\'zwevende\' koppeling

Dinky Toy

MF veteraan
2 nov 2001
6.094
1
Als ik bij 13500 tpm overschakel en net iets teveel gas geef bij koppeling los gebeurt het wel eens dat de koppeling niet tegelijk pakt hij lijkt even te \'zweven\'.
nou heb ik gehoord dat\'t iets te maken heeft met de olie die er niet snel genoeg tussen uit wordt geslingert :? (bij 13500tpm lijkt me aardige centrifugaal kracht)
Weet iemand hier de oorzaak precies van ??

BTW het is zeker weten geen versleten koppeling (die is net 7000km nieuw
 
nou denk het niet want ik heb er al meer mensen over gehoord en het is niet een vast euvel het komt af en toe voor bij het koppelen bij hele hoge toerentallen
 
Als ik bij 13500 tpm overschakel en net iets teveel gas geef bij koppeling los gebeurt het wel eens dat de koppeling niet tegelijk pakt hij lijkt even te \'zweven\'.
nou heb ik gehoord dat\'t iets te maken heeft met de olie die er niet snel genoeg tussen uit wordt geslingert :? (bij 13500tpm lijkt me aardige centrifugaal kracht)
Weet iemand hier de oorzaak precies van ??

BTW het is zeker weten geen versleten koppeling (die is net 7000km nieuw
Zoals ik jouw verhaal lees, lijkt het erop dat je een of meerdere kopp. platen hebt die niet goed in balans zijn.
Hierdoor zal(vooral bij hoge toerentallen)het zwaarste gedeelte van de plaat tegen het huis (gevoerde plaat) of tegen de kern (ongevoerde plaat)drukken waardoor de platen niet goed meer axiaal kunnen bewegen, en dat resulteert in jouw specifieke probleem.
Tip: gooi de volsynthetische olie eruit, en vervang hem met een goede halfsynthetische (b.v. motul of een ander goed merk) en vernieuw ook het oliefilter met het liefst een orgineel exemplaar.

Suuk-6
Groeten Paul.
 
Zoals ik jouw verhaal lees, lijkt het erop dat je een of meerdere kopp. platen hebt die niet goed in balans zijn.
Hierdoor zal(vooral bij hoge toerentallen)het zwaarste gedeelte van de plaat tegen het huis (gevoerde plaat) of tegen de kern (ongevoerde plaat)drukken waardoor de platen niet goed meer axiaal kunnen bewegen, en dat resulteert in jouw specifieke probleem.
Tip: gooi de volsynthetische olie eruit, en vervang hem met een goede halfsynthetische (b.v. motul of een ander goed merk) en vernieuw ook het oliefilter met het liefst een orgineel exemplaar.

Suuk-6
Groeten Paul.

zat shell halfsyth in en had net beurtje gehad.
en het is niet een probleem met alleen mijn fiets er hebben meer mensen last van...

en ik had het ook op m\'n \'92 fiets !
 
Laatst bewerkt:
Sorry maar Mr.Ing.Ritzen wil alleen maar helpen en dat van die half synth.olie wil vaak wel werken.
Is 1 van de redenen waarom ik met de R1 ook half-syntheet rijd.
Mijn koppeling slipte zo erg van de starts bij wedstrijden,dat de stalen platen helemaal blauw waren.
Die heb ik voorlopig maar blank geschuurd,maar volgende keer nieuwe.
 
Sorry maar Mr.Ing.Ritzen wil alleen maar helpen en dat van die half synth.olie wil vaak wel werken.
Is 1 van de redenen waarom ik met de R1 ook half-syntheet rijd.
Mijn koppeling slipte zo erg van de starts bij wedstrijden,dat de stalen platen helemaal blauw waren.
Die heb ik voorlopig maar blank geschuurd,maar volgende keer nieuwe.

je maar er zat shell halfsyth in toen ik hem kocht en toen was het probleem er ook al dus daar kan het niet echt aan liggen lijkt mij.

ik heb eigenlijk de indruk dat het nu met die volsyth minder is.
het is ook geen groot probleem hoor het komt maar sporadisch voor (gelukkig).


in ieder geval bedankt voor de reacties.


Sorry maar Mr.Ing.Ritzen wil alleen maar helpen

ik probeerde alleen een beetje de discusseren over mijn probleempje hoor verder nix misschien is dat een beetje verkeerd overgekomen dan ofzo
 
Laatst bewerkt:
Gebruik ook idd Half synth olie,

Zelf heb ik gehad dat platen niet goed terugschoven na koppelen, bleven haken in huis, randjes van platen waren een beetje erg ruw, dus randjes netjes glad gemaakt, platen terug gezet en alles okee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan