Zwevende schijven GTR 1400

zl900gpz

Rookie
18 sep 2014
6
1
Nu de winter voor de deur staat en de motor aan de andere kant ga ik proberen mijn remschijffrustratie aan te pakken.
Deze heb ik opgelopen na het vervangen van mijn oude nog niet versleten(5mm) remschijven voor waarvan ik dacht dat deze krom waren getrokken na een korte vakantie in Italië.
Daar de remhandel bij het aanremmen een wel/niet /wel/niet gevoel gaf dacht ik dat de schijven wat krom waren en dus nieuwe aangeschaft(pfffff).
Maar wat schets mijn verbazing,na drie maanden precies het zelfde gedonder.
Na wat speurwerk vond ik de oplossing!! De remschijven van de GTR zouden floating moeten wezen en dit zou weer gerealiseerd kunnen worden door een bout met ringen en moer door de floaters monteren ,vastzetten, en draaien.
Met als gevolg.....wel wat stof gelost maar nog niet "zwevend"
Nu heb ik nieuwe floaters gemonteerd (voor circuit use only) en hier zit dus wel wat ruimte in (axiaal).

Heeft iemand hier ervaring mee ??
Op de weg of circuit?
20191118_201000.jpg
 
Ik heb wel twee vragen voor je, gezien mijn ervaring waar jij niks aan hebt

Ik begin met vraag 2: Hoe krijg je die floaters er uit, en er in???

vraag 1: Wat merkte je precies?? Bij zachtjes remmen het gevoel alsof de schijven krom zijn en als je doorknijpt voelt alles ineens goed aan?
 
Die originele "floaters"heb ik aan de achterkant vlakgeslepen waarna de bus er zo uit viel.
En het gevoel dat ik bij het remmen kreeg was dat ik een soort "pompende" weerstand voelde bij zacht en doorremmen.
 
Laatst bewerkt:
semi floatende schijven hoef je die floaters echt niet van schoon te maken. Die zijn bedoeld om de uitzetting van je schijf op te vangen als die heet wordt en niet om je schijf te centreren tijdens remmen.

Je dacht dat de schijven krom waren maar waren je schijven ook echt krom of was dat een aanname ? meten is weten.

Waarschijnlijk zit je probleem ergens anders, ABS misschien ??
 
Laatst bewerkt:
floaters echt niet van schoon te maken
Er komen enorme krachten op die floaters, dus vuil word met enorme druk in de eigenlijk nauwelijks bestaande rumtes gedrukt. Als de druk van vuil maar hoog genoeg oploopt zou je toch haast denken dat de schijven gaan vervormen... Denk ik effe aan een voetpakking ofzo, als je daar in het gat met 2 vingers 2 kanten op duwt wordt de platte voetpakking ook ineens grillig vervormd, die blijft niet plat. ik kan me zomaar voorstellen dat dat in andere proporties ook met remschijven gebeurt. Ik heb dit antwoord geprobeerd te ontlokken in dit topic . Ben wel achter de reinigingsmethode gekomen. Proefondervindelijk zal ik mezelf bewijzen of ik goed zat maar menigeen bevestigt dat het reinigen van de floaters wel degelijk nut heeft...
 
De schijven heb ik gecontroleerd met een micrometer en die sloeg inderdaad uit op de schijven,niet op dhet montagehart.En inderdaad,bij hard doorremmen was het "pompende"ook aanwezig.
Het schijnt dat de schijven van de zzr 1400/gtr1400 wat vaker deze kwaal hadden.
En dat de minimale axiale speling op de floaters die euvel zouden verhelpen.
Maar goed ik heb nu 1schijf gedaan om te ondervinden of dit "te doen" was,en kon dit inderdaad 1 op 1 overzetten.
Dus nogmaals 7floaters besteld en de andere schijf aanpakken en dan wachten op een droge dag om te proberen of het opgelost is.
Alvast bedankt voor het meedenken👍
 
De schijven heb ik gecontroleerd met een micrometer en die sloeg inderdaad uit op de schijven,niet op dhet montagehart.En inderdaad,bij hard doorremmen was het "pompende"ook aanwezig.
Het schijnt dat de schijven van de zzr 1400/gtr1400 wat vaker deze kwaal hadden.
En dat de minimale axiale speling op de floaters die euvel zouden verhelpen.
Maar goed ik heb nu 1schijf gedaan om te ondervinden of dit "te doen" was,en kon dit inderdaad 1 op 1 overzetten.
Dus nogmaals 7floaters besteld en de andere schijf aanpakken en dan wachten op een droge dag om te proberen of het opgelost is.
Alvast bedankt voor het meedenken👍

Dus om het pompende gevoel van kromme schijven op te heffen heb je de full floaters gemonteerd zodat de schijf kan centreren tov de remblokken.
Dan heb je dus tijdens remmen continu een axiale beweging op de floaters die daardoor snel slijten.

Symptoom bestrijding ipv de oorzaak op te heffen.
Er is maar 1 oplossing voor een kromme schijf; laten richten of een nieuwe monteren.
 
Dus om het pompende gevoel van kromme schijven op te heffen heb je de full floaters gemonteerd zodat de schijf kan centreren tov de remblokken.
Dan heb je dus tijdens remmen continu een axiale beweging op de floaters die daardoor snel slijten.

Symptoom bestrijding ipv de oorzaak op te heffen.
Er is maar 1 oplossing voor een kromme schijf; laten richten of een nieuwe monteren.
Er is helemaal geen sprake van axiale beweging. De schijf centreert en als dat is gebeurt is er geen axiale beweging.
Zwevende schijven zullen op de floaters altijd sneller slijten maar dat komt vooral door de bewegingen tijdens niet remmen
 
Er is helemaal geen sprake van axiale beweging. De schijf centreert en als dat is gebeurt is er geen axiale beweging.
Zwevende schijven zullen op de floaters altijd sneller slijten maar dat komt vooral door de bewegingen tijdens niet remmen
Bedankt voor jouw reactie,maar voor mijn idee kan de remschijf zich alleen centreren t.o.v de remklauw als er (axiale) ruimte is.
En die ruimte is er dus niet bij de originele "floaters" en wel bij degene die ik nu geplaatst heb.
Waardoor ik hoop dat de minimale slag in de schijf op kan lossen.
 
Vandaag op de boormachine en het boutje manier de floaters van de rechterschijf van de zevenhalf losgemaakt/schoongemaakt. En warempel, alles beweegt weer. Linnkerschijf nog niet gedaan, de kroketten waren klaar...
 
Terug
Bovenaan Onderaan