Zwetend motorblok

DannyR

Rookie
25 mrt 2005
5
0
IJmuiden
Dag allemaal,
Ik rij sinds vandaag een Suzuki 550 chopper uit '82. Ik weet dat het al een oud beesje is, maar hij ziet er erg leuk uit en rijdt perfect. Nu zag ik wel dat het blok erg 'zweet'.
Vandaag een stuk ( +/- 60 km ) gereden en zag dat mijn broek thv de knieen vet waren van de olie. Ook druppeld hij een of twee druppels olie als ik hem heet wegzet.
Weet iemand wat dit betekend? En nog beter, wat ik er aan kan doen?

Alvast bedankt,
Groetjes......Danny
 
Lijkt me wel iets meer als "zweten"..... Hoeveel olie verbruikt ie?

Je zult eerst uit moeten vinden welke pakking lekt, als het een pakking is tenminste.... Blok goed schoonmaken en dan na elke rit kijken waar het vandaan komt. Pas dan is er iets zinnigs over te zeggen.
 
Nee niet schoon maken ....!!!

Als je goed kijkt kan je namelijk precies zien waar het vandaan komt. Waar het schoon is stroomt de olie(lekkage), waar het vies is zal niet de olie stromen!

Het is ff lastig te fomuleren maar hoop dat je me begrijpt.
 
Dat kun je toch zien waar die olie wegkomt?

Heb 5 van die 550's gehad, mooie en makkelijke fietsen

Ik zou ff met benzine het blok schoonblazen met de compressor enzo

1/2 uurtje laten staan (laatste benzine dampen laten verdampen)

Ommetje rijden van 10 minuten, rustig op 3000 toren
Dan weer komen, ding op de bok en laten draaien op 5000 toeren, en je ziet zo waar het weg komt.

Let wel, kleppendeksel pakking, originele nemen, kost ca 25 euro, maar die imitatie gaan zo weer stuk (als ie daar lekt, vermoedelijk wel)
 
Het maakt niet uit of het de kop of de voetpakking is, als de kop los gehaald wordt moet ook de voetpaking vervangen worden.
Kijk wel eerst even of het niet de kleppendekselpakking is, onder de zijdekseltjes ter hoogte van de nokkenas zitten van die halvemaantjes, die willen nog wel eens gaan lekken, die zijn met vloeibarepakking goed dicht te makken, deksel er weer op en je ziet er niet van.

Ook kan je de kopbouten een voor een losmaken, kopervet er aan en met een momentsleutel weer aantreken, Suc6.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk is het blok al een keer uit elkaar geweest.
Dat lekken heb ik ook een keer gehad toen de distrib.ketting vervangen was bij mijn Suzuki.
De vlakken moeten schoon zijn en de bouten van cyl. en koppen moeten met een bepaald moment aangedraaid worden. Dat doen ze waarschijnlijk niet.

Gr.
Henk
 
Ontzettend bedankt voor deze tips jongens. Ik ben al lang blij dat ik niet lees dat het een hele dure grap gaat worden, want ik had er juist zo'n leuk koopje aan.
Is nog een tijdje doorrijden erg slecht voor de fiets, of alleen voor mijn broek?

Groetjes,
Danny

Bijlage: suz 550.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan