vinden, zeker omdat ik niet offroad rijd.
Ik heb dat ook wel, zelfs met offroad rijden. Want ook dan is zeker niet elke plek geschikt. Mijn probleem is altijd dat je de mooiste plekken vind als het nog veel te vroeg op de dag is, en als je aan het eind van de middag op zoek gaat kom je niks tegen. Ik moet er dan echt op letten dat ik op tijd begin met rondkijken naar een plekje, terwijl ik dan soms nog helemaal geen zin heb om al te stoppen.
 
Jep. Ben vanaf Stromsund via Gaddede (leuke camping daar) en Stekenjok (zie de foto, zoals je kan zien was god de vader daar ook in de buurt O-) ) gereden. Het laatste stuk tussen Stalon en Vilhelmina vond ik minder.

Stekenjok in juni 2020
wilderness 1.png


En nog eentje, Trappstegs

wilderness 2.png


En de camping in Gadette. Ben daar 3 dagen blijven hangen. Foto genomen rond middernacht, vanuit mijn tent.

wilderness 3.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan