Zwetende Cylinder ?!?

25 jul 2004
53
0
Nijmegen
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een barrel op de kop getikt, om mee te beginnen. Het is een GSX 850 uit 1980, rijdt lekker, heeft wat kleine mankementjes waar aan wordt gewerkt, maar nu had de verkoper mij al verteld dat de cylinder 'zweet'. Nu had ik daar tot dusverre niks van gemerkt, tot ik vandaag es met mun vriendin naar A'dam reed, en belsoot effe dat barrel tot de 150 te laten doortrekken, zo'n kleine 70 kilometer met een gemiddelde van 130/140 gereden, waarna ik effe een peukie ben gaan roken bij een tankstation, waar ik zag wat de man bedoelde... loopt er olie over mun blok, niet veel ofzo, maar de oorsprong is duidelijk de cylinder. Is dit normaal voor zo'n oude barrel? Ik wil hem niet graag kwijt, aangezien ik het een erg mooie bike vin, en hem graag wat opknap nog....
 
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een barrel op de kop getikt, om mee te beginnen. Het is een GSX 850 uit 1980, rijdt lekker, heeft wat kleine mankementjes waar aan wordt gewerkt, maar nu had de verkoper mij al verteld dat de cylinder 'zweet'. Nu had ik daar tot dusverre niks van gemerkt, tot ik vandaag es met mun vriendin naar A'dam reed, en belsoot effe dat barrel tot de 150 te laten doortrekken, zo'n kleine 70 kilometer met een gemiddelde van 130/140 gereden, waarna ik effe een peukie ben gaan roken bij een tankstation, waar ik zag wat de man bedoelde... loopt er olie over mun blok, niet veel ofzo, maar de oorsprong is duidelijk de cylinder. Is dit normaal voor zo'n oude barrel? Ik wil hem niet graag kwijt, aangezien ik het een erg mooie bike vin, en hem graag wat opknap nog....

PPpfftt..tenzij je heel erg begaan bent met het milieu er niet te druk over maken, hoeveel liter olie denk je dat t je kost op, zeg, 10.000 kilometer ??
Iig waarschijnlijk lang niet genoeg om deugdelijke reparatie van te betalen en kwaad kan t niet zolang het er niet met straaltjes uit komt lopen.

Heb je piccie's van die machine ??
 
Thanx, ben wel begaan met het milieu, maar das al een van de redenen dat ik motor rijd en niet auto, maar mun uitkering laat weinig toe qua milieu-vriendelijkheid... iig, hier is un plaatje, maar let niet op de buddy, die wil ik nog eens vervangen, en het lakwerk ga ik deze maand nog vernieuwen... Ik weet alleen niet of dat ook kan met de kofferhouders, deze zijn van aluminium, en het voormalige verfje is zo goed als verdwenen...

Bijlage: Barrel.JPG
 
full


;)
 
Thanx, ben wel begaan met het milieu, maar das al een van de redenen dat ik motor rijd en niet auto, maar mun uitkering laat weinig toe qua milieu-vriendelijkheid... iig, hier is un plaatje, maar let niet op de buddy, die wil ik nog eens vervangen, en het lakwerk ga ik deze maand nog vernieuwen... Ik weet alleen niet of dat ook kan met de kofferhouders, deze zijn van aluminium, en het voormalige verfje is zo goed als verdwenen...
eeuuhmmm ik wil je illusie niet verstoren, maar denk je echt dat dat erg veel millieuverantwoorder is dan een kleine auto :?


:} mooie motor, machine's waarin je nog echt "leven" voelt ipv alleen power 8-) :}
 
Hoi BBR,

Ik weet niet hoeveel het doet in het olieverbruik en of je het heel erg lastig vindt, zo'n lekkage.... ik zou er gewoon lekker mee doorrijden en er af en toe een doekje langs halen!!! :]

Ik heb twee jaar geleden bij mijn Bol d'Or de nokkenaskettingspanner vervangen (die was dus lekker doormidden..... |( ). Het gehele cilinderblok is er toen af geweest. Wat het irritante ervan was, is dat het olieverbruik ineens was gestegen van 1:8000 naar 1:3000...... :X
Die hele handel heeft jarenlang en vele gelukkige kilometers op elkaar in kunnen lopen en vervolgens wordt de hele handel uit elkaar getrokken, waarna het nooit meer precies zo komt te zitten als voorheen (misschien oiv het iets anders gaan zitten van de zuigerveren en zo).....
Als ik jou was zou ik er nog ff over nadenken

Succes gewenst
 
het lullige is dat je met lekage nooit precies weet hoeveel olie je motor verbrandt/verbruikt. volgens mij moet ook heel je blok eronderuit als je de pakkingen wilt vernieuwen.
ik heb het zelf laatst gedaan en heb er geen spijt van! (wel iets meer dan nieuwe pakkingen)
 
Dat beetje zweten maakt niets uit. Ik heb precies dezelfde motor (ook '80 en ook zwart/blauw) en die zweet ook iets bij de koppakking. Dit heb ik praktisch elke oude suzuki GS zien doen en het word nooit erger. Je merkt het zelfs ook niet in het olieverbruik als je duidelijk druppels olie achterlaat na het rijden.
In de winter is het altijd iets meer en dat komt denk ik vanwege de koude lucht (grotere temperatuurverschillen).

Maar wel een gaaf brik :) .
Zwabbert die van jouw ook in de bochten als je het gas er stevig op zet?
 
Op zich rijdt hij als een trein, je voelt gewoon dat ie pit heeft, maar er zijn behoorlijk wat kleine onderhouds probleempjes die hem wat inhouden, zo moet ik nog de uitlaat dichten, want daar zit een gat in waar mijn vinger in past, en moet ik eens een originele luchtfilter zien te fiksen, of iemand vinden die weet welke sproeiertjes in mun carburatuer moeten, want de lucht/benzine verhouding is niet optimaal... Maar in de bochtjes houdt ie zich prima. *D
 
Zoiets had ik idd begrepen, gelukkig is mun barrel wel vorzien van nieuwe bandjes, maar vor het moment staat de lak op het programma, ik heb de kofferhouders er al afgemonteerd, want zowel koffers als ophangsysteem waren rijp voor de schroot.... Maar zoals je mag verwachten bij oude barrels die nooit zijn onderhouden, breekt de ene schroef na de andere af, en ben ik nu al een uur bezig de achterkap uit te boren... Zo ver, 1 gat uitgeboort, de tweede ga ik nu aan beginnen... :r
 
Is er iemand die weet of er in de regio Nijmegen ergens cursussen motortechniek gegeven wordt? Ik heb geen zin om voor ieder liflafje naar de garage te gaan, net als waarschijnlijk vele hier, maar op internet kon ik zou gauw niks vinden...
 
Mmm, geen reacties meer, jammer, maar er is licht aan de horizon, ik heb een tweede gs 850 voor weinig geld op de kop getikt, dus daar moet zeker een mooie motor uit te combineren zijn... die ik nu heb is motoricsch oke, en die ik ga kopen is vooral mooi, jammer dat ik net begonnen ben de tank te schuren, als ik een dag had gewacht daarmee, had ik me een hoop werk bespaard, maar ja, dan kan ik iig het resterende barrel erg aardig uit laten zien... nu nog hopen dat ook de rest barrel rijdend wordt, kan ik die misschien nog verkopen om de kosten te drukken. :9
 
Ik kom uit nijmegen, maar weet alleen dat er op het schooltje op de groenestraat altijd een "hobbyclub " heeft gezeten olv DE HAARD geloof ik
maar dat schooltje is onlangs weer omgebouwd naar een kinderdagverblijf, misschien weten zij wel waar deze club naartoe is..

Maar sleutelen is helemaal niet moeilijk hoor een schroef kan maar 2 kanten op los of vast, alleen goed onthouden welke volgorde je aan moet houden...
Zal ff kijken dacht dak nog een werkplaatsboek heb liggen, laat wel horen , kun je hem op komen halen... Als je raad of hulp nodig hebt moet je het maar laten weten, werk zelf ploegendienst, dus ben op de gekste tijden thuis ( en ook niet dus)
 
Te gek, is erg welkom zo'n boek. Ik denk wel dat ik genoeg technische aanleg heb om er uit te komen, maar bij alles wat je niet eerder gedaan hebt is fijn als je er wat richtlijnen bij hebt. Het is zonde een hoop geld uit te geven aan iets wat je zelf zou kunnen, maar het is zeker zo zonde als je iets verpest, terwijl de informatie om het goed te doen voor handen is...
 
Ik ben idd nu al verslaafd aan oude brikken, en aangezien ik graag zelf instaat ben mun motor te repareren, en uit dit forum maar weer eens duidelijk blijkt dat de praktijk nog de beste leerschool is, leek me dit een goede optie. Vooral als je bedenkt dat de 2e gsx een oldtimer is, en ik die voor vrijwel niks krijg... Wie weet krijg ik er een heel mooi barrel uit gesleuteld, en kan ik de ander ook nog lopend krijgen om iig de kosten wat te drukken, want ja, barrels zijn kickuh, maar er schuilt zeker een financiele reden achter de aankoop. Niet dat ik er aan wil verdienen, maar wel dat ik niks beters kan betalen. En mun geluk is dat mun smaak niet duur is :)

Ik spuit mun tank met gewone lak die ook geschikt is voor fietsen ed. De tank heeft al een deukje, dus lijkt het me een beetje verspeelde moeite om de tank puntgaaf te maken, wat dus toch niet gaat lukken, hij komt er iig een stuk beter uit te zien als ie was...

Tof dat je het handboek hebt gevonden, ik kom hem zeker van de week halen zodra ik wat tijd heb, Thanx.

Ik zal een nieuwe foto plaatsen als de tank er weer op zit... Hopelijk dit weekend nog...
 
Terug
Bovenaan Onderaan