zwetende polyestertank

Bams

Die hard MF'er
3 dec 2003
256
0
Zundert
Hoi,

na weer een aardige tijd rust na bloemencorso enzovoorts duwde ik mijn motor weer eens naar buiten om aan de koppeling te prutsen... tot mijn schrik was een deel van de lak van een framedeel lekker gebobbeld, opgelost door lange tijd lekken van benzine (maand of 2)..nu blijkt mijn polyester tank flink te zweten, helaas..

zijn hier producten of oplossingen voor te bedenken?

alvast bedankt,
Ralph den Ridder
 
Jaap Ruigrok in Koedijk (alkmaar ) kan er een coating in aan brengen waardoor die nooit meer lekt ..

je moet maar ff telefoon info raadplegen (heb geen nummer voor je )

Of anders Theo vd Berg (polyester boer in van alles) tel-040-2053910
gr FF
 
Laatst bewerkt:
Een coating in een polyestertank aanbrengen is makkelijk zelf te doen met epoxy. Gebruik absoluut geen polyester want polyester op polyester hecht alleen maar als je de ondergrond ruw opschuurt, epoxy heeft een verlijmende werking en dan is dit niet nodig. Gebruik wel kwaliteitsspul en geen bouwmarkt troep. Het beste kun je dit halen bij een botenbouwer o.i.d.. Tank leegmaken en een paar dagen uit laten dampen. Vooraf spoelen met aceton helpt om eventueel condens te verwijderen maar is niet echt noodzakelijk.
Benzine kraan eruit en het gat aftapen met ducttape oid, dan de epoxy (nadat de verharder is doorgemengd uiteraard) door de tankdop in de tank gieten en de tank ronddraaien totdat de epoxy zich als een film over de binnenkant van de tank verspreid heeft. Je zult dit draaien moeten blijven herhalen totdat de epoxy niet meer vloeit. Als je op de plek waar je de epoxy haalt ook om een catalysatorversneller vraagt en deze meemengt zal de epoxy in ongeveer een kwartier voldoende uitgehard zijn, houdt er wel rekening mee dat je snel zal moeten werken met de versneller, na 5 minuten is de epoxy al stroperig in de pot. Zonder versneller heb je een pottijd van ongeveer een half uur met een hardingstijd van ongeveer 2 uur. Ga niet meer verharder gebruiken als voorgeschreven omdat er tijdens de reactie van de verharder met de epoxy nogal wat hitte ontstaat en bij teveel verharder kan de epoxy zo heet worden dat deze barst en ben je verder van huis.
Laat de tank ongeveer een week liggen om de epoxy helemaal uit te laten harden, monteer je benzinekraan weer en rijden maar. Voor een tank reken ik ongeveer 300gr epoxy, meer is niet nodig.

suc6
 
je verhaal is helemaal goed TZ !!!

Ik zou alleen aanraden om toch met aceton te spoelen /reinigen omdat benzine met al zn toevoegingen toch een vet film heeft ,en met aceton maak je de structuur open en een moment iets week waardoor je een betere hechting hebt ??!!

groet RG owner FF
 
Hey FF, lang niet gezien bij de brikkies.

Aceton helpt inderdaad om de hechting te verbeteren maar epoxy is zo'n plakkerig goedje dat ik eigenlijk nog niets tegen ben gekomen waar het niet op hecht, tot teflon toe. Alleen roest in een stalen tank moet eruit, dat wordt echt niets als je het erin laat zitten. Op het moment dat je de tank gaat wentelen vormt de epoxy aan de binnenkant een film die ook niet meer openbreekt, je krijgt als het ware een tank in een tank. Wanneer je een epoxycoating in een stalen tank gaat aanbrengen zul je eerst moeten gaan ontroesten met een hand vol moeren en wat water en dan goed schudden (en veel succes toegewenst om net dat laatste moertje eruit te krijgen }) ). Hierna zul je de tank goed moeten drogen en wel met aceton moeten spoelen omdat de aceton water opneemt.
Al die professionele middeltjes zoals tankcure e.d. zijn ook op epoxy gebaseerd.
De 300 gram waar ik het in m'n eerdere post over had is de epoxy met verharder. De mengverhouding epoxy/verharder is meestal 2:1 dus dan wordt het 200gr epoxy met 100 gram verharder, zou niet meer dan zo'n 8 euro mogen kosten.
 
Ik heb het zo gedaan ; moest de racetank voor mijn 400 verbouwen ; onderkant eronderuit geslepen.

Vervolgens een mal gemaakt van de orginele tank, deze eronder geplakt met polyesterstrips en fdaarna verschillende lagen erop gemaakt ter versteviging. Tot slot alles wat bijgewerkt en vervolgens met tankseal (epoxiehars) gedicht...

resultaat 8-)

In jouw geval alleen maar sealen ...ps..haal wel ff je kraantje eraf he..anders is t zo lang duwen... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan