ZX 10R vs CBR 1000RR

zag giste de superbike in Laguna waar dus allemaal fabrieksmotoren aan mee doen.

Daar reed Vermeulen op zijn nieuwe Honda Fireblade met ruim 4 sec voor de sterke Ducatie's 999's. De zx10r reed ergens op een 10 of 11e plek :?

ik snap niet hoe het kan dat die machines nieuwe zx10, r1 en gixxer1000 het helemaal b[]niet[/b] zo goed doen. Terwijl de Ducs (met een stuk minder vwermogen) heersen en uitraard de Fireblade giste dik gewonnen heeft..

kan mij iemand dat uitleggen??
 
1: Er doen buiten Ducati geen fabrieksmotoren mee in WSB, door een besluit MSMA
2: Ten Kate heeft (wat?) ondersteuning van Honda Europe en is natuurlijk een zeer ervaren team.
4: Bertocchi Kawasaki heeft geen enkele fabrieksteun, en heeft een beperkt budget
3: Vermeulen is een uitstekende rijder, veel beter dan Sancini en Clementi die al jaren achteraan meehobbelen in het WSB.
 
zag giste de superbike in Laguna waar dus allemaal fabrieksmotoren aan mee doen.

Daar reed Vermeulen op zijn nieuwe Honda Fireblade met ruim 4 sec voor de sterke Ducatie's 999's. De zx10r reed ergens op een 10 of 11e plek :?

ik snap niet hoe het kan dat die machines nieuwe zx10, r1 en gixxer1000 het helemaal b[]niet[/b] zo goed doen. Terwijl de Ducs (met een stuk minder vwermogen) heersen en uitraard de Fireblade giste dik gewonnen heeft..

kan mij iemand dat uitleggen??
Misschien gaat het wel niet alleen om vermogen maar ook de manier waarop het aanwezige vermogen gebruikt kan worden. Rossí´s Yamaha M1 levert netzoveel vermogen als de Honda RCV, toch is die RCV vele malen ´vriendelijker´qua vermogensafgifte en daardoor gemakkelijker snel te rijden. Het feit dat de Yamaha M1 het nu toch zo goed doet is imho te wijten aan de kwaliteiten van Valentino en niet zozeer aan de Yam. Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat als Rossi dit seizoen de 2004 rcv kon rijden ,de rest net zo goed thuis kan blijven. Kijk naar de Kawa motoGp racer, loopt over van vermogen toch is ie bijna onrijbaar, de rijders moeten er veel harder op werken dan bijvoorbeeld op een RCV

Het lijkt er voor wat betreft de SBK klasse dus op dat de Fireblade de mooiste en gebruiksvriendelijkste vermogensafgifte heeft wat de japanse merken betreft en bovendien door zijn ultrastabiele rijeigenschappen het gemakkelijkste te rijden is, dit alles vertaald zich dan weer in snellere rondetijden.
Bovendien het gehele pakket moet kloppen, niet alleen de pk´s op papier.
 
Maar datzelfde beeld heb je ook voor de 600RR. Komt er verre van het sterkste uit in de vgl. buiten het feit dat ie een rijwielgedeelte heeft dat super is.
Net hetzelfde beetje met de blade. Maar als je bv ziet wat er uit de 600RR geperst wordt dan weet je wel hoe laat het is.
De RR van VZH dit jaar persen er 140pk uit aan aw ! Die blokjes zijn wel erg ver op te voeren. Zou mij niks verwonderen als die blade hetzelfde kan gedaan worden !
 
En volgens mij rijden de viercilinders rond met een restrictie. Je kan mij niet wijsmaken dat een 1000cc tweecilinder sneller is dan 1000cc viercilinder.
 
Misschien gaat het wel niet alleen om vermogen maar ook de manier waarop het aanwezige vermogen gebruikt kan worden. Rossí´s Yamaha M1 levert netzoveel vermogen als de Honda RCV, toch is die RCV vele malen ´vriendelijker´qua vermogensafgifte en daardoor gemakkelijker snel te rijden. Het feit dat de Yamaha M1 het nu toch zo goed doet is imho te wijten aan de kwaliteiten van Valentino en niet zozeer aan de Yam. Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat als Rossi dit seizoen de 2004 rcv kon rijden ,de rest net zo goed thuis kan blijven. Kijk naar de Kawa motoGp racer, loopt over van vermogen toch is ie bijna onrijbaar, de rijders moeten er veel harder op werken dan bijvoorbeeld op een RCV

Het lijkt er voor wat betreft de SBK klasse dus op dat de Fireblade de mooiste en gebruiksvriendelijkste vermogensafgifte heeft wat de japanse merken betreft en bovendien door zijn ultrastabiele rijeigenschappen het gemakkelijkste te rijden is, dit alles vertaald zich dan weer in snellere rondetijden.
Bovendien het gehele pakket moet kloppen, niet alleen de pk´s op papier.

Rossi en Yamaha beweren op dit ogenblik dat de M1 zeker net zo goed is als de RCV. En als je denkt dat Rossi iedereen naar huis kon rijden op Rio..... :X
 
denk dat de prestaties van de cbr met name te danken zijn aan de tuningskwaliteiten van ten kate (hup holland hup!!!) en de rijkwaliteiten van vermeulen.

fabrieksondersteuning is er alleen voor het fila-ducati team.
alle andere merken hebben zich "teruggetrokken" na de onduidelijke koers die de flanelli-broeders varen (1 bandenfabrikant, wel/geen restrictors etc etc)

als je een betere krachtsverhouding wilt bekijken moet je wezen bij de AMA (amerikaanse superbike), waarbij honda en suzuki de dienst uitmaken of bij de BSB (britse superbike) waarbij ook weer honda en suzuki de dienst uitmaken, maar ook geregeld de kawa en af en toe de yamaha en 1 duc 999 er goed bij zitten.
in deze series krijgen de teams WEL fabrieksondersteuning vanuit japan, en zie je dus hele andere zaken/merken vooraan rijden.

maar het is leuk om te zien dat het niet alleen een ducati clubrace aan het worden is en een nederlands team zich nu langzaam voorin gaat melden.

even ter vergelijking...tijdens de race in laguna seca reden ze in het AMA ongeveer 1.7 seconden harder dan de WSB..!!
 
ze hebben zich er wel tegen verzet, maar het fila ducati team is contractueel nog steeds verplicht om fabriekssteun te geven....
 
Terug
Bovenaan Onderaan