ZX-6R Lekkage(?)

GideonNL

Rookie
30 mei 2011
22
0
Zwolle
Beste mede motor-forummers,

Ik heb vandaag mijn eerste motor gekocht. (ZX-6R, 636cc, 25kw, 2002, particulier) Hij stond 250km verderop, dus gelijk een mooie rit terug. De eerste 150km gingen prima. Het regende keihard, maar het was goed te doen.
Ik bedacht onderweg dat ik nog wel even in Assen zou kunnen stoppen bij een motorzaak voor wat accessoires.
In Assen gleed ik opeens constant met mijn voet van het linker stepje af omdat deze glad was geworden, zomaar ineens!
Ik heb de motor geparkeerd bij een motorzaak en mijn linker laars zat onder een bepaalde vloeistof. Geen brandstof en geen koelvloeistof. Ik gok dat het motorolie is... Omdat ik er nog even mee reed, kwam de motorolie(?) op de velg, op de kappen, het loopvlak van de achterband en maakte de hele motor smerig.
Ik vond het niet zo vertrouwd en ben maar naar MotoPort Assen gereden. Een jongen uit de werkplaats dacht een lekkage te zien en vond het ook niet vertrouwd.
Nu vraag ik mij wat dit zou kunnen zijn. Ik heb 'm moeten laten staan bij Motoport Assen en bent met de auto van mijn vader terug naar huis gegaan.
De motor moet minimaal een week staan bij Motoport vanwege de drukte. Ik vind dit heel erg jammer want ik heb de Zx6r nog maar net. Het stukje tot Assen ging als een trein!
Is het mogelijk dat door de regen een bepaalde vloeistof (iets bij de ketting, wat dan ook) gaat spatten? Of dat er iets is losgetrild?

Misschien wat rare vragen, maar ik ben op technisch vlak (nog) een motorleek. Ik weet dat het op afstand moeilijk te zeggen is, maar ik zou al een stuk zekerder zijn van mijn zaak als ik zeker wist dat het inderdaad een lek is en dat ik niet mijn Zx6r voor niks bij motoport heb staan...

grt Gideon
 
Olie vuldop zit rechts inderdaad :)

Kan heel veel zijn en zonder blik te werpen kan ik wel dingen roepen maar het blijft gissen.
1 ding weet ik wel en dat is dat je een serieuze lekkage hebt en geen zweetspoortje.
Waar dacht de monteur iets vandaan te zien komen?

Heb je niet proefgereden toen je de motor kocht?
 
Olie vuldop zit rechts inderdaad :)

Kan heel veel zijn en zonder blik te werpen kan ik wel dingen roepen maar het blijft gissen.
1 ding weet ik wel en dat is dat je een serieuze lekkage hebt en geen zweetspoortje.
Waar dacht de monteur iets vandaan te zien komen?

Heb je niet proefgereden toen je de motor kocht?

Tja.. Ik had het idee dat de regen de bende veroorzaakte, maar misschien is dat goede hoop ;) Ik heb wel proefgereden, maar dit was toen nog niet aan de orde. Ik ben zelfs nog een keer gestopt onderweg om te eten, niks aan de hand. In Assen begon het glijden van mijn voet pas + mogelijke lekkage. Dus ik denk dat deze onderweg moet zijn ontstaan.

En, misschien is dit weer een domme vraag, toen ik op de snelweg reed bleef de motor constant tussen de 68 en 70 graden hangen. Toen ik in Assen rondreed, kroop de temperatuur naar de 100 graden! Ik ben, zoals ik al zei, leek op dit gebied. Maar dat is normaal in de stad? Optrekken/stoppen/optrekken/stoppen -->100graden?

Ik denk dat ik wat meer geduld moet krijgen. Ik zal de verkoper nog even een mailtje sturen en ik zie wel wat de rekening gaat worden. De monteur had het over schoonmaken van de motor en kijken waar het lek vandaan komt, hij kon dat zo niet zien omdat de motorolie(of andere vloeistof) overal zat. Hij dacht zelf dat het nooit meer dan 100 euro zou zijn. IN dat geval heb ik het er graag voor over :)
 
Tja.. Ik had het idee dat de regen de bende veroorzaakte, maar misschien is dat goede hoop ;) Ik heb wel proefgereden, maar dit was toen nog niet aan de orde. Ik ben zelfs nog een keer gestopt onderweg om te eten, niks aan de hand. In Assen begon het glijden van mijn voet pas + mogelijke lekkage. Dus ik denk dat deze onderweg moet zijn ontstaan.

En, misschien is dit weer een domme vraag, toen ik op de snelweg reed bleef de motor constant tussen de 68 en 70 graden hangen. Toen ik in Assen rondreed, kroop de temperatuur naar de 100 graden! Ik ben, zoals ik al zei, leek op dit gebied. Maar dat is normaal in de stad? Optrekken/stoppen/optrekken/stoppen -->100graden?

Ik denk dat ik wat meer geduld moet krijgen. Ik zal de verkoper nog even een mailtje sturen en ik zie wel wat de rekening gaat worden. De monteur had het over schoonmaken van de motor en kijken waar het lek vandaan komt, hij kon dat zo niet zien omdat de motorolie(of andere vloeistof) overal zat. Hij dacht zelf dat het nooit meer dan 100 euro zou zijn. IN dat geval heb ik het er graag voor over :)

Wel fijn dat een monteur al vooraf weet dat 100 euro de max, zonder dattie weet wat het is :Y
 
Normaal tijdens rijden is de temp inderdaad rond de 70 graden.
100 graden haal ik alleen als ik een tijd stilsta of file rijden.
Temperatuur zie je snel stijgen, maar daalt ook vrij snel als je weer de wind in je radiateur hebt.

Het kan inderdaad iets lulligs zijn als een oliefilter wat niet goed vast zit, door de wind verspreid de olie zich nog een flink stuk naar achter.
Het oliefilter zit echter wel laag vooraan. (links)

Je kunt ook gewoon een andere garage opbellen om te vragen of ze tijd hebben.
Als je daarna maar eerlijk aan motoport uitlegt waarom zullen ze je gerust begrijpen.
Iedereen staat te springen om weer te rijden met zijn/haar net aangeschafte motor.
 
En, misschien is dit weer een domme vraag, toen ik op de snelweg reed bleef de motor constant tussen de 68 en 70 graden hangen. Toen ik in Assen rondreed, kroop de temperatuur naar de 100 graden! Ik ben, zoals ik al zei, leek op dit gebied. Maar dat is normaal in de stad? Optrekken/stoppen/optrekken/stoppen -->100graden?

Ik vindt dit verschijnsel redelijk normaal, weet natuurlijk niet hoe hard je door de stad hebt gereden, maar als ik in de stad rij ( steeds optrekken naar 50 en weer minuutje stoppen dan zit de motor ook rond de 90 a 100 graden.
 
Gelukkig maar van die temperatuur. Ik denk dat ik morgen inderdaad even ga rondbellen naar andere garages die mij wellicht eerder kunnen helpen. Zoniet, dan laat ik 'm mooi staan. Maar als het even eerder kan: Graaag :)

-Heeft iemand nog een goed adres omgeving Assen voor reparatie?
-Zouden jullie een motor met een probleem als die van mijn nog -durven- verplaatsen naar een andere garage?
 
Gelukkig maar van die temperatuur. Ik denk dat ik morgen inderdaad even ga rondbellen naar andere garages die mij wellicht eerder kunnen helpen. Zoniet, dan laat ik 'm mooi staan. Maar als het even eerder kan: Graaag :)

-Heeft iemand nog een goed adres omgeving Assen voor reparatie?
-Zouden jullie een motor met een probleem als die van mijn nog -durven- verplaatsen naar een andere garage?
Als het goed is, slaat op een gegeven moment ook je fan aan van je radiator. Ik was ook eerst bang dat ie te heet werd, maar op een gegeven moment ging me fan draaien en werd ie niet warmer.

Mocht je lekkage aan iets hebben, zou je dat wel moeten constateren als ie een tijdje heeft stil gestaan lijkt me.
Zou er een plasje van "iets" moeten liggen.
 
Gelukkig maar van die temperatuur. Ik denk dat ik morgen inderdaad even ga rondbellen naar andere garages die mij wellicht eerder kunnen helpen. Zoniet, dan laat ik 'm mooi staan. Maar als het even eerder kan: Graaag :)

-Heeft iemand nog een goed adres omgeving Assen voor reparatie?
-Zouden jullie een motor met een probleem als die van mijn nog -durven- verplaatsen naar een andere garage?


wil er wel ff naar kijken, moet je hem wel naar sappemeer zien te krijgen ;)
 
Heb ondertussen reactie van de verkoper. Hij heeft afgelopen week de motor bij een motorzaak in Duiven laten repareren; De dynamodeksel was enigzins beschadigd.
Wederom heb ik geen idee of de lekkage hier zou kunnen zijn ontstaan.
- Is het mogelijk dat er een soort lekkage zou kunnen zijn ontstaan vanuit de dynamodeksel? In dit geval wil de verkoper mij tegemoet komen en stellen we de motorzaak in Duiven aansprakelijk.
-Is het vertrouwd om met deze lekkage door te rijden?

@Zx7-aRnold, bedankt voor het aanbod, maar da's toch net een stukje te ver ;):p
 
Laatst bewerkt:
waarschijnlijk oude pakking hergebruikt, of bij de randen geen vloeibare pakking gebruikt. Is zo te fixen, 10 min werk (tenzij er een gat in het deksel zit natuurlijk :P)

Dynamodeksel zit idd links, lijkt me logische verklaring dan
 
Heb ondertussen reactie van de verkoper. Hij heeft afgelopen week de motor bij een motorzaak in Duiven laten repareren; De dynamodeksel was enigzins beschadigd.
Wederom heb ik geen idee of de lekkage hier zou kunnen zijn ontstaan.
- Is het mogelijk dat er een soort lekkage zou kunnen zijn ontstaan vanuit de dynamodeksel? In dit geval wil de verkoper mij tegemoet komen en stellen we de motorzaak in Duiven aansprakelijk.
-Is het vertrouwd om met deze lekkage door te rijden?

@Zx7-aRnold, bedankt voor het aanbod, maar da's toch net een stukje te ver ;):p
Maakt niet uit wat voor lekkage je hebt aan je motor, lijkt me niet verstandig om er mee verder te rijden. Eigen veiligheid.

Wat je ook aan had gegeven, dat je achterband er onder zat, stel nou dat je in een bocht rijdt en hij glijdt weg??? Dan lig je op je plaat.......lijkt me niet de bedoeling of wel?
 
Ik zou even naar de garage gaan waar je je motor nu hebt staan, en even naar de randen van de dynamodeksel kijken. Wat je zou kunnen doen is:

De motor even goed schoon maken en dan vooral bij die dynamodeksel. Hierna de motor starten en gewoon een min of 10 laten lopen zodat deze goed op temperatuur komt.
Als er nu dus echt een lekkage bij de dynamodeksel ( of ergens anders natuurlijk ) is, dan zou je dat moeten kunnen zien.
Ook de dynamo deksel even goed nakijken op scheuren entc.

Als deze nu bij de randen lekt, hebt je 99% kans dat dit komt door een slechte pakking. Indien dit het geval is, is het een reparatie van 2 tientjes.
 
2 tientjes heb je wrsch. niet eens je pakking voor, uurtje werk is het ook zo en olie moet ook bijgevuld worden, dus reken gerust maar op een euro'tje of 75 a 100 voor de reparatie bij een garage.
 
Maakt niet uit wat voor lekkage je hebt aan je motor, lijkt me niet verstandig om er mee verder te rijden. Eigen veiligheid.

Wat je ook aan had gegeven, dat je achterband er onder zat, stel nou dat je in een bocht rijdt en hij glijdt weg??? Dan lig je op je plaat.......lijkt me niet de bedoeling of wel?

Je hebt helemaal gelijk!;)
Ondertussen heb ik MotoPort opgebeld om te vragen of ik nog mocht rondebellen naar een andere zaak. Bij toeval ontdekte ik een andere motorzaak een straat verderop. Dat bedrijf wilde 'm wel even ophalen bij motoport en ze kunnen er een stuk eerder naar kijken!
Bedankt iedereen voor de input!
 
Terug
Bovenaan Onderaan