ZX-6R 636 koelt niet na blokwissel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sender

MF veteraan
23 jan 2011
7.437
495
Noord-Holland
  • Merk: Kawasaki
  • Type: ZX-6R
  • Bouwjaar: 2003
  • Kmstand: 104000
  • Probleem: Koelt niet
  • Wanneer is het probleem onstaan: na blokwissel
  • Wat is er al aan gedaan: Koelsysteem meerdere malen ontlucht, stekkers nagelopen
Nadat het originele motorblok versleten was heb ik het vervangen door een frisser exemplaar. Blok is van te voren gecontroleerd en de kleppen zijn gesteld.
Het inbouwen was geen probleem, echter krijg ik het koelsysteem niet werkend. De motor wordt binnen no-time boven de 100 graden en de koelvin bij slaat niet aan bij 104 graden.
Op een gegeven moment begint de vloeistof te koken.
Ik heb het systeem diverse malen ontlucht volgens de procedure (de slangen masseren met de dop open bij draaiende motor) echter krijg ik het systeem niet werkend. Ik heb het idee dat hij helemaal niet koelt. Wat zou het probleem kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Gisteren de thermostaat vervangen door die van het andere blokje, helaas is het probleem nog niet verholpen.

Wat mij wel opviel is dat de slang aan de rechterkant van het blok (van de thermostaat naar de radiateur) heet werd, terwijl de slangen links (van de waterpomp naar de radiateur) koud bleven.

Zal ik nu de waterpomp wisselen of kan het wat anders zijn?

De slang wordt dus heet (niet mijn motor)
1586326922912.png


De slangen aan deze kant worden niet warm (ook niet mijn motor)
1586327100078.png
 
Dan denk ik dat de waterpomp het niet doet. Of laat de thermostaat er helemaal uit, of doe even de test met het pannetje water. Dan kunnen we die nu zeker weten uitsluiten.
 
Gisteren de thermostaat vervangen door die van het andere blokje, helaas is het probleem nog niet verholpen.

Wat mij wel opviel is dat de slang aan de rechterkant van het blok (van de thermostaat naar de radiateur) heet werd, terwijl de slangen links (van de waterpomp naar de radiateur) koud bleven.

Zal ik nu de waterpomp wisselen of kan het wat anders zijn?

De slang wordt dus heet (niet mijn motor)
Bekijk bijlage 1483603

De slangen aan deze kant worden niet warm (ook niet mijn motor)
Bekijk bijlage 1483604
Klinkt als de waterpomp. Ik denk dat je "nieuwe" blok terug moet naar waar ie vandaan gekomen is. Dit probleem moet ie al gehad hebben bij demontage, en dan kan niet best zijn geweest voor zeg eens wat... een koppakking.
 
Klinkt als de waterpomp. Ik denk dat je "nieuwe" blok terug moet naar waar ie vandaan gekomen is. Dit probleem moet ie al gehad hebben bij demontage, en dan kan niet best zijn geweest voor zeg eens wat... een koppakking.
De motor is gedemonteerd vanwege een crash (frame kapot), kan natuurlijk ook zijn doordat het al even stil heeft gelegen.
 
Er zit lucht in je systeem. Daardoor kan je pomp de vloeistof niet circuleren, en is de temperatuur sensor incorrect aan het meten (er is immers geen circulatie) waardoor je fan niet aanslaat. Heb je al geprobeerd om slangen los te maken om te zien of er vloeistof uit komt?
 
Er zit lucht in je systeem. Daardoor kan je pomp de vloeistof niet circuleren, en is de temperatuur sensor incorrect aan het meten (er is immers geen circulatie) waardoor je fan niet aanslaat. Heb je al geprobeerd om slangen los te maken om te zien of er vloeistof uit komt?

Als TS onderstaande allemaal gedaan heeft, heb ik er moeite mee te geloven dat er genoeg lucht in het systeem zit om jouw verklaring te laten kloppen...

Ik heb het systeem diverse malen ontlucht volgens de procedure (de slangen masseren met de dop open bij draaiende motor) echter krijg ik het systeem niet werkend. Ik heb het idee dat hij helemaal niet koelt. Wat zou het probleem kunnen zijn?
 
Trek het deksel eens van de waterpomp, en bekijk wat daar allemaal in zit...
Het probleem is gevonden nadat ik de deksel van de waterpomp er af heb gehaald. Er zat blijkbaar nog een dopje in om het blok af te dichten tijdens het stallen. Deze zat echt in het buisje en wss van buitenaf niet te zien. Pas toen ik de waterpomp had getest en de deksel weer terug wou zetten zag ik hem zitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan