Zwitserland: vignet nodig voor de motor ?

Over dat plakken:

Plak eerst een stukje boeklon (heel gemakkelijk te verwijderen mits het de ECHTE ORIGINELE boeklon is) en plak daarop het vignet.
Of je smeert de plakzijde in met een dot vloeibare handzeep of afwas middel. Vervolgens plak je deze aan je voorruitje bijvoorbeeld en haalt het overtollige er om heen weg. *D Kun je daarna het vignet ook nog weer verpatsen. :Y

PS: De plakzijde is de beeld zijde omdat ze er vanuit gaan dat je deze aan de binnen kant van je ruit plakt.
 
Inderdaad gewoon niet over de snelweg rijden, Zwitserland kent genoeg andere goede wegen die ook nog eens veel mooier zijn.

Ik pak nog wel eens een klein stukkie verbindings-snelweg zonder vignet, dan moet je wel ongelooflijk veel pech hebben om aan te worden gehouden.

Overigens vind ik het een heel slim systeem van de Zwitsers. Op deze manier betaal je de wegen met inkomsten uit tourisme. Zwitsers betalen immers geen wegenbelasting!!! Wij betalen alles zelf en laten de Duitsers er gratis over heen rijden...niet slim! |(
 
Oostenrijk is ook beter, Gotthart-tunnel is nl dicht tot vrijdag aanstaande....'t is maar dat je het weet....
 
In oostenrijk werd vorig jaar met de auto vooral gecontroleerd op parkeerplaatsen en bij tankstations, op de weg heb ik ze eigenlijk niet gezien.

Ik wil het liefst wel zsm door Zwitserland vlammen want het scheelt 4 uur als je over de snelweg gaat naar Italie. En ik moet nog naar griekenland daarna. :]
 
Mijn reisverslag is nog niet af, maar Maaike en ik hebben op de motor Zwitserland van Noord naar Zuid doorkruist en geen snelweg aangeraakt. En dan heb je dus ook geen vignet nodig.

Je rijdt toch door Zwitserland om het land te zien, of wil je alleen maar hard er doorheen knallen?

Mocht je toch een vignet willen en precies weten welke dagen je door Zwitserland/Oostenrijk rijdt, dan kan je bij de ANWB een vignet halen voor precies die dagen. Toen ik mee deed aan een georganiseerde toer door o.a. Oostenrijk heb ik dat ook gedaan en was toen iets van 8€ kwijt - hoewel we niet de hele week door Oostenrijk zouden rijden, had ik gewoon de hele week opgegeven. Uiteindelijk iets van 8 kilometer snelweg gereden - voor de rest alleen binnenwegen.

Dus:
-rij binnendoor, of
-koop een vignet van tevoren bij de ANWB, voor de dagen waarop je denkt in het land te zijn.
Dat kan ook, denk er dan wel aan een grensovergang te kiezen waar je geen snelweg achter hebt liggen. (niet schaffhausen of basel bijvoorbeeld) want dan kom je de grens niet over zonder vignet.
Waar je de grens overkan is bij Konstanz, daar ligt geen snelweg achter.

Houd er rekening mee dat als je geen gebruik maakt van snelwegen je in Zwitserland dus erg lang onderweg bent. Veel kleine dorpjes, veel slingerweggetjes (: }) en veel lokale boertjes met koeien; lokale spoorwegen met 101 overwegen die altijd dicht gaan als je er aan komt enz..
Snelwegen zijn echter erg saai en soms volledig afgeschermd met geluidswallen..
 
Oostenrijk is ook beter, Gotthart-tunnel is nl dicht tot vrijdag aanstaande....'t is maar dat je het weet....

Gewoon vanaf (Zwitserland) Chur binnendoor over de (oude) San Bernardinopass!! Erg mooi stuk om te rijden en de San Bernardinopass is erg gaaf om te :]

Of gewoon vanaf Luzern over de Nufenenpass richting Ticino. Helemaal geen grote omweg en ook erg leuk!
 
In oostenrijk werd vorig jaar met de auto vooral gecontroleerd op parkeerplaatsen en bij tankstations, op de weg heb ik ze eigenlijk niet gezien.

Ik wil het liefst wel zsm door Zwitserland vlammen want het scheelt 4 uur als je over de snelweg gaat naar Italie. En ik moet nog naar griekenland daarna. :]

Zie Post hierboven ;)
 
En vlammen zou ik daar ook maar laten, de boetes zijn niet mals! En boven de 30 te hard kun je het spul laten staan!

Gewoon lekker genieten van de reis en niet alleen naar het doel kijken. Ik ga jaarlijks (mijn vrouw is zwitserse) met de motor en dan ga ik via de B500 door Duitsland en kom ik bij Waldschut binnen, of ik ga via de Vogezen en kom ergens via een kleine pas bij Neuchatel binnen. Als je naar Italie wilt kun je ook nog verder doorijden in Frankrijk en zuidelijk van Geneve Zwitserland in, ook mooi!
Dan kun je richting Interlaken en nog even de Furka en de Gothardpassen pakken. Rijdt allemaal goed door en geen meter snelweg

Een nachtje extra inplannen en genieten dus! Zwitserland is een geweldig motorland! Voor de 28 Pleurie die je uitspaard op je vignet kun je slapen in de Vogezen of het Zwarte woud!
 
Volgende week geef ik mijn motor ook de sporen richting Italie, maar de enige twee stukken snelweg die ik gepland heb zijn tot aan Aken en van ergens bij Milaan tot aan Bologna. Omdat ik dan ook onderweg ben heb ik wel de wat doorgaandere wegen gepakt in DE, FR en CH.

Geen vignet voor DaBit dus :)


@Zwizz750:

Ik ben van plan om Zwitserland binnen te komen bij Solothurn. De route gaat naar Gansbrunnen, daar de (Weissenstein) bergkam over, om dan via Oberdorf en Langendorf in Solothurn uit te komen.

De routeplanners vinden dat weggetje echter niet leuk en hebben wat overredingskracht nodig. Dus ik vraag me af of er iets speciaals mee is.

Weet jij dat toevallig?
 
Laatst bewerkt:
Vlammen is mischien groot woord. Maar het is inderdaad nog wel een goede optie om gewoon niet via de snelweg te gaan
 
Volgende week geef ik mijn motor ook de sporen richting Italie, maar de enige twee stukken snelweg die ik gepland heb zijn tot aan Aken en van ergens bij Milaan tot aan Bologna. Omdat ik dan ook onderweg ben heb ik wel de wat doorgaandere wegen gepakt in DE, FR en CH.

Geen vignet voor DaBit dus :)


@Zwizz750:

Ik ben van plan om Zwitserland binnen te komen bij Solothurn. De route gaat naar Gansbrunnen, daar de (Weissenstein) bergkam over, om dan via Oberdorf en Langendorf in Solothurn uit te komen.

De routeplanners vinden dat weggetje echter niet leuk en hebben wat overredingskracht nodig. Dus ik vraag me af of er iets speciaals mee is.

Weet jij dat toevallig?

Weissenstein is niet zo leuk om te rijden...echt heeeeel slecht wegdek! Ga dan liever via Biel. Dus aan de Noordzijde van de Jura naar het westen (van Gansbrunnen dus naar Moutier>sonceboz), dan bij Biel eroverheen en eventueel door de Aareschlucht door de Jura naar het oosten, dan kom je achterlangs bij Bettlach uit en vanaf daar is het een klein stukje wheelien naar Solothurn ;-)
 
Laatst bewerkt:
Weissenstein is niet zo leuk om te rijden...echt heeeeel slecht wegdek!

Da's nou net wel leuk! }) Slecht wegdek betekent ook minder druk, en de motor slikt het wel.
Of bedoel je dat het een gravelpad is?

Michelin vind de weg toch aardig genoeg om 'm een groene streep te geven:
*klik*

Ga dan liever via Biel. Dus aan de Noordzijde van de Jura naar het westen (van Gansbrunnen dus naar Moutier>sonceboz), dan bij Biel eroverheen

Bedoel je Sonceboz->Pont des Anabaptistes->Orvin->Biel?

Ik zie trouwens Court -> Grenchen ook nog wel als een optie.

en eventueel door de Aareschlucht door de Jura naar het oosten, dan kom je achterlangs bij Bettlach uit en vanaf daar is het een klein stukje wheelien naar Solothurn ;-)

Die volg ik niet. De Aareschlucht bij Meiringen?


Overigens is Solothurn geen doel voor me hoor.

Aangezien de vriendin niet al teveel Duitsland wilde gaat de route zo grofweg een stukje Eifel tot het Lux/Dld/FR drielandenpunt, langs de grens over de wat grotere wegen naar de Vogezen (Col de la Schlucht, Grand Ballon, Route des Cretes e.d.), dan een klein stukje Jura richting Moutier, Zwitserland in, via Bern, Thun, Interlaken en Meiringen naar de Grimsel en Nufenen. Dan Bellinzona, Lugano, en via de SS233 bij Varese de snelweg op naar Bologna.

Hoe ik dan verder ga weet ik nog niet. 't kan zijn dat ik de snelweg blijf volgen tot ongeveer Pescara (Italie, Adriatische kust), of dat ik de SS65 naar Firenze pak en via Perugia, Assisi etc. richting Pescara afzak. Een en ander is afhankelijk van hoe vlot het gaat, hoeveel zin we (ik+vriendin+motor) hebben, de stand van de maan, etcetera.

Op deze route zijn uiteraard honderden variaties mogelijk. Het is wel de bedoeling dat het enigzins opschiet, dus ik heb er wel wat hoogtepunten inzitten, maar ook stukken over de 'dikkere' wegen in Frankrijk (D-wegen N-wegen) en in Zwitserland zoals de '12 en de '6'.

Passen en witte weggetjes op de kaart rijden is heel leuk, maar schiet voor geen meter op. Dus een balans zoeken.
 
Voor de Aareschlucht kun je vanaf pery (vlakbij Biel) achter Grenchen langs naar Romont rijden, is een kleine weg, maar leuk om te rijden.

Geloof me nou, Weissenstein is echt niks aan!

Een andere leuke optie is om vanaf Gansbrunnen iets richting Balsthal te rijden en dan bij Welschenrohr over de Baumberg naar Rüttenen rijden. Veel leuker voor de motor! Weissenstein is meer voor de mountainbike of in de winter met een sleetje naar beneden!
 
Ik heb de overgang omgegooid naar Court->Grenchen.

Voor de mensen met Google Earth geinstalleerd (en als je dat niet hebt: doen. Gaaf spul!):

vakantie.kml


Allejezus, wat heb ik er zin in!

zin_in_vakantie_550.jpg
 
Volgende week geef ik mijn motor ook de sporen richting Italie, maar de enige twee stukken snelweg die ik gepland heb zijn tot aan Aken en van ergens bij Milaan tot aan Bologna. Omdat ik dan ook onderweg ben heb ik wel de wat doorgaandere wegen gepakt in DE, FR en CH.

Geen vignet voor DaBit dus :)


@Zwizz750:

Ik ben van plan om Zwitserland binnen te komen bij Solothurn. De route gaat naar Gansbrunnen, daar de (Weissenstein) bergkam over, om dan via Oberdorf en Langendorf in Solothurn uit te komen.

De routeplanners vinden dat weggetje echter niet leuk en hebben wat overredingskracht nodig. Dus ik vraag me af of er iets speciaals mee is.

Weet jij dat toevallig?

:N Geen idee. Het kan zijn dat ze gewoon niet opgenomen zijn :? Ik heb bijv. een kaart van Michelin waar een paar wegen NIET op staan, op een andere kaart weer wel en ze zijn prima te rijden bijv.
 
Dat weggetje staat wel op de kaart. Maargoed, inmiddels heb ik de route wat omgegooid.

Is het in Zwitserland trouwens makkelijk om van die goeiekope 'zimmer-frei' dingen te vinden?

@vliegende-baksteen: :X

:P
 
Ik ben vorig jaar naar Italie geweest en heb gewoon een vignet bij de ANWB gehaald, secundair rijden in CH is vooral in het noorden echt niet leuk. Wij zijn toen via het zwartewoud en langs de Bodensee gereden en toen via de splugenpas naar Italie.
Dat stuk langs de zuidkant van de Bodensee was echt stomvervelend..... daarna de A13 op (wordt vanzelf weer secundair) richting san Bernadino wordt het steeds mooier, Splugenpas is echt fantastisch.
 
hee mensen,

zit nu in een internetcafe in Siena Italie.

ben via B-wegen door Oostenrijk gereden, dus geen vignet nodig gehad. Tirol is een mooie omgeving!

Inmiddels onder andere de Stelvio pas gereden! Erg gaaf, alleen heel veel haarspeldbochten! Inmiddels aardig wat km's in Italie gemaakt, erg mooie omgeving en aardige mensen :Y

:W
 
Tja, wat is duur?
-In Oostenrijk moet je ook een vignet kopen én tol betalen.
-Frankrijk moet je veel tol betalen.
Die kosten maak je wel weer goed door er te tanken ;)

Ik heb er een gruwelijke hekel aan om iedere keer te stoppen bij tolpoorten: handschoenen uit, geld uit de jas pakken, betalen, wisselgeld terugstoppen, handschoenen aan en op naar de volgende tolpoort :r

Rits tanktas open. Creditcard uit tanktas, tolkaartje uit tanktas. Tolkaartje in lezer, Creditcard in lezer ...... en de slagboom gaat al open. Creditcard in tanktas, rits dicht en rijden. :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan