Zwellende remleidingen???

jkoehorst

MF veteraan
5 dec 2001
6.667
2
Hengelo (ov.)
Ik heb laatst een GS550 \'78 *D ;) gekocht die 2 jaar heeft stilgestaan.

De remleidingen heb ik ontlucht maar de vloeistof niet ververst.
De remhendel kan ik totaan het stuur intrekken en dan remt het redelijk :? . Wat me opvalt hierbij is dat je de remleidingen kan voelen opzwellen bij het intrekken van de rem :? :? .

Betekend dit dat er veel remdruk verloren gaat in de leidingen en dat ik nieuwe leidingen moet kopen? Of zijn er andere alternatieven?
 
Op maandag 25 februari 2002 12:28 schreef jkoehorst het volgende:
Ik heb laatst een GS550 \'78 *D ;) gekocht die 2 jaar heeft stilgestaan.

De remleidingen heb ik ontlucht maar de vloeistof niet ververst.
De remhendel kan ik totaan het stuur intrekken en dan remt het redelijk :? . Wat me opvalt hierbij is dat je de remleidingen kan voelen opzwellen bij het intrekken van de rem :? :? .
Tis maar hoe je het bovenstaande verhaaltje leest, he Guz :?

In mijn ogen zal ie geen beste noodstop kunnen maken zo...
 
Ik heb laatst een GS550 \'78 *D ;) gekocht die 2 jaar heeft stilgestaan.

De remleidingen heb ik ontlucht maar de vloeistof niet ververst.
De remhendel kan ik totaan het stuur intrekken en dan remt het redelijk :? . Wat me opvalt hierbij is dat je de remleidingen kan voelen opzwellen bij het intrekken van de rem :? :? .

Betekend dit dat er veel remdruk verloren gaat in de leidingen en dat ik nieuwe leidingen moet kopen? Of zijn er andere alternatieven?

Als je je rem tot aan je handvat kunt intrekken dan zeg ik vervangen, direct. En b.t.w. wil je voorkomen dat er druk verloren gaat in het opzwellen van de leidingen dan zou ik gelijk stalen remleidingen laten monteren. Dit kost rond de 90 Euro.
 
Als je de leiding kan voelen zwellen, dan is die volgens mij wel aan vervanging toe, en als je hem dan toch vervangt, neem dan meteen stalen remleidingen.

Anders moet je de motor een nachtje wegzetten met ingeknepen remhendel, touwtje erom heen.

Je zal zien dan die dan s\'morgens beter is, maar controleer wel even hoe het is na een paar dagen, anders echt vervangen, zo duur is het niet.
 
Als je de leiding kan voelen zwellen, dan is die volgens mij wel aan vervanging toe, en als je hem dan toch vervangt, neem dan meteen stalen remleidingen.

Anders moet je de motor een nachtje wegzetten met ingeknepen remhendel, touwtje erom heen.

Je zal zien dan die dan s\'morgens beter is, maar controleer wel even hoe het is na een paar dagen, anders echt vervangen, zo duur is het niet.
gizzzzzz, Dat wegzetten met dat touwtje om de remhevel heb ik wel eens eerder gehoord, doch ik kan niet begrijpen waarom de remmen dan na een nachtje plotseling beter druk hebben.
Nu ik jou dit berichtje zie posten dacht ik;
vraag het gewoon eens effe....., ik kan toch ook niet alles weten, en ik leer er graag weer wat bij.
Alvast bedankt, Groeten Paul.
 
Op maandag 25 februari 2002 23:57 schreef Gizzmo13 het volgende:Sommige zeggen dat door de rem een nachtje op druk te laten staan, je ook nog eventuele luchtbelletjes uit de leiding wegdrukt, maar daar geloof ik weinig van.

Wel mijn hele artikel lezen he.
 
Laatst bewerkt:
Als ik de reacties zo hoor ga ik die leidingen toch maar vervangen.

Ik heb er nog niet mee gereden (al wel een old-timer verz. voor 45,- :) ) maar ik denk dat een noodstop op los grind wel goed gaat (ABS uit \'78 ;) ).

Stalen remleidingen zullen inderdaad het beste
zijn wat je kunt monteren. Maar orgineel hebben ze 1 schijf en rubberen leidingen. Deze heeft 2 schijven en rubberen leidingen dus dat zou toch genoeg remkracht kunnen leveren.
Ik denk dat de nieuwe leidingen dus rubber worden (afhankelijk v/d prijs anders verdubbel ik de waarde van mijn motor).

Bedankt voor alle reacties en ik zal morgen nog even het resultaat van een vastgebonden remhendel posten (leidingen gaan er toch af dus daar kan niets aan kapot).
 
Hier nog even het resultaat als je je motor met vastgebonden remhendel een nacht laat staan:

Het help wel iets.
Eerst kon ik de hendel tot aan het stuur intrekken, hij was overal even zacht.
Na een nacht de leidingen on druk te hebben gezet kan ik de hendel tot een paar centimeter voor het stuur intrekken, hier blokkeerd de hendel en kan dus ook pas echt druk worden opgebouwd.

Misschien word het beter als je dit een aantal nachten doet maar dat probeer ik ook maar.
 
Hier nog even het resultaat als je je motor met vastgebonden remhendel een nacht laat staan:

Het help wel iets.
Eerst kon ik de hendel tot aan het stuur intrekken, hij was overal even zacht.
Na een nacht de leidingen on druk te hebben gezet kan ik de hendel tot een paar centimeter voor het stuur intrekken, hier blokkeerd de hendel en kan dus ook pas echt druk worden opgebouwd.

Misschien word het beter als je dit een aantal nachten doet maar dat probeer ik ook maar.
Als je de motor weer een dag of twee wegzet zonder het bandje om je remhevel, blijft de remdruk dan beter?, of is het dan weer hetzelfde als voorheen?
Ik zou het fijn vinden als je dit eens voor mij probeerde, en probeer dan ook wat meetwaarde's op te schrijven, hoeveel de remhevel van het stuur afligt bij eenzelfde knijpkracht.(is met een veerunster goed te meten).

Groeten Paul.
 
Zal eens een poging wagen als ik goede meetapparatuur kan vinden (moet niet te duur worden, ben nog steeds student(vandaar dit onderwerp ;) )).

Als er wat metingen gedaan zijn zal ik de remvloeistof ook eens vervangen en kijken of dat verschil maakt.

Ik heb er ondanks deze leidingen toch een stukje mee gereden en het valt op dat na 2 a 3 keer voluit remmen de remkracht stukken beter word. Na een paar minuten is het effect helaas weer weg. En om dit altijd te doen geeft zo'n raar rijgedrag (Ik zie nu al mensen raar kijken als ik pompend ga remmen voor het stoplicht).

Jeroen
 
Gouden tip voor vervangen remvloeistof:

Laat eerst alles eruit lopen.

Pak zo'n olievul-pomp, maak een mooie verbinding naar je aftap-plugje op je remklauw, en vul de handel dus van onderaf.

Nooit meer bubbels, en sneller kan niet :)
 
Zal eens een poging wagen als ik goede meetapparatuur kan vinden (moet niet te duur worden, ben nog steeds student(vandaar dit onderwerp ;) )).

Als er wat metingen gedaan zijn zal ik de remvloeistof ook eens vervangen en kijken of dat verschil maakt.

Ik heb er ondanks deze leidingen toch een stukje mee gereden en het valt op dat na 2 a 3 keer voluit remmen de remkracht stukken beter word. Na een paar minuten is het effect helaas weer weg. En om dit altijd te doen geeft zo'n raar rijgedrag (Ik zie nu al mensen raar kijken als ik pompend ga remmen voor het stoplicht).

Jeroen
Alvast bedankt, ik ben benieuwd naar de meetwaarden.....

Groeten Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan