Zwitserland: info

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
Dit jaar gaat het gebeuren, ik ga een weekje naar Zwitserland met de motor. Om een of andere reden heb ik Zwitserland altijd vermeden, en wordt het land stilaan een blinde vlek op de kaart waar ik al geweest ben met de motor. Hoog tijd dus voor verandering!

In juni vertrek ik. Wat ik graag van jullie hoor is wat jullie ervaring is met het land, welke plekken en passen ik zeker moet bezoeken, ... Ik ga altijd kamperen of wildkamperen, dus als je daar goede ervaringen mee heb hoor ik ze ook graag :)
 
Zwitserland is prachtig om te rijden! De laatste keer dat ik er was heb ik een paar dagen vanaf een camping in de buurt van Andermatt door de omgeving gereden. Vanaf daar zit je mooi in de buurt van de ronde Furka/Grimsel/Susten(+Panoramastrasse naar Oberaarsee) , Nufunen, Gotthard(Val Tremola pakken, dat is de oude pasweg nog met kinderkopjes). Als je vanuit een centrale plek gaat kan je mooi zonder bagage rijden, en Zwitserland leent zich daar prima voor.

Daarna heb ik hetzelfde gedaan bij Sankt Moritz, daar zit je prima centraal voor o.a. de Bernina, Albula, Fluela, Julier en ook Stelvio en omgeving zijn goed te doen. Ook daar kan je best een paar dagen rondrijden.

Zwitserland is wel duur, hou daar wel rekening mee. Verblijf (ook campings) zijn duur, uit eten gaan is duur. Afgelopen zomer nog voor 2 pizza's en 2 cola in een pizzeria bijna(omgerekend) 50 euro kwijt, en dat is redelijk normaal daar. De enige manier om het een beetje binnen de perken te houden is zelf koken. Maar als je dat voor lief neemt is het een prachtig land om te rijden.

Wildkamperen in Zwitserland heb ik geen ervaring mee, maar feit is dat de Zwitsers wel erg van de regeltjes zijn dus iets zegt me dat je terughoudend mee moet zijn.

Het eerste wat je hier op het forum altijd leest is geklaag dat de verkeersboetes zo bizar hoog zijn. Is ook zo, maar zolang je je niet als een verkeersaso gedraagt valt het allemaal erg mee. Meeste is vooral gehuil van "horen zeggen". Vooral binnen de bebouwde kom op je snelheid letten. Ik heb er al heel wat kilometers gemaakt en nog nooit gezeik gehad.

Oja en voor de snelweg moet je een vignet hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal dat land doorkruisen van het westen naar het zuiden in sept.
Steeds lees ik hier niet te snel rijden en een verwittigd man is er 2 waard.
Nu heb ik zo geen problemen om me aan de max snelheid te houden maar het is er mooi.
 
Vignet voor de snelweg is niet verplicht. Je moet niet gepakt worden zonder vignet op de snelweg. Wordt, zoals alles in CH erg duur!
Let wel op, want als je de borden volgt zit je voor je het weet TOCH nog op de snelweg.
Zelf ervaren, dat als je het besef krijgt dat je de snelweg aan het opdraaien bent, dat er geen escape meer is om te draaien
Niks meer aan te doen, bij de eerst volgende afslag er weer vanaf. Nooit meer iets van gehoord!

Veel passen in CH heb ik inmiddels wel gereden. Berner-Oberland en Graubünden vind ik wel het mooiste.
Maar (bijna) alles wat je doet is duur...........:X Als je ergens vlak bij de grens bent kan je beter net OVER de grens gaan eten.
Ik herinner me nog dat net over de grens in Italië, de pizza 1/3 kostte tov Zwitserse pannenkoek.

Wildkamperen is mij ook niet bekend. Mss is een jeugherberg een optie. Ik heb ooit geslapen in de JHB van Brienz. Prima centrale plek!!

Voor zover ik nog weet is rijden over de passen niet zo'n probleem met camera's.
Vooral in dorpjes staat nog wel eens een flits-kast. Maar of die kast ook werkelijk flitst........? Mss rouleren ze maar 1 camera op 25 kasten...................?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben daar ook wel eens per ongeluk de snelweg opgereden, ook niks van gehoord toen. Het mooiste rijden inderdaad in Berner Oberland en Graubunden, Wallis is ook mooi maar daar is veel minder te rijden.
 
Wat veel mensen doen om in Zwitserland te rijden ook ik zelf is over de grens in Italië Kamperen net over de grens. bv Glurns rij je zo naar de Stelvio
Dan kan je heerlijk genieten van Zwitserland en betaal baar in Italië .
Twee kop soep en twee fris was 40 euro boven op de pas, Het is er helaas onbetaalbaar om even lekker te dineren bedoel even later zit je dan weer over de grens.
Maar het er o zo mooi daar .
 
Wij zijn er ook net geweest en het is er o zo ongelofelijk mooi. Echt één van de mooiste landen om met de motor te rijden, maar inderdaad zo ongelofelijk duur, geen grapje. Wij gingen redelijk low budget, dus kamperen en zelf koken en zelfs dan is het bijna niet te doen. Wat orangektm zegt hebben wij ook gedeeltelijk gedaan, kamperen in Italië. En dan ga je net voor je de grens overgaat even mega boodschappen doen ;). Maar zelfs al is het zo duur, gewoon gaan. Het was het meer dan waard.

E79A756C-E570-48DC-9996-5869FA0E7102.jpeg
CB65624E-29D6-41C4-BB00-C9514084A374.jpeg
7BC95E2B-C36A-4CCB-BC6B-5294D7DAC4CB.jpeg
 
Zwits is op zich niks mis mee...................
Maar dan toch wel, zo gauw er een rekening komt.
Iedere keer als je moet betalen, dat je schrikt en denkt dat het bedrag buitensporig is, maakt het niet leuk om daar vakantie te vieren.
Daarom toch maar liever NIET naar Zwits!!!
 
Ik heb dit jaar een rondreis door o.a. Zwitserland gemaakt (verslag). Heb er ook al vaak gekampeerd, en ik heb heel goede ervaringen met campings in Zwitserland. Die zijn vaak erg goedkoop en netjes. Een echte aanrader is camping Aareschlucht in Innertkirchen. Op de kruising van de Sustenpas en de Grimselpas, dus dat kan qua locatie bijna niet beter. Daar kan je met één persoon en een tentje staan voor 14 euro per nacht (camping Gadmen, daar vlak bij, is ook een aanrader). Er zijn in Zwitserland veel eenvoudige campings waar je voor rond de 15 euro kunt staan. Voor campings zou ik zeker niet uitwijken naar Italië, de goede en betaalbare campings zijn w.m.b. juist een pluspunt van Zwitserland. Wat wel erg duur is, is het eten in Restaurants. Al vond ik het tijdens mijn vakantie van vorig jaar (toen ik altijd in Restaurants heb gegeten) wel meevallen, bij de hotels was ik vaak erg te spreken over het halfpension, en tussen de middag at ik vaak in eenvoudige restaurants een goedkope optie (bijvoorbeeld een gevulde soep met brood).

Het Vignet hoeft trouwens niet aan de buitenkant, dat kan je bijvoorbeeld onder de buddyseat plakken. het moet dan wel op een eenvoudig toegankelijke plaats, en aan een deel dat niet gemakkelijk los te maken is (dus bijvoorbeeld niet op de buddy seat zelf, aangezien je die zou kunnen uitwisselen tussen motoren van hetzelfde type). Volgens mij plakken de meeste Zwitserse motorrijders het vignet niet aan de buitenkant, vandaar dat de pakkans nihil zal zijn als je zonder vignet op de snelweg rijdt.
 
Je kunt ook speciale motor vignetten kopen dacht ik, die plakken andersom. Normaal plak je hem namelijk aan de binnenkant van een ruit, bij die omgekeerde kan je hem ook ergens anders op plakken zonder dat hij in spiegelbeeld zit.
 
Ik ben in het verleden ook met enige regelmaat in Zwitserland geweest, maar sinds het daar zo enorm duur is geworden sla ik het over.

Let op..... De politie heeft met grote regelmaat vignetcontrolle op het eind van een oprit van de snelweg, dan is er geen weg meer terug.
 
Zoals ik al schreef verblijf je in Italie en ga je steeds de grens over in Zwitserland je komt zo overal en het betaalbaar.
even uit eten trek je geld uit de knip dat weet iedereen nu . Dus weet inventief en je hebt een leuke vakantie.
Het gaat er niet om wat niet gaat, maar wat wel kan.
 
Laatst bewerkt:
Je stuurt steeds over de stelvio pas tussen Italië en Zwitserland das een feest om te rijden, zeker 150 bochten.
En het kost kwa verblijf een helft of minder dan Zwitserland.
Ga in de koekoeks klokken land niet te hard rijden de verbalen zijn daar behoorlijk hoog.
Geniet van de mooie passen die zijn er daar voldoende en de uitzichten bovenop een feest, wij reden al vele malen over de stelvio pas en stonden dan ergens op een camping in Italië voor een paar weken, boeken dat doe ik nooit, geen plaats dan een andere camping.
Zorg voor een fijne vakantie en lees eens wat en zoek een paar campings op, er zijn er voldoende ook kleinere die goed zijn.
 
Overnacht op heenweg vlak voor Basel in Duitsland. Cheap en goede hotels, bier en lekker eten. Heb je dat alvast binnen.
Stelvio is wel gaaf, maar geen lekkere
" doorrij pas" vanwege de bochten. Mooier vind ik alles rond Andermatt. En dan pizza eten in Airolo aan de zuidkant van de Gotthard. Top !!
 
Zwitserland, Vignet voor motor: kan ik dat gewoon aan aan benzinestation of ergens aan de grens kopen ?

En gerelateerd, maar wat off topic: frankrijk en duitsland worden een wirwar van milieu stickers.. wat is hier handig?
Waar kan je hier duidelijke info over vinden ?
 
Vignet kun je bij elke ANWB winkel kopen, of op hun website. Mileustickers? Volgens mij niet voor motoren.
 
De Duitstalige Zwitsers zijn wel stugger dan de Oostenrijkers.
Franstalig weet ik niet, maar als ze op de Fransen lijken...

Ze lopen ook achter.
4 jaar geleden begonnen ze daar met plofkippen, en hoe erg dat toch wel niet was.
Bij ons was het toen al oput retour.
 
Vignet voor Zwitserland is wel duur, want ze hebben alleen vignetten voor een heel jaar. Volgens mij rond de 35/40 euro, dus als het niet nodig is dan lekker de snelweg vermijden. Maar aan de grens kan je ze kopen, of inderdaad vooraf bij de anwb.
 
Zwitserland, Vignet voor motor: kan ik dat gewoon aan aan benzinestation of ergens aan de grens kopen ?

En gerelateerd, maar wat off topic: frankrijk en duitsland worden een wirwar van milieu stickers.. wat is hier handig?
Waar kan je hier duidelijke info over vinden ?

Ja, kan je aan de grens kopen. Het vignet mag je ook aan een vast deel van de motor in het vak onder de buddyseat monteren (niet op een eenvoudig verwijderbaar deel zoals de buddyseat zelf). Dat is onder motorrijders gebruikelijk. Je hebt in Duitsland geen milieusticker nodig voor een motor, Frankrijk weet ik niet.
 
Voor Frankrijk wel , certificat .air te zoeken.
Bestel alleen via de officiële website van het ministerie om te voorkomen dat je in het zak wordt gezet.
 
Moet je wel op de snelweg zijn?
Vorig jaar heel Zwits doorgereden, maar (bijna) geen snelweg. Let op, want voor je het weet sturen ze je met de borden toch de snelweg op!
Als je binnenwegen blijft rijden, wat toch het leukste is, dan is er geen vignet nodig.

Algemene controle voor vignetten is er niet in CH. Zelf ondervonden toen ik per ongeluk TOCH een stukje op de snelweg kwam.
Wel bij binnenkomst CH over de Autobahn direct na de grens controle of je een vignet hebt. Dan evt. direct 1 aan te schaffen.

MP is al genoemd voor je vignet.
Vaak is daar ook een goede 2e-handse te verkrijgen. Nee, daar voel ik me niet schuldig over.
Waarom moeten wij net zo veel betalen voor enkele 100-den km's snelweg, als de Zwitsers die er het hele jaar rijden. Grenst bijna aan diefstal!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan